החיים במרכז פלדות באשדוד: אסבסט, ג'וקים, קירות רקובים והזנחה קשה (תיעוד וידאו)


להאזנה לתוכן:

מה הייתם עושים אילו היו משכנים אתכם ואת ילדיכם בבניין שעטוף בלוחות אסבסט שחלקם כבר מתפוררים? עבור דיירים במרכז פלדות באשדוד זו המציאות כבר שנים רבות. לדברי הדיירים, החשיפה לאסבסט הובילה למקרים רבים מידי של חולי סרטן במקום. אמש הכניסו אותנו תושבי המקום לבתיהם והציגו בפנינו את הקירות הרקובים, לוח אסבסט שבור בתוך הבית ואת הג'וקים, שמסתובבים חופשי בבתיהם. לראות ולא להאמין

 
לדיירי מרכז פלדות כבר נמאס. התחושה שלהם היא שמורחים אותם בהבטחות ואיש אינו עושה מספיק כדי להוציא אותם ממה שהם מכנים "גטו".
 
מדובר במקבץ דיור שנבנה במקור כמרכז קליטה. תיכנן מי שתיכנן את המבנים, כך שכל המבנה למעשה עטוף בלוחות אסבסט. במשך השנים הפך מרכז הקליטה למקבץ דיור של חברת עמיגור. "לקחו משפחות קשות מאוד מאשדוד, חד הוריות, עולים ואנשים עניים מאוד, ודחפו אותם למקום אחד", אומרת אחת מדיירות המתחם. בשנים האחרונות, בעקבות תחלואה יוצאת דופן במתחם, כך לדברי הדיירים, הם גילו שהחומר שבעצם עוטף את ביתם כבר שנים רבות - מסרטן. "לפחות 15 אנשים וילדים חלו פה במחלה הנוראה. אחד מהם התייאש מהחיים והתאבד בקפיצה", סיפרה אחת מדיירות המתחם שגרה בו כבר 12 שנה. 

במשך שנים רבות איש לא הקשיב לתחינותיהם ואיש לא בדק את הקשר בין האסבסט לרמת התחלואה הגבוהה במקום, כך טוענים הדיירים. לפני הבחירות האחרונות, החליטו הדיירים שהגיעו מים עד נפש ויצאו להפגין. ראש העיר, שהיה אז רק מועמד לראשות העיר, הבטיח לדיירים שאצלו הדלת לא תיסגר בפניהם. לפני כשנה אמר לסרי בפגישה עם דיירי המתחם: "דינו של מרכז פלדות להיהרס. איני יכול  להסכים ולקבל  שבניינים מהסוג הזה יהיו באשדוד".  מאז משקיעה העירייה מאמצים לקדם את התוכנית לפינוי ובינוי, שכאמור נושאי התכנון לוקחים זמן והרבה בירוקרטיה שיש בדרך. בנוסף מסייעים בעירייה לתושבים בחוגים לילדים, צהרונים ולמעשה המתנ"ס הקהילתי ברובע ח' פתוח עבורם לרווחה. באותה הפגישה קבל אחד מנציגי הדיירים על- כך ששנים עיריית אשדוד התעלמה ממצוקתם של הדיירים וייתכן והנושא היה מטופל באופן רציני כפי שנעשה מאז כניסתו של לסרי לתפקיד ראש העיר.

אך לתושבים נמאס. נמאס להם לחיות ולשמוע על עוד ילד חולה ועל ילד אחר שהמחלה חזרה אליו. נמאס לחיות בתת תנאים קשים ביותר, מבלי שתהיה להם תאורה במעלית, בזוהמה וג'וקים שמסתובבים להם על סירי האוכל, עם קירות רקובים ועם חתיכות אסבסט שנשברות להם בתוך הבית!!!
 
 
אמש, במקביל לפגישה שנערכה בין נציגי הדיירים לראש העיר בלשכתו, יצאו כמה עשרות תושבים בקריאה לראש העיר לקיים את הבטחתו ולהרוס את המתחם. הם הניפו שלטים בסמוך למתחם אך שמרו על איפוק. המשטרה שהייתה בנוכחות דלה מאוד במקום, לא נדרשה להתערב.

בינתיים, בפגישה שנערכה בלשכתו של לסרי, עודכנו התושבים על אישור ראשוני לתוכנית הפינוי בינוי. בעירייה אף בודקים את האפשרות לסייע לתושבים בטיפוח המקום, אך הם מתנגדים. מה שהם רוצים הוא שיוציאו אותם מהבתים המסוכנים. "לא איכפת לי איפה ללכת באשדוד, רק שיוציאו את הילדים שלי ואותי מהסכנה הבריאותית הזאת", אומרת לנו אחת השכנות.

שכנה אחרת לוקחת אותנו לביתה. היא מראה לנו את הכניסה ההרוסה לבניין, את החור בלוח האסבסט שנאטם בצורה רשלנית ואת הצחנה בחדר המדרגות. בביתה המצב קשה. בשירותים הקירות מרקיבים. היא פותחת את אחת הדלתות של ארון המטבח והג'וקים רצים לחפש מחסה. באזור מסתור הכביסה שלה היא מראה לנו לוח אסבסט שנשבר. הוא אמור להיות קיר הפרדה עם מסתור הכביסה. 

במציאות אחרת, לוח אסבסט שנשבר מהווה סכנה בריאותית חמורה. אך פה, התושבים ממשיכים לחיות את חייהם ולנשום יום יום את סיבי האסבסט המתפורר.
 
אחרי שחזרו נציגי הדיירים מפגישת עם ראש העיר, הם הציגו לתושבים את סיכומי הדברים שנאמרו בישיבה. ההתקהלות התפזרה לאחר שעה קלה ואיש איש חזר לביתו ולפצצה המתקתקת האישית שלו.
 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה