"רמת זיהום אויר גבוהה שנמצאת בתחרות תמידית על המקום הראשון"


להאזנה לתוכן:

כך אמר ראש העיר אשדוד על מצב זיהום האוויר באשדוד. הדברים נאמרו בכנס הקיימות הראשון המתקיים באשדוד. עוד ציין ראש העיר את נתוני הפתיחה הלא טובים של אשדוד בנושאי מיחזור וטיפול בפסולת, ואת השינוי הגדול שמתחולל בתחום מאז נכנס לתפקידו

היום הראשון של כנס אשדוד הראשון לקיימות משך אליו אורחים רבים מרחבי הארץ העוסקים בנושא איכות סביבה וקיימות, במהלך כל היום התקיימו מושבים שעסקו בנושאי קיימות.הכנס  הוא יוזמה משותפת של עיריית אשדוד, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד–חבל יבנה, המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה. בכנס יטלו חלק נבחרי ציבור, מנהלים  בכירים, אנשי אקדמיה, מעצבי דעת קהל, עיתונאים ופעילי סביבה וחברה אשר חברו יחדיו על מנת ליצור שיח ציבורי רחב בנושאי סביבה וקידום הקיימות בישראל. בעירייה מבטיחים: כנס זה יהיה תחילה של מסורת חדשה שתעודד כנסים ואירועים אשר יעמידו על סדר היום הציבורי נושאים והיגדים אותם מבקשת מדינת ישראל לקדם בתחום הקיימות תוך התייחסות להיבטים חברתיים, כלכליים וסביבתיים.

ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי סקר בפתיחת הכנס את העשייה והתוכניות של אשדוד בנושא איכות הסביבה והתוכניות העתידיות של העיר במטרה לשפר את איכות חיי התושבים .

נקודות עיקריות בנאום ראש העיר :

אשדוד  היא דוגמא טובה, שמראה איך עיר, עם נתוני פתיחה לא כ"כ פשוטים מבחינת הסביבה מצליחה לעשות כברת דרך משמעותית בזמן קצר.

"רמת זיהום אויר גבוהה שנמצאת בתחרות תמידית על המקום הראשון מול חיפה וגוש דן. (נדמה לי שהיום אנחנו במקום השני), אלה הם נתוני הפתיחה ועד לפני 3 שנים גם עם פיגור משמעותי, תרבות ארגונית, ללא מודעות לאיכות הסביבה, וללא תוכניות עירוניות, ובטווח של 4 שנים שינוי מהקצה אל הקצה", ציין ראש העירניבנה חזון סביבתי, ממנו נגזרו תוכניות, לכל תחומי הקיימות.החל מהדבר הבסיסי של ניקיון וחזות העיר, באמצעות מודל חדש של מינהלות רבעים.

זיהום אוויר:

"לאחרונה נכנסנו לתוכנית הפרדת אשפה במקור, לפסולת יבשה ופסולת רטובה, בעלות של 55 מלש"ח, מקרן הניקיון, שתכסה את העיר עד 2015.

אנחנו בעיצומה של תוכנית אב, להפחתת זיהום אויר, מול 15 מפעלים מזהמים, בליווי המשרד להגנת הסביבה.אנחנו בשיא הכנתה של תוכנית אב להפחתת גז חממה עם פיילוט ב5000 בתי אב בעלות שיקבלו הדרכה, להפחית את צריכת החשמל הביתי ב- 15%.

שיקום ושידרוג נחל לכיש והמט"ש העירוני:

"עם תוכנית אב לניקוי נחל לכיש, בעלות 6 מלש"ח שהביא לכך שהיום הנחל נקי מזיהום פרט, לפריצות מקו סניקה שמאלץ אותנו להזרים שפכים לנחל באופן זמני, ולכן במקביל יצאנו לבניית קו סניקה חדש בעלות של 40 מלש"ח.אנחנו מחדשים ומשדרגים את המט"ש בעלות של 20 מלש"ח.בימים אלה אנו מתמודדים בקול קורא של משרד התחבורה, לתחבורה ירוקה ומקווים שגם נזכה."

קיימות, זה גם בריאות, ולפני 3 שבועות קיימנו כאן כנס בו הצגנו במשותף עם האגודה הישראלית  לסכרת מודל ארצי לעיר בריאה, בהיבט של תזונה נכונה ופעילות גופנית. עם ליווי ותמיכה של משרדי הבריאות, החינוך והספורט. סימנו תוכנית אב להגנה מפני חומרים מסוכנים שאושרה במועצת העיר ונמצאת בהליכי אישור במשרד להגנת הסביבה.

חינוך

"קיימות זה גם חינוך, יש לנו מערכת חינוך ענקית, עם 55 אלף תלמידים ובכל בית ספר ישנו רכז איכות סביבה, ובתי ספר רבים עם תו תקן ירוק, חלקם אפילו תו תקן ירוק מתמיד והשאר בתהליך של קבלת הכרה בתו תקן ירוק. העברנו במועצת העיר תקן לבנייה ירוקה, ברמה של 55 נקודות. ובחודש הבא, נאשר חוק עזר עירוני חדש, לפטור מתשלום חניות לרכב שאינם מזהמים."

אשדוד, מדגימה מהפכה בהתייחסות לסביבה בכל הרמות עם השקעות של עשרות מליון ואולי בטווח הרחוק מאות מיליוני שקלים,(חוץ מהפרדת אשפה במקום, הכל במימון קופת הרשות) וזאת הדוגמא הטובה כי אשדוד חזקה מבחינה פיננסית יכולה להשקיע בפיתוח סביבה קיימת ולהביא לשיפור איכות חיי התושבים".

השר לאיכות הסביבה ח"כ גלעד ארדן: "אשדוד היא דוגמא ומופת בכל הקשור לפיתוח מדיניות סביבתית וכלכלית אחראית, אנחנו מוקירים ומעריכים את פעילותו של ד"ר יחיאל לסרי להצעיד את אשדוד ולהיות אחת הערים אם לא העיר החלוצה והמתקדמת ביותר בחיסכון באנרגיה במים בטיפול בפסולת ועוד. העיר אשדוד, העיר היחידה בארץ שיש לה סקר בריאותי וסביבתי והיא בין הערים הבודדות שהציגו תוכנית להפחתת גזי חממה."

אשדוד, מדגימה מהפכה בהתייחסות לסביבה בכל הרמות עם השקעות של עשרות מליון ואולי בטווח הרחוק מאות מיליוני שקלים,(חוץ מהפרדת אשפה במקום, הכל במימון קופת הרשות) וזאת הדוגמא הטובה כי אשדוד חזקה מבחינה פיננסית.

אבל רשויות, שהמשאבים שלהם יותר מוגבלים יתקשו להוציא לפועל כזה שלל של תוכניות סביבתיות, ולכן צריך להיות ברור שעם המדינה לא תשנה את רמת התקצוב לנושאים סביבתיים המהפכה הסביבתית תמשיך להתקדם בזחילה (עוד היום זה יכול להיות) -  השילוב המנצח הוא : מחויבות אישית של ראשי רשויות עם יכולת כלכלית מתאימהשל הרשות או המדינה.

בשנים האחרונות מבינים ראשי הערים ברחבי העולם כי ללא מחויבותם האישית, כדור הארץ ימשיך להידרדר, יחסרו משאבים בסיסיים כמו מזון, דלק, שטחים פתוחים ויתרחב הפער בין העולם המפותח והעשיר לבין העולם המתפתח, בין השכבות העשירות בעיר לשכבות החלשות ולא תהייה דאגה לעתיד הדורות הבאים, לילדינו ולנכדינו. הבנה יסודית זאת הביאה לכך שאשדוד קיבלה על עצמה להיות עיר מקיימת וכולנו עדים לתחילתה של מהפכה בתחומים רחבים בחיי העיר. מארגני הכנס בעיריית אשדוד מוסיפים ומדגישים כי מטרת הכנס היא לחזק את המודעות ואת מחויבותנו לקיימות וליצור שפת עבודה משותפת עם כל העוסקים בנושא זה, תוך דאגה לדורות הבאים ולצרכיהם.

צילומים: לימור אדרי

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה