ראש העיר בהצהרה דרמטית במועצת העיר - לא יהיו יותר קנסות בשבת במרכזי הקניות! צפו בשידור


להאזנה לתוכן:

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי יוצא בהכרזה דרמטית בנושא השבת שהאכיפה תהיה רק למרכולים שנמצאים בסמיכות לריכוזי תושבים דתיים ובתי כנסת וזאת אל מול חברי המועצה החרדיים ההמומים.
בכך למעשה העדיף את הציבור הציוני על פני החרדי.
משעות הבוקר הופעלו על ד"ר לסרי לחצים אדירים מצד הרבנים כדי למנוע ממנו את ההצהרה.
בסרטון ראש העיר נותן הצהרה ברורה לאשדוד נט בנושא זה (בנוסף להצהרה שנתן במועצת העיר)

שידור חי מהדיון על נושא השבת במועצת העיר:

לאחר דיון סוער בנושא השבת, טרף ראש העיר את כל הקלפים כשיצא בהצהרה שמשמעותה דרמטית, גם מבחינה פוליטית, להלן תמצית עיקרי דבריו:
"מתחילת המשבר היו פה שיקולים פוליטיים נטו, לא שום אידאולוגיה וזו פוליטיקה סקטוריאלית מסוכנת. לא רצינו את המשבר ואני לוקח עליו אחריות מלאה. 

מי ששבר את הסטטוס קוו בעיר היו הסופרים (מרכולים) שפתחו את העסקים בשבת סמוך לבתי כנסת והם שפגעו במרקם החיים בעיר. הם קיבלו קנסות וצווים ובעקבות כך פנו לבית המשפט בטענה שאין אכיפה שיויונית, אלא רק להם נותנים קנסות ולא לכל האחרים הפתוחים בשבת.

בית המשפט פסק שיש לאכוף כנגד כולם או כנגד אף אחד. בעקבות פסיקת בית המשפט, יצאנו לפני חודשיים למהלך של אכיפה שוויונית בכל העיר והעיר סערה וגעשה. מעתה לא יהיו קנסות יותר. די. זה נגמר! לפחות אוכל לומר לבית המשפט שניסינו לאכוף בכל העיר, אך העובדה היא שזה לא ניתן.

אני פונה לאנשים הפוליטיים: תושבי העיר לא יסלחו לכם אם תפרוץ מלחמת אחים. אסור ללבות שנאה בעיר. אני מאמין ומקווה שמכאן אשדוד תצא רק מאוחדת ומחוזקת".

ההצהרה של ראש העיר למעשה היא למרות הרבנים החרדיים שהפעילו לחצים אדירים בנושא השבת בשנת הבחירות.

ובבחירה בין החרדים לציוניים מסתבר שהוא בחר ברצון הציוניים עם כל ההשלכות הצפויות להחלטה לא פשוטה זו.

השאלה היא - האם אלו שהתקיפו אותו על מתן הקנסות בשבת, יגבו אותו כעת אל מול המתקפה הצפויה לו ברחוב החרדי?

ההצהרה המלאה של ראש העיר בישיבת המועצה:

"ההצעה לסדר, לשנות את חוק העזר של אשדוד, בנושא השבת – מיותרת לחלוטין.

שמענו את מגוון הקולות במועצת העיר שלנו והמסקנה ברורה, כפי שאמר אותה מר צילקר ראש העיר הוותיק והמנוסה בעבר - חוק העזר הנוכחי הוא חוק מצויין ואין לשנותו. מדוע ? כיוון שהוא משקף את המבנה ההטרוגני והרב תרבותי של העיר ושל מועצת העיר. את כל הקצוות המנוגדים שלה. 

לכן ברור, שההצעה מיותרת, ומי שהציע אותה עשה זאת מסיבה פוליטית. להשיג רווח פוליטי. וכך יש להתייחס אליה, כהצעה פוליטית ולא אידיאולוגית. וזה לא מפתיע בכלל. זה היה כך מתחילת המשבר. שום אידיאולוגיה אמיתית , שום אחריות ציבורית, פוליטיקה סקטוריאלית, פוליטיקה של זהויות שהיא הפוליטיקה הכי מסוכנת, על חשבון האחדות והחיים המשותפים בעיר.

אבל, זה לא פוטר אותנו מהחובה להגיב עניינית. במיוחד לאור המשבר שהעיר חוותה בחודשים האחרונים בסוגיית השבת. 

משבר שלא רצינו ולא התכוונו להיכנס אליו. אבל, אני לוקח עליו אחריות מלאה. כי אשדוד היא עיר של כבוד הדדי בין הקבוצות השונות ותמיד הייתה לי ולכול מי שעמד בראש העיר הזו בעבר,  מטרה מאוד חשובה: 

לשמור על הכבוד ההדדי הזה בין דתיים לחילוניים בעיר. מה שקראנו כל השנים, הסטטוס-קוו. כי בלי הכבוד ההדדי אי-אפשר לקיים חיים משותפים, בעיר רב תרבותית כמו אשדוד. 

והגיע הזמן לספר את הסיפור מאחורי המשבר שהעיר חוותה. וצודק ידידי חבר מועצת העיר עו״ד נעים שומר שאמר שהסטטוס קוו הופר. הוא אכן הופר. אבל לא כעת ע״י פעולות האכיפה שעשינו. אלא לפני כשנתיים. 

לצערי, לפני שנתיים הכבוד ההדדי בעיר הופַר. והסטטוס-קוו ששמר עליו – בוטַל ע"י בית המשפט. תשאלו מדוע?

כי בזמן שבביג ובסטאר – לא הייתה אכיפה של  חוק העזר כלפי עסקים שפתוחים בשבת, נפתחו סופרים קטנים, בינוניים, וגדולים בתוך העיר בסמוך לציבור דתי. וליד בתי כנסת, שפגעו בַכבוד ההדדי בין דתיים  לחילוניים. פנינו לבעלי הסופרים האלה וביקשנו מהם, לכבד את הסביבה שבה הם פועלים, נַתַנו להם התראות דוחות וקנסות. שום דבר לא הועיל.

נאלצנו להוציא צווי-סגירה לחמישה סופֶרים כַּאלה.

בעלי הסופֶּרים, עתרו לבית המשפט, בטענה שהעירייה אוכפת באופן לא שוויוני כי חוק העזר אוסר פתיחה של כל העסקים בעיר בשבת. הם טענו/שאלו: מדוע העיריה נטפלת אליהם?

בית המשפט, קיבל את טענתם וביטל את צווי הסגירה.

אנחנו רַשות שומרת חוק וכמובן מכבדים את החלטת בית המשפט. אבל אף אחד מאיתנו, באולַם הזה ובין תושבי העיר, דתיים וחילוניים כאחד, לא יכול, ולא יוכל, להשלים עם מצב שבו העירייה, מסיבות משפטיות, לא יכולה לשמור על הכבוד ההדדי בין תושבי העיר.

שהעירייה לא יכולה למנוע מבעל   סופרמרקט או מיני מרקט לפעול מול בית 

 כנסת בשבת ולפגוע בערך החשוב של כבוד הדדי בתוך העיר שלנו. עיר שכל  המהות שלה, במשך שנים היא: ההרמוניה והחיים המשותפים, בין אנשים מ- 99  מדינות, בין חילוניים לדתיים, בין עולים  לוותיקים, עיר שמכבדת את השבת, שמכבדת את חגי ישראל ואת מסורת ישראל.

כולנו יודעים שאין כפיה באשדוד. כל תושב ואורח החיים שלו, הכבוד ההדדי, והחיים המשותפים באשדוד הם לא סיסמא. הם עובדה קיימת, לכן נוצר מצב בלתי נסבל, מכל בחינה שהיא. כשאנחנו לא יכולים לעשות דבר מול סופר שפותח בשבת ליד בית כנסת.

וזו האחריות שלי לתקן את זה, כך נהגתי, וכך נהגו קודמיי מר צילקר ומר אריה אזולאי. כולנו שמרנו מכל משמר על ערך  הכבוד ההדדי והחיים ביחד באשדוד. ומי שלא מבין את זה לא יכול להנהיג את העיר שלנו.

לכן, למדנו את פסק הדין, לקחנו את הערות בית המשפט, ויצאנו בליווי ייעוץ משפטי למהלך של אכיפה שיוונית בכל העיר. מהלך מוגבל בזמן, 4 שבועות של דוחות כנגד עסקים (שאינם מסעדות ובתי קפה)  בכל רחבי העיר, כדי להחזיר לַעירייה את יכולת האכיפה. 

המהלך הקצר הזה נגמר. זהו. סיימנו אותו כבר לפני  מספר שבועות. ועכשיו, הוריתי, לרכז את מאמצי האכיפה, באזורים בהם קיימת פעילות סופֶּרים בתוך העיר בסמוך לציבור דתי, ובוודאי בסמוך לבתי-כנסת. בדיוק כפי שמוסכם על כל תושבי העיר.

ובנוסף להוראה הזו שלי, אני מזכיר לכולם, במיוחד לקומץ המסיתים והמדיחים – את החלק השני של חוק העזר, שמתיר גם כיום  פתיחת בתי קפה, מסעדות ובתי קולנוע.

ובניגוד למה שמפיצים, בעלי האינטרסים  הפוליטיים, מהעיר ומחוץ לעיר, שהעיר מבוצרת, המציאות הפוכה.

העיר לא הייתה ולא תהיה מבוצרת.

ולא נאפשר לאף אחד, מבית או מחוץ, להציב בינינו תושבי העיר, חומות של שנאה. ולא נאפשר לאף אחד, להוביל אותנו למלחמת אחים.

ולכן, היום, כל מי שעיניו בראשו, ורואה לנגד עיניו את טובת העיר ותושביה ולא את טובתו האישית הפוליטית, רואה גם שאחרי שסיימנו את המהלך התוצאה מאוד ברורה. והיא:

א)   מבחינת אכיפה: חזרנו למצב הקודם  שהיה לפני המשבר. רק כמובן עם יכולת אכיפה, מול סופֶרים שפועלים בתוך  העיר ליד ציבור דתי. כפי שכולם מסכימים. דתיים וחילוניים כאחד.

ב) החזרנו לעיר את השקט ואת הכבוד ההדדי בין דתיים לחילוניים. אלא אם מישהו רוצה להמשיך ולעשות רעש והון פוליטי, על חשבון התושבים. ואני לא אתן לזה לקרות!    

ג) השבת, שמעבר לחשיבות הסוציאלית העצומה שיש לה כיום מנוחה שבועי,  היא גם המתנה הטובה שנתן לנו, בורא עולם. השבת לא תהפוך לקרדום פוליטי. 

ומעתה, כל ניסיון לְלַבות יצרים מחדש,כדי לקושש מנדטים, הוא ניסיון להילחם בכולנו.בכל תושבי העיר. בחיים המשותפים ובכבוד ההדדי בינינו, כבוד הדדי שהתקיים  במשך עשרות שנים. ותושבי העיר, חילוניים ודתיים כאחד,לא יסלחו על הניסיונות האלה לפגוע בחיים המשותפים שלנו.

כולנו כל תושבי העיר דתיים, חילוניים, חרדים ומסורתיים מגנים את אלה שלא מפסיקים לצרוח ולהתלהם שלמרות שהפסקנו לתת דוחות מתעקשים להמשיך ללבות שנאה וגזענות בעיר ומתעקשים להוביל אותנו למלחמת אחים. 

אז שזהו, זה הסתיים! והסתיים טוב. אשדוד יוצאת מאוחדת ומחוזקתת!

במשבר הזה אין מנצחים ואין מפסידים.

כולנו מנצחים. אנחנו חוזרים לאווירה החיובית של חיים ביחד ובכבוד, שאפיינה אותנו, מאז ומתמיד, תחת הנהגתי ותחת הנהגת קודמיי. ותושבי העיר שמחים על-כך. ולא יתנו לאף פוליטיקאי להסית אותם אחד נגד השני.

אני יודע שיש עוד כמה שאלות שהציבור, רוצה תשובות עליהן? במיוחד למה דווקא עכשיו? למה לא לפני שנתיים כשבית המשפט ביטל את צווי הסגירה שהוצאנו לסופרים  בתוך העיר.

ויותר מכך, מה יהיה בעתיד?

אז לגבי העיתוי:

  1. זה לא סוד שהמדינה דנה בשנתיים   האחרונות בנושא השבת.  היה בג"צ נגד  עיריית ת"א, הוקמה וועדת מנכ"לים של  משרדי ממשלה, שהיתה אמורה לגבש הצעה מקובלת בנושא השבת. ומה לעשות שהדיון הזה ברמת המדינה הסתיים רק לאחרונה. ולכן, ברגע שהוא הסתיים כשהמצב המשפטי מבחינת הממשלה ובית המשפט התבהר, יכולנו לצאת למהלך הקצר שלנו באשדוד.

ולגבי העתיד:
המדיניות שלי, של חיים ביחד ובכבוד הדדי, לא תשתנה, היא גם לא יכולה להשתנות. זה הדנ"א המנהיגותי של העיר הזאת. תשאלו את כל ראשי הערים לשעבר. כולנו, כל תושבי אשדוד, נהנים מהעיר  שלנו ומהחיים בה ביחד. אשדוד תשאר העיר של כולם. כך היה וכך יהיה. היא לא תהיה אחרת. היא תמשיך להיות   אשדוד המיוחדת שלנו.

כי אשדוד נבנתה וחובה יחדיו ע"י עולים מ-99 מדינות והיא תישאר כזאת.  ואני מציע לחבריי מהאופוזיציה לעזוב את העיסוק המפלג, בסוגיית  השבת, לדון בתוכניות ההתפתחות של העיר ובעתיד שלה. כל אחד מוזמן להציג את חזונו ותוכניותיו ולהפסיק עם הנסיונות להפריד בין מגזרים בעיר.

 לכל הכתבות על מחאת השבת באשדוד - כנסו כאן

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה