בת 28 מאשדוד, התייצבה נגד חרדים והפכה לסמל במאבק נגד הדרת נשים


להאזנה לתוכן:

הסטודנטית תושבת אשדוד עלתה לאוטובוס לירושלים, ישבה מלפנים סירבה לשבת מאחור, זכתה לגידופים וגם שלמקום הוזעק שוטר שהציע ש"תכבד" את החרדים וגם לאחר שהחרדים עצרו את הנסיעה – היא עדין סירבה לעבור.
דובר אגד: "לצערי, באשדוד ישנה קהילה גדולה של חרדים שמקצתם מתנהגים באופן קיצוני.
ציפי לבני שוחחה בטלפון עם טניה רוזנבליט.
הרב הראשי האשכנזי לישראל יונה מצגר הפתיע כאשר יצא בחריפות נגד הדרת הנשים בקווי האוטובוסים הציבוריים, שבהם מתבצעת הפרדה בין המינים. ראש הממשלה התייחס לנושא בפתח ישיבת הממשלה והשר כץ ביקש לפתוח בחקירת האירוע.

טניה רוזנבליט, סטודנטית תושבת אשדוד, הפכה לגיבורת המאבק בהדרת נשים מבלי שתתכוון לכך זאת עלתה ביום שישי בבוקר על קו אגד 451 מאשדוד לשכונה חרדית בירושלים, לצורכי עבודה.
היא הייתה לבושה באופן צנוע, אך העובדה שבחרה לשבת בקדמת האוטובוס קוממה עליה את הנוסעים החרדים. 

הנהג שהופתע לראות אישה חילונית עולה לאוטובוס, כמעט שלא עצר לה בתחנה. "הייתי צריכה לנופף לו שיעצור", סיפרה הסטודנטית.  
שתי תחנות אחר כך החל הבלגן – כאשר קבוצה נוספת של גברים חרדים עלתה. 

וכך היא מתארת: "החרדים שעלו בתחנה הראשונה אחריי עצרו לכמה רגעים, נעצו בי מבטים מזלזלים, והתיישבו לאחר מכן ללא מלה. אבל בתחנה לאחר מכן עלה נוסע חרדי נוסף שפשוט מנע מהנהג לסגור את הדלת, תוך כדי שהוא קורא לעברי שיקסע ומביט בי בבוז.
הוא אמר לנהג שזו זכותם וזו חוצפה, שהם משלמים על הנסיעה והם לא רוצים ‘אנשים כאלו'. הנהג ניסה להסביר להם שהם מעכבים אותו, אבל החרדי דרש ממני לשבת בחלק האחורי של האוטובוס, כי גברים יהודים לא יכולים לשבת מאחורי נשים. היו חרדים שישבו על המדרגות ליד הנהג.
סירבתי לעבור אחורה".

לדבריה, נוסעים אחרים קראו לנהג להתערב, לא בשל האפליה אלא מאחר שהם מאחרים לפגישה. חלקם ביקשו לרדת מהאוטובוס ולקבל את הכסף חזרה".
הנהג שחזה את הנולד - התקשר למשטרה.
בינתיים החלה התקהלות של גברים חרדים מחוץ לאוטובוס. "היו שם משהו כמו 20 גברים לבושים בשחור. רובם היו סקרנים בוודאי, אבל בהחלט תמכו בו והיו בצד שלו".

למקום הגיע שוטר אשר ניהל עם יוזם המחאה החרדי שיחה בצד ולאחר מכן  פנה אל הסטודנטית בשאלה -  אם היא מוכנה לשבת מאחור. משסירבה, ירד החרדי הזועם בתחנת האוטובוס באשדוד והאוטובוס יצא שוב לדרך.

רוזנבליט המזועזעת מהמקרה, העלתה את הסיפור לפייסבוק וכתבה: "אני מספרת את זה לא כדי להכריז על יהודים אורתודוקסים כרוע טהור, אלא כי מדובר בבעיה חברתית חינוכית. יש הרבה דברים יפים בדת אבל זו טעות להכריח אנשים לבחור בדת, ושמשתמשים בדת כתירוץ לחיסול זכויותיהם הבסיסיות של אנשים: הזכות לחירות והזכות לכבוד.
אני אמנם מדברת על החרדים הקיצוניים, אבל סימנים קלים של דיכוי נשים בשם הדת ניתן לראות בכל הזרמים - הפסיקו השימוש בדת כתירוץ לדיכוי!
זה לא צודק וזה משפיל. אם הנשים שלהם לא יכולות להילחם בהם, מישהו אחר צריך! זה חייב להיפסק".

באגד גינו את התופעה, אולם הודו כי מדובר בתופעה שמתרחבת. 
דובר אגד, רון רטנר, מסר: "לצערי, באשדוד ישנה קהילה גדולה של חרדים שמקצתם מתנהגים באופן קיצוני, שמפר לעתים את האיזון ואת השלווה של נוסעי התחבורה הציבורית. זו בעיה קשה מאוד והיא הולכת ומחמירה. ההנחיות של אגד, הן שאין ליצור ואין לאפשר שום הפרדה באוטובוס! במקרה הזה גם נהג האוטובוס היה קורבן לאירוע - לא רק הנוסעת. הוא היה חסר אונים נוכח האלימות שאירעה באוטובוס. זה בלתי נסבל וצריך לשים לזה סוף".

יושבת ראש האופוזיציה, ציפי לבני, שוחחה בטלפון עם טניה רוזנבליט ואמרה לה  כי המסר אותו העבירה - מסר שלא מוכן לקבל את ההקצנה המדירה נשים מהמרחב הציבורי, הוא המסר הנכון. וכי הנחישות שלה מסמלת את הצורך של כולנו להיאבק ולא לוותר.

גיבורת היום מאשדוד העבירה מסר לכולם: "חשוב להלחם נגד הקיצוניות באשר היא 

כל דעה והשקפת עולם יכולה להיות יפה והיא בהחלט מקובלת עד אשר לוקחים אותה לקצה. שם היא הופכת למסוכנת.
זה יכול להיות פסק הלכה או הקריאה נגד החרדים.
זה יכול להיות טיל שנורה על אשדוד או קריאות 'מוות לערבים!'
בישראל 2011, המלחמה היא על חופש הפרט!
די למלחמה בין קבוצות, זה לא מוביל לשום דבר חוץ מסכסוך ארוך שנים מלא בסיסמאות ריקות".

נוסע חרדי שהיה עד ראיה מנסה לצייר תמונה אחרת: איש לא התייחס אל הצעירה ולא העיר לה דבר. "היא ראתה שהיא לא מצליחה לעורר בלאגן, אז היא החליטה להתחיל לשיר ולאיים שהיא תתפשט. אז התחילה המהומה. ברור שאם היא שרה בקול ומאיימת להתפשט תהיה מהומה" כך הם גם טענו בפני השוטר שהגיע למקום אך לא הגישו תלונה על כך. טניה דוחה את ההאשמות נגדה.

הרב הראשי האשכנזי לישראל יונה מצגר הפתיע כאשר תקף הבוקר, יום ראשון, בחריפות את הדרת הנשים בקווי האוטובוסים הציבוריים, שבהם מתבצעת הפרדה בין המינים.
בראיון לרדיו "קול ברמה" הוא אמר כי "אי אפשר לכפות על הפרדה בקווי אוטובוס 'למהדרין'.
אין לנו שום סמכות לבוא ולכפות את דעתנו על אחרים. זו לא מדינה של הציבור החרדי.
אם אנחנו רוצים שתהיה הפרדה, לגיטימי מאוד שנקים חברת תחבורה ציבורית".

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה בפתח ישיבת הממשלה את התקרית: "שמעתי על מקרה של הזזת אישה באוטובוס, אני מתנגד לזה בתוקף. אסור לתת לקבוצות שוליים לפגוע בפסיפס של החברה הישראלית, חייבים לשמור על המרחב הציבורי כמרחב פתוח לכל אזרחי ישראל וכך ננהג. עד היום השכלנו לקיים דו קיום בשלום, תוך כבוד הדדי אך לאחרונה אנו עדים לניסיונות להפר זאת".

שר התחבורה, ישראל כץ, הורה לפתוח בחקירת האירוע. השר כץ ציין כי אם יתברר שאגד או נהג האוטובוס פעלו בניגוד להוראות, ינקוט משרדו בכל חומרת הדין וימצה את הדין עד תום עם כל המעורבים באירוע שהפרו את התקנות.

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, יזם דיון בוועדת הפנים של הכנסת בנושא התנהלות המשטרה באירוע.  גילאון אמר כי: "השתוללות החרדים במרחב הציבורי בכלל ובנושא הנשים בפרט היא פועל יוצא של הסכמה בשתיקה מרשויות החוק ובראשן המשטרה. במקום לבקש מהנוסעת 'לכבד את החרדים' ראוי היה שהשוטר יכבד את החוק וימנע את הפרת הסדר של החרדים המעורבים. לא יכול להיות שהמשטרה תעמוד מנגד ותצטרף ללחץ החרדים להדיר נשים מהמרחב הציבורי".  

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה