הקמת מרכזי המחזור: ללא מכרז וללא היתרי בניה


להאזנה לתוכן:

25 מרכזי מחזור, בעלות של כ-1.8 מיליון ₪, הולכים ומוקמים ברובעי העיר. אז מי זכה במכרז הנכסף? אף אחד! פשוט כי לא היה מכרז. ומה עם היתרי בניה? בעירייה אשדוד יש נוהל חדש: קודם בונים ואחרי זה מקבלים היתר גורף. מה שמותר לעירייה, אסור לתושב מהשורה


מרכזי המחזור שהולכים ומוקמים ברחבי העיר הם פרויקט מבורך ומתנה טובה לסביבה עליה כתבנו לפני שבועות אחדים. מרכזים אלה מוקמים במסגרת חזון ראש העיר, שתכליתם כאמור לשמור על סביבה ידידותית תוך שהיא מעודדת את התושבים למעורבות פעילה בכל מה שקשור לנושאי סביבה. 

אך מתברר שלא רק הסביבה מרוויחה- עלות הקמת 25 מרכזי המחזור נעמדת על סך של כ- 1.8 מיליון ₪. עיקר הכסף אמור להגיע מהמשרד להגנת הסביבה, מהקרן של היטל ההטמנה. לטענתו של שלומי אסולין, עוזר ראש מינהל התפעול, מדובר בפרויקט ייחודי בארץ. את עבודות ההתקנה מבצעת חברת "שיא אשקלון", שגם מפנה את הפסולת מהפחים עד שייסגר המכרז לפינוי הפחים למחזור. לטענתו של אסולין, חברת "שיא אשקלון" מבצעת את פינוי האשפה ממרכזי המחזור בהתנדבות.

מידע שהגיע לידי כתב "המגזין אשדוד", ציין שעבודת הקמת מרכזי המחזור, נמסרה לחברת "שיא אשקלון" ללא מכרז. כמו כן צוין שלמרכזים אלה לא ניתנו היתרי בניה ולמעשה מדובר בבניה בלתי חוקית על שטח ציבורי. ידוע לכל שאדם שרוצה לבנות דבר מה, לא יכול לבצע את הבניה לפני שקיבל היתר בניה כחוק, על אחת כמה וכמה על שטח ציבורי.

בשיחה שניהלנו עם אסולין, עוזרו של ראש מינהל התפעול, הוא מציין בפנינו שהעבודה מבוצעת ע"י "שיא אשקלון" שהתקינה את כל הפחים המוטמנים ברחבי העיר. לטענתו, במכרז בו זכתה "שיא אשקלון" להתקנת הפחים המוטמנים הרגילים, נכללים גם מרכזי המחזור. למרות שביקשנו לראות את תנאי המכרז, לא קיבלנו את ההעתק המבוקש (תגובת העירייה בהמשך). 

גם לגבי היתרי הבניה לא ידע אסולין לענות בוודאות. "אני משער שהמערכת משומנת בנושאים אלה", הוא מציין כאשר הוא נשאל לגבי היתרי הבניה. חיפוש שערכנו כמעט שנה אחורה באתר ההנדסי של העירייה, לא מצאנו זכר להיתרים למרכזי המחזור, פרט להיתר אחד שניתן למרכז מחזור ברובע א', וגם ניתן רק לפני כחודש.

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה:"מיזם מוקדי המחזור מתנהל מזה זמן רב, בתהליך מובנה ובכפוף לנהלים ולחוק. מוקדי המחזור הינו חלק אינטגראלי מהטמונים ואחד הסעיפים שצוין במכרז שהרשות יכולה להגדיל את המכרז ב-25%. כך גם לגבי התרי הבניה שהוגשו למחלקת ההנדסה והם יינתנו באישור גורף לכל העיר. התהליך עדיין בעצומו וניתן יהיה להפעילו רק לאחר שיושלם תהליך הרישוי ויפורסם ברבים על המיזם, מה יידרש הציבור לעשות, ימי הפינוי מהמוקד ...ועוד. אנו שמחים על שבחרת לשתף את הציבור במיזם אשר ישפר משמעותית את איכות חיי התושבים".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה