כמה מסתננים ופליטים יש באשדוד?


להאזנה לתוכן:

ההערכה היא שמדובר בין 2000 ל- 4000 מסתננים שנמצאים בעיר ועוד רבים עושים דרכם אלינו. שר הפנים אלי ישי הציג השבוע את בעיית המסתננים כ"סכנה קיומית למדינה"

בעיית הפליטים ומסתנני העבודה ממדינות אפריקה, שבה וצפה בשבועות האחרונים ביתר שאת עם הגידול הדרמטי של המסתננים והפליטים שחוצים את גבול מצרים, ובסופו של דבר מוצאים את דרכם לערי ישראל.

מסתנן מוגדר מי שחדר למדינה דרך גבול מצרים שלא כחוק, ונתפס באזור או הגבול או ברחבי הארץ. אשדוד היא אחת הערים המועדפות על המסתננים, והשמועות על עבודה זמינה באזור נפוצה כבר מזמן אל מעבר לגבולות המדינה, או ליתר דיוק, למדינות האם שלהם באפריקה. על פי נתוני רשות ההגירה (נכון לחודש אוקטובר) נמצאים בישראל יותר מ- 42 אלף מסתננים. "אשדוד נט" פנה לרשות ההגירה והאוכלוסין ולעיריית אשדוד כדי לדעת כמה מסתננים ופליטים נמצאים על פי רישומיהם באשדוד. למרבה הפליאה, נתונים לא קיבלנו. לא כי מנסים להסתיר מאיתנו, אלה מהעובדה הפשוטה שאיש אינו יודע את התשובה. פשוט ככה, איבוד שליטה טוטאלי על תנועת המסתננים בישראל, על עיסוקיהם ועל התרבותם הטבעית פה בישראל. גורמים עימם שוחחנו הביעו דאגה חמורה על אי המעקב אחר מיקומם של המסתננים והפליטים. "לכל אדם במדינה יש כתובת, יש זהות ידוע, אך אם המסתננים יש בעיה. איש לא יודע היכן הם נמצאים. הם צריכים להגיע אחת לשלושה חודשים לחדש האשרה שלהם ונעלמים. הם יכולים להיות מעורבים באירועי אלימות, ואיש לא יידע איפה למצוא אותם בכלל", אומר לנו בדאגה גורם בכיר המעורה בנושא הפליטים.

באשדוד מתרכזים המסתננים והפליטים בעיקר ברובע ב', אך בחודשים האחרונים החלו רבים מהם לשכור דירות באזורים אחרים. הלך הרוח בקרב תושבים רבים ברובע ב' הוא שהרובע "נכבש" על ידי המסתננים. גם אם האמת רחוקה מאמירה זו, קשה שלא להבחין בעסקים הרבים שמקימים אותם המסתננים, יוצרים לעצמם את מקומות הבילוי שלהם, בתי התפילה והמסעדות... בדיוק כפי שהיה להם בארץ האם. רבים מהם כבר שולטים בשפה העברית, ועל פי השמועות, ברובע ב' אף מתקיים אולפן מיוחד ללימוד עברית עבור המסתננים.

"לפני יותר משנה, בסקר לא רשמי שערכנו, מצאנו 100 בתים אותם שכרו המסתננים רק ברובע ב'. בכל בית כזה גרים לא פחות מ-10", אומר צבי גלברד, פעיל בוועד הפעולה למניעת מסתננים. לדברי גלברד, הרבה מהמסתננים גרים באזורי התעשיה, אך לא רק. "לאחרונה החלו המסתננים לשכור אפילו וילות, שם הם מתגוררים הרבה יותר אנשים. הם פותחים חנויות, בתי קפה, מסעדות ומתפזרים בעיר", מציין גלברד ומוסיף: "באחד הבתים ברובע ב' הקימו להם אולפן לעברית. ראש העיר אולי מתכחש, אבל מה שקורה פה הוא שבסופו של דבר כל אפריקה תגיע לפה. אנחנו לא גזעניים, אנחנו מדברים על הקיום שלנו".

חיזוק לדבריו מקבל השבוע גלברד מראש הממשלה בנימין נתניהו, שבישיבת הממשלה שעסקה בתוכנית למניעת הסתננות מהגבול המצרי, אמר: " המסתננים זו מכת מדינה בכל תחום שהוא, בכלכלה, בחברה, בתשתיות, ברווחה, בביטחון הפנים. אין לנו חובה לקבל מסתננים בלתי חוקיים, ואני מפריד את זה מהטיפול בפליטים שמספרם מזערי". על פי התוכנית, ממשרדי הממשלה יקוצצו 630 מיליון ₪ כדי להשקיע את הכסף בהתמודדות עם בעיית המסתננים.

נתניהו הוסיף בישיבת הממשלה: "אוכלוסיות שלמות מתחילות לנוע לכיוון מדינת ישראל, שהיא מדינה מאוד מפותחת ומאוד הומאנית ואם לא נפעל לעצור את השיטפון הבלתי חוקי הזה, אנחנו נישטף. אנחנו מתכוונים להעצים מאוד את הקנסות על המעסיקים". בנוסף ציין נתניהו כי הוא מתכוון לנסוע לאפריקה בהמשך ולקדם סידורי החזרה של אותם פליטים מאפריקה.

הדגש המרכזי בתכנית החדשה של נתניהו  הוא על הגדלת האכיפה והגדלת הקנסות על מעסיקי מסתנני עבודה בלתי חוקיים. על פי הצעת החוק שתובא לאישור הכנסת ניתן יהיה לקנוס תאגידים שמעסיקים מסתנני עבודה בלתי חוקיים בסכומים של 75,000 ₪ ובמקרים מסוימים אף להביא לסגירת העסק. בנוסף ישונה החוק כך שיתאפשר להאריך את מעצר מסתנני העבודה הבלתי חוקיים מ-60 יום ל-3 שנים.  ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אם צריך נסגור עסקים כדי שהמפעל שנקרא מדינת ישראל לא ייסגר".

שר הפנים אלי ישי, אמר השבוע בעקבות אישור תוכנית נתניהו לטיפול בבעיית המסתננים למדינה, כי הוא מתכוון להפעיל את "נוהל חיוב אישי", והכוונה היא לחיוב ראשי ערים בחיוב אישי על העסקת מסתננים ברשות. לדברי השר ישי, יש ראשי ערים שמתלוננים בתקשורת שהעיר שלהם מוצפת במסתננים, אבל בפועל מעסיקים אותם באופן בלתי חוקי, זול ובניגוד לחוקי העבודה. "לא אכפת לי שיציגו אותי כגזען וכלא-הומאני", מסביר ישי. "זו סכנה קיומית למדינת ישראל", הוא הוסיף.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה