רופא שיניים באשדוד: שתל קצר החוסך ניתוח

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('81083466-0dfd-410d-9050-54b64e381b72','/dyncontent/2024/5/27/6688faff-a183-4cb8-9b96-0c14f375bd4e.jpg',17967,'ספרים אייטם כתבה ',525,78,true,21779,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('81083466-0dfd-410d-9050-54b64e381b72','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,21779,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

השתלת שיניים קלסית שבה נקבעים השתלים הדנטליים הרגילים הארוכים לא תמיד יכולה להתבצע במצבי חסר בעצם הלסת, המצריכים לעיתים הליך כירורגי של הרמת סינוס והשתלת עצם בשיתוף פעולה עם כירורג מומחה.

ד"ר מ.מ אגבאריה: שתל דנטלי חדשני מונע ניתוח בעצמות לסת חסרות

מדובר בניתוח לכל דבר ועניין שהינו לא רק קשה, מסובך, מכאיב וכרוך בנפיחות, אלא הוא גם מצריך פרק זמן לא קטן לצורך התאוששות והחלמה. חשוב לדעת כי קבלת הטיפול האמור איננה דבר המובן מאליו, שכן יש שהסיטואציה הרפואית, הקלינית והאנטומית של המועמד להשתלה אינה מאפשרת לערוך ניתוח לשם הרמת סינוס והשתלת עצם, ויש המסרבים לעבור את דרך החתחתים הזאת גם אם מאפייניהם האינדיבידואליים אינם מעכבים. אם כן, האפשרות להימנע מן ההליך הכירורגי האמור הודות לשתלים דנטליים קצרים חדשניים ביותר היא בשורה של ממש לכל מי שנזקק להשתלת שיניים אפילו במצבים שבהם אין מניעה אובייקטיבית לבצע הרמת סינוס והשתלת עצם.

ביקשנו מרופא השיניים מאשדוד ד"ר מ.מ. אגבאריה להאיר מעט את עינינו בדבר השתלת השתלים הדנטליים הקצרים. ד"ר אגבאריה הינו רופא שיניים בכיר המשמש כרופא אחראי וממלא מקומו של המנהל הרפואי במרפאת כללית סמייל אשדוד י"ב. בקליניקה הפרטית של ד"ר אגבאריה באשדוד אפשר לקבל טיפולי שיניים למיניהם, שעימם נמנים טיפול שורש, שיקום הפה, יישור שיניים רגיל ויישור שיניים שקוף, טיפולים אסתטיים דוגמת ציפויי חרסינה, ובייחוד הלבנת שיניים יעילה בתכלית שאינה מצריכה אלא 45–60 דקות בלבד, וזאת הודות למכשיר Zoom Philips מודרני ביותר המופעל בטכנולוגיית לייזר. עוד אפשר לקבל במרפאתו הפרטית של ד"ר מ.מ. אגבאריה השתלות שיניים לסוגיהן, לרבות קביעת שתלים דנטליים קצרים היכולה לחסוך את ההליך הניתוחי המסובך, הארוך והקשה של הרמת סינוס והשתלת עצם.

אנו מודים לך מאוד, ד"ר מ.מ. אגבאריה, על כי הסכמת לשוחח איתנו בנושא השתלים הדנטליים הקצרים. קודם כול, נשמח לדעת מה מהותם של השתלים הדנטליים הקצרים ומה מבדיל אותם מהשתלים הארוכים השכיחים והמקובלים שבהם נעשה עד כה שימוש בהשתלות השיניים המסורתיות.

השתלים הדנטליים הקצרים הם שתלים מודרניים ביותר שאורכם אינו עולה על 5 מ"מ–8 מ"מ. שתלים אלו טובים לא פחות מן השתלים הדנטליים המסורתיים הארוכים הן לעניין חוזקם, הן לעניין יציבותם ועמידותם, הן לעניין האפקטיביות שלהם. לכן יכולים הם לשמש להשתלות בייחוד בסיטואציות שבהן לא הייתה עד כה כל ברירה אלא לערוך ניתוח כירורגי ממושך, מורכב ומייסר של הרמת סינוס והשתלת עצם הכרוך בתקופת הבראה ארוכה. למעשה מדובר בתחילתו של עידן חדש בתחום רפואת השיניים ככל שאמורים הדברים בהקלתה ובזירוזה של השתלת השיניים הודות ליכולת להימנע מהליכים מורכבים ומכאיבים שעד כה ההימנעות מהם לא הייתה אפשרית.

מתי אפשר לקבוע שתלים קצרים ומתי אי-אפשר לעשות כן, ומהן חוזקותיה וחולשותיה של השתלת השתלים הדנטליים הקצרים?

קביעת שתלים דנטליים קצרים אינה מצריכה אלא עצם לסת בגובה של חמישה מ"מ בלבד, אם כי מדובר בתנאי בל יעבור. אך לא לעיתים קרובות נמצא כי מטופל כלשהו יהיה אנוס לעבור הליך כירורגי סבוך, קשה ומכאיב של הרמת סינוס והשתלת עצם משום שאין הוא עומד בקריטריון הבסיסי הזה.

כללו של דבר, אפשר לקבוע שתלים דנטליים קצרים, ובלבד שגובהה של עצם הלסת הינו חמישה מ"מ. אין לשכוח כי בלא השתל הדנטלי הקצר מטופלים רבים שאצלם עצם הלסת האחורית העליונה הינה בגובה של יותר מחמישה מ"מ עדיין היו אנוסים לעבור הליך של הרמת סינוס והשתלת עצם.

מדובר בהרמת רצפתו של חלל "הסינוס המקסילרי", המצוי ממעל ללסת העליונה ולשורשי השיניים משני עברי החוטם. הניתוח לשם הרמת סינוס והשתלת עצם אינו אלא הכשרת הקרקע על דרך יצירת מקום שדי בו לצורך השתלת עצם אשר גובהה מאפשר לקבוע שתלים דנטליים ארוכים מסורתיים. עוד אין לשכוח כי אפילו כאשר ההליך הכירורגי האמור אכן בא בחשבון מבחינה מעשית, מדובר בפרוצדורה רפואית קשה ומסובכת שסיכוניה אינם קלים כלל.

אדרבה, על פי רוב סובל המטופל מכאבים רבים ומנפיחות לא מבוטלת, וכדי להתאושש ולהבריא זקוק הוא לפרק זמן כולל שהינו ארוך בהרבה מתקופת השיקום שמצריכה קביעתו של שתל דנטלי קצר שהודות לו יכולים הפציינט ורופא השיניים לוותר על הרמת סינוס והשתלת עצם. ליתר ביאור אדגיש כי פעולה זו כשלעצמה – שכפי שציינתי אין היא אלא תנאי הכרחי ומקדים להשתלתו של שתל דנטלי קלסי ארוך – טעונה פרק זמן של חצי שנה (ולכל הפחות ארבעה חודשים) לצורך החלמה, ולפעמים נוצר צורך בתקופת החלמה נוספת.

יתרה מזו, הפרוצדורה הכירורגית של בנייתה או השתלתה של עצם אצל מחוסרי עצם לסת (רוצה לומר, אצל פציינטים שעצם הלסת שלהם אינה מגיעה לגובה הדרוש לעניין השתלה רגילה של שתל דנטלי ארוך) אינה נמנית בשום אופן עם הפעולות הקלות והפשוטות, ודברים אלו יפים ביותר לעניין השתלת עצם אנכית, הכרוכה בסיכון ל"ספיגת" העצם, סיכון שיש בהתממשותו כדי לשים לאל את כל ניסיון ההשתלה. אך בכל מקרה של עצם לסת שגובהה נופל מן הדרוש גם קיימת סבירות גבוהה יותר לנזק בעצב של הלסת התחתונה כאשר מבוצעת פרוצדורת ההשתלה המסורתית של שתל דנטלי קלסי שאיננו קצר.

אך פני הדברים שונים לחלוטין כאשר מדובר בפרוצדורה של קביעת שתל דנטלי קצר, ובלבד שגובהה של עצם הלסת אינו נופל מחמישה מ"מ בלבד כאמור לעיל, שכן הפרוצדורה האמורה הינה בטיחותית וקצרה הרבה יותר גם אם נביא בחשבון את תקופת ההחלמה הנדרשת.

נקודת החולשה של השתל הדנטלי הקצר היא – כמו בכל שתל דנטלי – הסכנה שעצם הלסת תיסוג או "תיספג" עקב מחדלים של הפציינט בשמירת גיהותם של הפה והשיניים או עקב אי-הקפדה על סדירותם וקביעותם של הביקורים במרפאת השיניים הן לצורך ביקורת (אחת לשנה או אחת לחצי שנה) הן לצורך טיפול של שיננית אחת לרבעון או אחת לשישה חודשים, וזאת לפי נתוניו האינדיבידואליים של הפציינט, אורח חייו ומצבו העכשווי.

בעצם, איך נעשית קביעתו של השתל הדנטלי הקצר אצל המטופל וכמה זמן נחוץ כדי להבריא?

הפרוצדורה של קביעת שתל דנטלי קצר אינה נבדלת באופן ניכר מזו הנוהגת בקביעת שתל דנטלי קלסי רגיל, ואם אין הפתעות מרעישות, אפשר לומר בוודאות כי משך ההתאוששות והשיקום הנחוץ לאחר השתלת שתל דנטלי קצר אינו נבדל בהרבה מזה הנחוץ לאחר השתלת שתל דנטלי קלסי רגיל ארוך. בדרך כלל נחוצים שלושה חודשים כדי לאפשר החלמה לאחר קביעת שתל דנטלי בלסת התחתונה, בתוספת חודש או חודשיים לצורך זה כאשר מדובר בקביעת שתל דנטלי בלסת העליונה.

אך יש לציין כי אין כאן קביעת מסמרות בעניין זה, שהרי ייתכנו מצבים שבהם תידרש תקופת החלמה ארוכה מן הרגיל. אך כבר הדגשתי כי העיקר הוא שהשתל הדנטלי הקצר יכול לחסוך מן המטופל (ויש לומר – גם מרופא השיניים המטפל) הן את תופעות הלוואי הקשות האמורות המאפיינות את הפרוצדורה הרפואית של הרמת סינוס והשתלת עצם (כאב ונפיחות), שהינה תנאי הכרחי לקביעת שתל ארוך רגיל במצבי חסר בגובהה של עצם הלסת, הן את משך ההבראה החיוני לאחריה (אף כאשר ניתן לבצעה).

באילו שתלים דנטליים קצרים מקובל להשתמש היום?

אנו מקפידים לרכוש אך ורק שתלים דנטליים באיכות הטובה ביותר, שאותם מייצרות החברות המובילות Bicon וכן Pyramidion. זאת, כדי לבחור עבור כל מועמד להשתלת שתל דנטלי את הפתרון האופטימלי המתאים ביותר לצרכיו, וככל האפשר – גם לרצונותיו. הדבר נעשה לפי נתוניו האובייקטיביים מבחינה רפואית, קלינית ואנטומית, ובראש ובראשונה לפי נתוניה האובייקטיביים האמורים של עצם הלסת באזור שבו אמור להיקבע השתל הדנטלי.

לקראת סופו של הריאיון, ד"ר אגבאריה, נודה לך אם תייחד מעט את הדיבור על אופן ההתנהלות הקבוע הראוי ועל ההרגלים שצריך לסגל לעצמו כל פציינט שהעניקו לו טיפול של השתלת שתל דנטלי (רגיל או קצר) כדי "להאריך את תוחלת החיים" של השתל הדנטלי.

כל מי שעובר השתלת שתל דנטלי מכל סוג במרפאתנו מקבל את כל ההדרכה המקיפה הדרושה לו משהתאושש והחלים. עם ההנהגות החשובות ביותר נמנית השמירה היומיומית על גיהותם של השיניים, החניכיים והשטחים בין הכתרים והשיניים. אפשר להשיג מטרה זו באופן אופטימלי אם ייעשה שימוש הן בחוט דנטלי, הן במברשת שיניים ייעודית הן במכשיר "סילונית (Silonit)" המיועד להתזה אינטנסיבית של מים או מי פה. אך לא פחות חשובות הן בדיקות הביקורת אצל רופא השיניים פעם אחת בכל שישה חודשים או בכל שנה. גם כדאי לקבל טיפול שוטף אצל שיננית אחת לרבעון או אחת לשישה חודשים כאמור.

כל ההמלצות, ההסברים וההנחיות בעניינים אלו ניתנים באופן אינדיבידואלי לפי הנתונים הרפואיים, הקליניים והאנטומיים אצל כל פציינט ופציינט. זאת, בהתאמה מרבית לצרכיו, למאפייניו, להרגליו, לשאיפותיו וליכולותיו.

ד"ר מ.מ. אגבאריה עונה על שאלות הגולשים בפורום רפואת שיניים מבוגרים (https://www.medonline.co.il/forums/Adult-Dentistry-Forum) בפורטל "שאל את הרופא".

אפשר למצוא עדכונים שוטפים בעניין הכתבה ובנושאים אחרים בדף הפייסבוק הזה: https://www.facebook.com/Dr.Agbareia.Dentist/

עוד מידע אפשר לקבל בקליק.

דוקטור אגבאריה - רופא שיניים באשדוד - בדרום.

$(function(){setImageBanner('62221e8a-2c1e-48f3-bd06-53b0820f43b2','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,false,21781,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה