לא מפחדים מפיזיקה


להאזנה לתוכן:

״פיסיקה תיאורטית״, ״פיסיקה ניסויית״ ו״ביו-פיסיקה״ יכולים אולי להפחיד אותנו אבל לא את התלמידים המצטיינים שמטיילים בהוויית הפיזיקה והמדעים באופן טבעי. תעיד על כך תחרות ״הפיזיקאים הצעירים״ שהתקיימה באוניברסיטת בן גוריון ומשכה לא מעט תשומת לב. לחדור פורת מישיבת נוה הרצוג הביא לא מעט כבוד לאשדוד ולתלמידי הישיבה

תחרות "הפיסיקאים הצעירים" הראשונה מסוגה בארץ התקיימה לראשונה ביום חמישי ט״ו אייר ה-25.04.13 באונברסיטת בן גוריון. 29 תלמידי י״ב מכל רחבי הארץ, המצטיינים בפיסיקה בהיקף לימודים של 5 יח"ל, הגישו את עבודות הגמר שלהם לשיפוט בתחרות ב-3 הקטגוריות: פיסיקה תאורטית, פיסיקה ניסויית וביו-פיסיקה.

התחרות הנה פרי יוזמת מחוז הדרום ומרכז "אילן רמון" לנוער שוחר פיסיקה, הפועל לקידום המצוינות בפיסיקה במחוז דרום ומאפשר לתלמידים מצטיינים ב-5 יח"ל לבצע עבודת גמר מדעית, תוך נגישות לעבודה במעבדות ושימוש בציוד אסטרונומי משוכלל, תוך הדרכה, ליווי ותמיכה ברמה מדעית גבוהה. עבודה זו מקנה לתלמיד 5 יח"ל נוספות במקצוע.

התחרות המחוזית נערכה בקמפוס אוניברסיטת בן-גוריון בנגב במעמד עמירה חיים, מנהלת מחוז הדרום, רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע וצביקה אריכא, המפקח הארצי לפיסיקה. כן שותפים לקיומה של תחרות זו, מספר גופים ובהם משרד החינוך, קרן רש"י, מדערום, עיריית באר שבע, אוניברסיטת בן גוריון, ומרכז "אילן רמון", המנוהל ע"י פרופ' ויקטור מלמוד.

מנהלת מחוז הדרום במשרד החינוך, עמירה חיים, אמרה בטקס כי התלמידים מסבים גאווה למחוז הדרום: "אלו הם בני נוער ששואפים גבוה ואף יגיעו לגדולות. בטוחני כי בקרב התלמידים הללו ישנם מדענים שיהפכו לחוקרים הטובים של ישראל".

לידור פורת, תלמיד ישיבה תיכונית בני עקיבא נווה הרצוג אשדוד הציג עבודת גמר בביו-פיסיקה. נושא העבודה הוא חקר התכונות המכניות של מולקולת הד.נ.א. ״חקר תכונות מולקולות הד.נ.א  הינו נושא הנחקר בחזית המחקר ובעל ערך אקדמי נעלה בעל תרומה ניכרת ברפואה״ אומרים בגאווה צוות החינוך בישיבת נוה הרצוג.

להבנת העניין מסביר לידור כי ד.נ.א. הינה מולקולה בעלת תפקיד ביולוגי מרכזי בתפקוד של כל יצור חי. למרות שמאמצים רבים הושקעו במחקר המולקולה, תכונותיה עדיין לא מובנות לחוקרים, ואחת השאלות החשובות היא כיצד המולקולה ארוזה בצורה קומפאקטית בתוך הגרעין של התא ועדיין מאפשרת גישה קלה ומהירה לכל המקטעים שלה (לדוגמא בשביל לשכפל קטע קוד לשם יצור של חלבון מסוים).

 לידור שמח מאד מעצם העיסוק סביב העבודה וטוען שהעיסוק בעבודה הוסיף לו ידע רחב מאוד אשר איננו נכלל בתוכנית הלימודים במגמה. ״אמנם, עשיית העבודה דורשת

מאמץ והיה צורך לנסוע בחופשות לאוניברסיטה בבאר שבע כדי לעשות את הניסויים עם המנחה ולעבוד איתו, ואומנם זה דורש גם לימוד והכנה בבית כמו עריכת העבודה

וניסוחה, אבל הכל היה שווה״ הוא אומר ומסכם: "בעיניי זו חוויה יוצאת דופן ובלתי רגילה, החל מהנסיעה הראשונה לעשיית הניסויים עם המנחה ועד להשתתפות בתחרות.

לכן, אני מאוד ממליץ לתלמידי המגמה הבאים להמשיך ולעשות עבודות גמר ובטוחני שהם עוד יזכו להשתתף ואף לנצח בתחרויות שונות" מציין לידור.

 

 

בתוך כך לידור מודה בראש ובראשונה למורה לפיזיקה, המסורה והמקסימה, ד"ר רחלה תורגמן, אשר  הובילה את עשיית עבודות הגמר בישיבה. וכן מודה הוא לראש הישיבה הרב מאיר אדרי שליט"א ולמנהל התיכון מר ארז טרבלסי, "שמעניקים לנו את כל האמצעים באופן נרחב מאוד כדי שנוכל להצליח להוציא את המיטב".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה