תוהו ובוהו ברובע ט"ז


להאזנה לתוכן:

לתושבים ברובע ט"ז נמאס. תקופה ארוכה שהם מתלוננים על הזנחה קשה, תנאי מחייה קשים באתר בניה ועל פגיעה קשה באיכות הסביבה מצד קבלנים שבונים ברובע. בכל יום, מאות מתושבי הרובע, מבוגרים וילדים, מסכנים את חייהם על מדרכות לא גמורות, בורות פעורים וכבישים מסוכנים. אך אם לא די בכך, על תושבי הרובע נגזר לחיות בעלטה- למרות שעמודי התאורה כבר מותקנים, מישהו כנראה שכח להזמין את המפסק שידליק את האור. כך, בחושך ברחובות, צריכות נשים, נערות וילדות להגיע לבתיהן, כאשר משלדי בניינים שבבניה, בוקעת מוזיקה ערבית "משובחת". בעקבות פניית "אשדודנט", הוציאה העירייה צווי הפסקה מנהליים כנגד משליכי פסולת הבניה ברובע

רובע ט"ז אמור להיות אחד הרובעים היפים של העיר, כך על פי התכנון. אלפי משפחות אמורות לאכלס את הרובע, שנמצא בשלבי בניה ונושק לאחת הדיונות היפות במדינה. הבתים שנבנים במקום, נבנים לגובה רב, כדי שהכמות תוכל לענות במקצת על הביקוש. אך למרות התוכניות הגדולות לרובע ולמרות שהבנייה נמצאת בעיצומה, איש לא טרח לדאוג לפיתוח מינימאלי עבור אלה שכבר מאכלסים בניינים גדולים ברובע. מדובר במעל ל-1500 משפחות שכבר גרות ברובע.

תושבים שקנו בתים ברובע, שילמו מבעוד מועד את היטלי הפיתוח, שהועברו לחפ"א (חברה לפיתוח אשדוד), אך שם לא מיהרו, כנראה שהעדיפו שהכסף יהיה בפק"מ ואפשר יהיה לגזור עליו קופון נוסף. התוצאה- מעל ל-1500 משפחות שנאלצות לנדוד לרובעים סמוכים כדי שלילדיהם תהיה מסגרת לימודית, חוגים, שירותי רפואה, שירותי דת ואפילו בשביל סתם לשבת באוויר הפתוח. "אפילו ספסל אחד לרפואה לא שמו ברובע", אומרת לנו אחת מאלפי תושבי הרובע הממורמרים.

די בסיבוב קצר ברובע כדי להבין שמשהו לא טוב קורה ברובע. נדמה שברובע אין חוקים. עשרות ערימות פסולת בניין פזורות ברחבי הרובע. ערימות אלה אמורות להיות בתוך מכולות פינוי מיועדות, אך במקום זאת נערמות ערימות, שבסופו של דבר מוצאות איכשהו את דרכן לאיזה פינה חשוכה בדיונה. ערימות כאלו שהוסתרו בדיונה, צולמו על ידינו. בנוסף, ערימות אשפה ביתית, ניירות ושקיות הן חלק קבוע מהנוף ברובע. חלק מהאשפה הזאת מתעופפת ברוח היישר לדיונה, כמובן שאיש לא יטרח לרדוף אחרי הפסולת בדיונה. אך זה לא הכל, שאריות בטון נוזלי מוזרמים היישר לכיוון הדיונה. הפגיעה בסביבה ניראת בכל פינה ברובע והפגיעה היא קשה מאוד!

בשיחה עם מספר תושבים ברובע, הם מציינים שחלק מהקבלנים פשוט מבעירים את ערימות הפסולת, כדי לחסוך בהובלת הפסולת לאתר פינוי מורשה, והעשן שנפלט מהשריפה נכנס היישר לבתיהם ולריאות שלהם ושל ילדיהם. לטענתם הם פנו בנושא זה פעמים רבות למוקד העירוני, אך הבערת האשפה ופסולת הבניין ממשיכה. אך אם לא די בכך, אחד הקבלנים הגדיל לעשות כאשר בנה לפועליו שירותים ומקלחת בתוך מכולה, ואת השפכים מהשירותים והמקלחת הזרים חופשי לדיונה החולית שבמקום. כתוצאה מהזרמת הזוהמה, נוצרה בריכת צחנה של ביוב והיתושים לא איחרו לבוא. אחד הדיירים מראה לי את ביתו, כשהיא מלאה בעקיצות יתושים. לאחר תלונות של תושבי הרובע, עשה הקבלן טובה והוא חפר בור וקבר את הצינור עמוק באדמה. כעת השפכים מוזרמים היישר לעומק הדיונה...

לפני כחודש הותקנו במקום עמודי תאורה, אך החשמל לעמודים טרם חובר. בירור שערכו התושבים מול גורמי העירייה וחפ"א התברר שמישהו לא הזמין מרכזיה שתוכל להדליק לתושבי הרובע את האור הרחובות. מתי המרכזייה תגיע? אולי עוד חודש, אולי עוד חודשיים, למה למהר, יש זמן. אני הייתי מציע לקחת למי שאחראי למחדל את המרכזייה מליד ביתו... נראה אותו חי בחושך. בינתיים נאלצים תושבי הרובע להיכנס להיסגר בבתיהם לאחר רדת החשיכה. "ממש לא נעים להסתובב בחוץ, כשאתה לא בטוח עם יש בור לפניך או כאשר מוזיקה ערבית מתנגנת ברקע...", אומרת לנו אחת מתושבות הרובע שעימה שוחחנו. ביחד עם הנוף ה"פסטורלי" של ערימות פסולת בניין ואשפה, סיבוב כזה ברובע מזכיר סיבוב בעזה. בנוסף, בזמן התקנת עמודי התאורה, הסירו המתקינים (ככול הנראה של חפ"א או העירייה) חלק מהאבנים המשתלבות בסמוך לבניינים, אך לא החזירו את המצב לקדמותו. פניות התושבים במקום זכו לתשובה שהנושא באחריות הקבלן שבנה את הבניין, למרות שהעבודה בוצעה ע"י העירייה או מי מטעמה. עד היום, חודש לאחר שהותקנו עמודי התאורה, לא הוחזרו אבני המדרכה. לא שלי - אז אפשר להרוס, פשוטו כמשמעו.

אחד הדברים המסוכנים ביותר כיום ברובע הוא ההפקרות בכבישי הרובע. הסכנות הבטיחותיות ברובע זועקות לשמיים. ברובע אין מעברי חצייה, מדרכות להולכי רגל מסתיימות לפתע לפני הצומת והולכי הרגל נאלצים לרדת לכביש ולסכן את חייהם. בין רובע ט"ז לרובע י"ג או לרובע ט"ו, נאלצים התושבים לחצות באזורים ללא מעברי חציה. אמהות וילדים עושים דרכם יום יום לאזורים הסמוכים, זאת בהיעדר גנים, בתי ספר, פארק למשפחה, מכולת וכו'... הן צועדות בחולות ועל הכבישים עם ילדיהן וטפיהן. בצומת הכניסה לרובע כבר התרחשו מספר תאונות. במקום מתוכננת כיכר, אבל יש זמן, למה למהר.

אחד הדברים המדהימים שגילינו בסיורינו ברובע הוא "הבור" החדש להשלכת פסולת בניין. זו ניראת אותה שיטת פעולה בדיוק כמו "הבור" הידועה לשמצה ברובע י"ב. מישהו כרה חול ואדמה במקום, כנראה באופן לא חוקי, ובמרכז הרובע נוצר בור ענק אליו מושלכת פסולת בניין ואשפה ביתית של בני המיעוטים שמתגוררים בשלדי הבניינים במקום באופן לא חוקי. נקווה רק שהטיפול ב"בור" פסולת הבניין הזה יהיה נחרץ יותר ועלויות הטיפול בבור לא יושטו שוב על הציבור הרחב 

 

במכתב ששלחה אחת מתושבות הרובע לראש העיר ולמנהל המוקד העירוני, היא כותבת: " אין לנו מילים כדי לתאר את הרגשת האכזבה משירותי העירייה ומהיחס המזלזל בו אנו נתקלים בכל פעם שאנו פונים לגורמים המעורבים בדבר". בהמשך מכתבה היא מפרטת את הדברים, בדומה לדברים שנכתבו בתחילת הכתבה. היא מסיימת את מכתבה, וכותבת: " אחרי חודש שלם של למעלה מעשרות טלפונים ופניות רבות של תושבי הרובע המיואשים – אין אפילו אדם אחד שמסוגל ורוצה לטפל בבעיות! כולם מתנערים מאחריות ותושבי רובע  טז' נשארים מקופחים על לא עוול בכפם.          לא לשווא החלטנו להשקיע את מיטב כספינו באזור חדש ולא באזור מתיישן! אנו משלמים 100% מתשלום הארנונה ומקבלים פחות מ – 30% שירות!!!  האם כך מתנהלת עירייה גדולה ומצליחה כמו אשדוד???"

תגובת איגוד ערים לאיכות הסביבה למפגעי פסולת הבניה ברובע:

"סוגיית השלכת פסולת ברשות הציבור ע"י קבלני הבניה והשיפוצים, עלתה בחודשים האחרונים, לדרגת חשיבות גבוהה ביותר בעיריית אשדוד. נעשית כעת עבודת מטה רחבה, הכוללת את כלל אגפי העירייה הנוגעים, בדרך עקיפה או ישירה, בעבודות הבינוי. התמונות המצורפות אכן מצביעות על פרצות רבות בנהלים הקיימים היום, המאפשרים השלכת פסולת זו. בכוונתי להעביר את התלונה לגורמים האמונים על כך. יחד עם זאת צריך לזכור שבכל שכונה חדשה שמוקמת, בה מבוצע אכלוס מדורג, ייתכנו מטרדים שנובעים מעצם הקרבה לאתר בניה".

תגובת עיריית אשדוד:

בסיור שערך מפקח על הבנייה, בתאריך 4.08.09, על מנת לבדוק תלונה בגין מפגעי קבלן ברובע ט"ז, בוצעו הפעולות הבאות:

א.      ברירת קנס נמסרה לקבלן מכלוף בכור, בגין שאריות יציקה וצינור ביוב המוזרם לדיונה. כן הוצא כנגדו צו הפסקה מינהלי.

ב.      ברירת קנס נמסרה לחפ"א, בגין שאריות פסולת במקומות בהם ביצעה עבודות פיתוח.

ג.       ברירת קנס נמסרה לפרימק בניה והשקעות, בגין פסולת בנייה מחוץ לאתר והסרת הגדר. כן הוצא נגדו צו הפסקת עבודה מנהלי.

ד.      ברירת קנס נמסרה לבנק מזרחי טפחות, בגין השלכת שלט בחזית מזרחית של הרחוב, אל מול הדיונה.

ה.      התקנת עמודי תאורה – הנושא בטיפול חפ"א, מהם נמסר כי טרם ניתן אישור מחברת החשמל. הנושא בתהליך אישור.

ו.        בטיחות בדרכים – הרובע טרם הועבר לטיפול העירייה. עם העברתו יוחל בהתחלת עבודות בטיחות.

ז.       פינוי אשפה –קבלן האשפה מבצע פינוי אשפה פעמיים בשבוע, בימי שני ורביעי, וכן פינוי גרוטאות ופסולת גבישית המתבצעת מידי יום באמצעות מנוף. כן נעשים מידי יום סיורים, באמצעות סיירת הפיקוח.

יתר הנושאים הועברו לטיפולן של היחידות הרלוונטיות. חובה לומר כי התמונות סייעו בידינו לנקיטת צעדי הסברה והבהרה לאופי העברות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה