צילום: אורי קריספין.

לפעמים היקום מזמן לנו התנסויות בדרכים פתלתלות. לפני שלושה שבועות בערך חזרתי מהעבודה באוטובוס מלא אנשים, בעודי אוחזת בסמארטפון ומשחקת קנדי קראש, ברקע התנהלה שיחה אותה קלטתי בחצי אוזן. אישה מבוגרת סיפרה על טיפול כלשהו שעזר לה מאוד. לדבריה מזה חודשים ארוכים התקשתה בהליכה, לא יצאה מהבית ואף נעזרה בהליכון. לאחר כשבועיים של טיפול חזרה ללכת והנה היא עומדת באוטובוס עם עגלת קניות ונוסעת לסופר. לחיזוק דבריה היא הוציאה מהתיק עלון מידע, סובבתי את ראשי מתוך סקרנות וראיתי שכתוב עליו באנגלית סרג'ם. ברוב חוצפתי העיתונאית פניתי אל האישה המבוגרת שהתהדרה בטיפול ושאלתי אותה: "סליחה, אבל מרכזי סרג'ם לא נסגרו לפני יותר מחמישה חודשים?". האישה השיבה לי: "כן, הם נסגרו ונפתחו מחדש. איש עסקים קנה את פעילות החברה". האישה בדיוק ירדה מהאוטובוס ואני אחריה ממשיכה לתחקר אותה: "הבנתי שמעל 70 אנשים שונים רחשו מיטת עיסוי, אבל הם לא קיבלו אותה, בגלל שהחברה נקלעה לקשיים". האישה מחייכת אליי ומשיבה לי: "אחותי קנתה מיטה מסרג'ם, היא הייתה אחת הנפגעות, אבל עכשיו כשהחברה עברה לידיים אחרות, סיפקו לה מיטה על פי החוזה שנחתם. כיום במידה ואנשים מעוניינים לרכוש מיטה, החברה מספקת מיטה במיידי ואין צורך לשלם מראש". שמעתי בשקיקה את הדברים ולא הוספתי מילה, רגע לפני שנפרדנו לשלום היא אמרה לי: "נעים מאוד אני סימי, תבואי פעם אחת למרכז סרג'ם, לא תצטערי. גם ככה זה בחינם וללא התחייבות".

החווייה האישית שלי במיטת סרג'ם

כעבור יומיים התייצבתי במרכז סרג'ם שבבניין יוניטרייד, כשאני "חמושה" באימא שלי, נכנסנו אל המרכז שהיה מלא ב-19 מיטות, קהל מגוון: צעירים, מבוגרים, שמנים, רזים, חילונים ודתיים. במרכזי סרג'ם מקפידים שלא לקרוא לחוויה "טיפול", אלא "התנסות". ככה הסבירה לנו פקידת הקבלה החייכנית הילה, שהזמינה אותי ואת אימי להקשיב להרצאה לפני שאנחנו נשכבות על המיטה המדוברת, את ההרצאה העביר אלכסיי פיאטיגורסקי, הזכיין שמפעיל את המרכז באשדוד. ההתנסות הראשונה במיטת העיסוי מהווה הכנה ונעשית בשכיבה נעימה על מיטה מחוממת תוך אחיזה ב"זרקור", גוף חימום אינפרה אדום רחוק, שהזכיר לי תבנית ביצים מוארכת. את הזרקור מניחים על אברי הגוף השונים: הכבד, כיס המרה, הריאות, הכליות וכדומה. ג'ניה, אחת המדריכות, הסבירה שאת ההתנסות האמיתית אוכל לחוות רק למחרת. ג'ניה התיישבה על יד אימא שלי בעודה שוכבת על המיטה המחוממת ושאלה אותה שאלות כלליות על בריאותה, אימי השיבה לה בחצי מבוכה שהיא סובלת מכולסטרול גבוה, כאבי גב, דלקת בכתף חוסר נחת ובעיקר עייפות. "ומה איתך" שאלה אותי המדריכה, "אני בריאה מאוד, ברוך השם", השבתי "אני בסך הכל לא ישנה טוב בלילה". המדריכה המנוסה הסבירה לנו שרצוי שנעשה את הטיפול יום יום, כדי להרגיש מהר יותר את השיפור בבריאות, היא ציינה בפנינו שהטיפול ניתן ללא תשלום וללא התחייבות.

חזרתי הביתה בתחושת צמא ושתיתי המון, על פי ההסבר שנתן אלכסיי, הטיפול מעודד שחרור רעלים, ולכן חשוב לשתות הרבה מים. למחרת, לא הייתה לי שום כוונה ללכת לטיפול נוסף, אבל אימא שלי, שכנעה אותי ואמרה שהיה די נחמד וכדאי שנלך שוב. במפגש השני שכבנו שוב על הגב, הנחנו על בטננו את הזרקור. הפעם הופעלה מתחתי גלגלת עיסוי שנסעה משני צדי עמוד השדרה שלי, מהצוואר עד עצם הזנב. ברגע הראשון נלחצתי, אבל לא הראיתי זאת, כי היה לי חשוב להוות דוגמה לאימי שחשה לא בנוח, עקב חוסר גמישות בגב בשל תאונה דרכים מצערת. היא ביקשה לעצור, אחת המדריכות מהצוות באה לעזרתה, עצרה את הגלגלת, הרגיעה, הציעה תרגילי נשימה ונתנה לה ליהנות מחמש דקות של חימום מפנק. לאחר חמש דקות הגב נרגע, הגלגלת הופעלה שנית והחוויה עברה בשלום. יצאנו מהמקום בתחושת קלילות וגמישות שמזמן לא חווינו.אלכסיי פיאטיגורסקי, הזכיין שמפעיל את המרכז באשדוד

"מיטת עיסוי מותאמת לעמוד השדרה"

מיטת העיסוי, סרג'ם מאסטר 3V הינה המיטה הראשונה בעולם הסורקת את עמוד השדרה, כדי לבצע התאמה אישית לעמוד השדרה.  "אורך עמוד השדרה שונה מאדם לאדם, בדיוק כמו הגובה. לכן מכשיר סרג'ם מאסטר V3 סורק את עמוד השדרה בתחילת טיפול ומשתמש במידע זה, כדי להציע לכל מטופל חווית עיסוי תרמי המותאמת לו באופן אישי", מסביר אלכסיי באחת מההרצאות שהייתי, "בעת תנועת הגלגלת מתבצעת מדידה של עמוד השדרה מהראש עד האגן ושל זווית קימורי עמוד השדרה, על מנת להציע את הטיפול המתאים לגוף. בין חוליות הצוואר לחוליות האגן הגלגלת מפעילה נקודות ביואנרגטיות, הנמצאות לאורך עמוד השדרה בכל גוף וגוף, ובעיקר מפעילה נקודות טריגר של השרירים הנמצאים בצידי החוליות". בהרצאות הוסבר לנו שלמיטה יש חמישה אפקטים. האפקט הראשון והמרכזי הוא הזרקור ממנו יוצא חום האינפרה אדום הרחוק. "קרני האור האינפרה אדום הינם גלים ארוכים השייכים לחלק של ספקטרום השמש הבלתי נראה לעין. הן ידועות גם תחת השם 'גלים ביו-אנרגטיים', מסתבר שתאי גוף בריאים פולטים אותן. גלים ביו-אנרגטיים נחקרו על ידי מדענים והתגלו כחיוניים עבור תאי צמחים ותאי רקמות של בעלי חיים ובני האדם", מסביר אלכסיי ומוסיף מה הם היתרונות של האינפרה האדום: "העלאת רמת החמצן בגוף, המסת שומנים, סילוק רעלים ושיפור בזרימת הדם. החום תורם לאפקט הרגעה, שיכוך כאבים ושיפור בתפקוד מערכת העצבים, סילוק נוזלים יעיל יותר, טיפול בנפיחויות".מיטת עיסוי סרג'ם V3, מעניקה מגוון אפשרויות מסאג' לבחירה, בנוסף לסריקת עמוד השדרה עוצמה משתנה, כדי להבטיח התאמה מקסימאלית לכל אדם

אין ספק שידעתי שחום הוא יעיל אבל, עכשיו כשמסבירים לי את זה באופן מדעי, קל לי יותר להבין. האפקט השני מתמקד בעיסוי שהמיטה מעניקה לדבריו של אלכסיי: "עיסוי הוא טיפול בהשפעה (המרצה) פיזית, העיסוי שייך לטיפול תנועתי. שרירים תפוסים בגב גורמים לבעיות בעמוד השדרה ולקשיים תנועתיים. הגלגלת  שיש במיטה נעה הלוך וחזור, מעסה את השרירים ואת הרצועות, משחררת אותם ביעילות רבה ומשפרת את גמישותו של עמוד השדרה". האפקט השלישי הוא אפקט האקופרסורה, לדבריו של אלכסיי: "אקופרסורה הוא טיפול שבמהלכו מופעל לחץ על נקודות מסוימות בגוף במטרה לגרום לגירוי מערכת העצבים. הגירוי גורם להפעלת כוחות הריפוי הטבעיים של הגוף". האפקט הרביעי נשען חזק על התורה הסינית והיא נקראת מוקסה, שהוא אפקט צריבה באמצעותה, מספר אלכסיי, כלי הדם מתרחבים וכך מתאפשרת זרימה וחילוף חומרים יעיל בגוף, קרני האינפרה אדום הרחוק ממיסות את הכולסטרול על דופנות כלי הדם. האפקט החמישי הוא כירופרקטיקה, לדבריו של אלכסיי: "שימוש בכירופרקטיקה נפוץ מאוד ברפואת המזרח הרחוק ומהווה אחת מהשיטות היעילות ביותר לריפוי מערכת עצבים מדוכאת. כירופרקטיקה עוסקת בטיפול בעמוד השדרה. זוהי הדרך לשמור על בריאות הגוף".

מטופלים מספרים

עד היום עשיתי 11 טיפולים במיטת סרג'ם, פגשתי אנשים נחמדים שהסכימו לחלוק איתי את הסיבה שהם באים לכאן יום יום, חלקם אף רכשו את המיטה. הראשונה היא אירנה, אשר הגיעה עם אימה במשך שנה פלוס לסניף סרג'ם באשדוד, לדבריה: "היינו מגיעות למרכז 4 פעמים בשבוע. הטיפולים עזרו לשתינו, אימא שלי סבלה מלחץ דם גבוה, דלקת בכתף, כאבי גב תחתון וורידים בולטים, סינוסיטיס כרוני ודלקת עיניים". אירנה ואימה עשו שינוי של 180 מעלות במצבן הבריאותי, היא מספרת: "אימא שלי הספיקה להתלונן, גם החרדות שהיו לה פחתו. בגיל 73 היא שוב עצמאית". אירנה והאם החליטו לרכוש את מיטת סרג'ם, אך למרבה הצער הן נפלו בין הכיסאות והמתינו למיטה זמן רב, בשל התנהלות לקויה של החברה. אירנה סיכמה:  "אני יודעת שסרג'ם עובדים בארץ כבר 6 שנים, ובעולם מעל 15 שנים, ואף פעם לא היו בעיות, אבל בזמן שאנחנו קנינו את המיטה החברה נקלעה למשבר, אפילו אני ואימא הופענו בכלבוטק וסיפרנו את הסיפור שלנו, ועכשיו אחרי שהחברה נקנתה מחדש, קיבלנו את המיטה ואנחנו מרוצות מאוד מהשירות שניתן לנו".
המטופל השני שפגשתי הוא אברהם כהן, תושב אשדוד ותיק, הוא מגיע למרכז בקביעות למעלה משנתיים, לדבריו: "אני מאוד אוהב את המקום הזה, יש פה אנשים עם נשמה גדולה". כהן מספר שהיו לו כאבי שרירים, בעיות פרוסטאטה, חוסר יציבות, כאבי ברכיים, כאבי גב איומים, לדבריו: "כמו שאת רואה, אני הולך כפוף, אבל פעם הייתי כפוף עוד יותר, בקושי הייתי מצליח ללכת, הטיפולים גרמו לגב שלי להיות יותר אלסטי. בזכות המיטה הגב התיישר ואני זקוף יותר. פעם הייתי קם לשירותים 8-9 פעמים בלילה בגלל הפרוסטאטה, כיום אני קם אולי פעם אחת לשירותים". לפני יותר משנה רכש אברהם את המיטת סרג'ם, אבל מידי פעם הוא מגיע למרכז ועושה טיפול, וגם מספר את סיפורו האישי.

ההתנסויות ללא תשלום, לא רק תרומה נפלאה לקהילה, אלא גם דרך שיווק גאונית ובלתי מוכרת בישראל
את מרים בת ה-41, אחות במקצועה, פגשתי באחת ההתנסויות שלי, והי לי חשוב לשמוע דווקא ממנה חוות דעת. מרים ספרה שבמשך שנים היא סבלה מכאבי גב, סכרת וכאבי ראש, לדבריה: "המון שנים אני עם כאבי גב, כל פעם נוסף עוד אזור שכאב לי, כתפיים, צוואר, אני ממש סובלת יש לי כאבים חזקים בברכיים שתוקפים אותי, לא רק בהליכה, אלא גם לפעמים בלילה. התחלתי להתמיד, כל יום לבוא לטיפול, עשיתי יותר מ-90 טיפולים ואני רואה שיפור אמיתי, הסוכרת התאזנה לי, אני לוקחת חצי כדור, כאבי הראש נעלמו לחלוטין".

ספרי לי על השינויים?
"בשבועיים הראשונים הייתה הקלה גדולה בכאבי הגב ואני יכולה לעמוד במטבח ולבשל או לעבוד בגינה ולהתכופף, עם הטיפולים הראשונים הרגשתי הרגשת אנרגיה ומרץ ואף קיבלתי מחמאות שאני נראית קורנת. אחרי 3 חודשים של טיפולים קבועים במיטה, הסוכרת התאזנה לי, כיום אני לוקחת חצי כדור, מקווה בהמשך שאצליח להוריד גם אותו".

 היו לך משברים?
המשבר התבטא בחולשה וכאבים בכל הגוף כמו שפעת. קיבלתי את המשבר בשמחה. הכל היה ממש לפי ההסברים שקיבלתי מהצוות הנהדר. חשוב מאד לשמוע מהאנשים כאן מה עובר עליהם. זה למעשה חלק חשוב בהתנסות של כולנו, ולכן אני מאד מעודדת אנשים לדווח. הברכיים עדיין זקוקות להמשך טיפול, ודרך אגב ירדתי 2.5 ק"ג וגם זו ברכה".

 כמה זמן את מתכוונת להמשיך ולבוא לטיפולים כאן?

 "תראי, זה ללא תשלום, חינם! אז מה איכפת לי להמשיך להגיע לכאן? כל הטיפולים האלה עוזרים לי".

 איך החברה מתקיימת אם הכול בחינם?
"החברה מרוויחה ממכירת המיטות. החברה מוכרת כיום רק מיטות שנמצאות אצלה במלאי. חלק נכבד מהמתנסים מתאהבים במיטות, משתכנעים בתועלתן הבריאותית ורבים רוכשים אותן לשימוש אישי בבית. מחיר כל מיטה 17,000 שקל. ההתנסויות ללא תשלום, לא רק תרומה נפלאה לקהילה, אלא גם דרך שיווק גאונית ובלתי מוכרת אצלנו. בכל יום מתנסים בכל סניף למעלה מ-500 איש שהולכים הביתה, מהללים ומשבחים את השפעת המיטות בסביבתם הקרובה ומביאים מידי יום מתנסים חדשים שהם לקוחות פוטנציאליים. יש לציין שהצוות אינו דוחק באף אחד לקנות מיטה, אך מאוד מעודדים לבוא מידי יום בכדי לחוות שיפור. אפשר לפגוש במקום אנשים המגיעים בקביעות במשך יותר משנה ועדיין לא קנו מיטה".

 

הסוף לכאבים

 אחרי הביקורים שלי בסרג'ם, אני יכולה לספר לכם שאימא שלי אכן חשה טוב יותר, היא התמלאה באנרגיה, הכאבים בכתף פחתו, התנועה שלה רחבה יותר והגב גמיש. בקשר אלי, אני יכולה לומר בוודאות שאני ישנה טוב יותר. אני תוהה לעצמי כמה כסף כבר הוצאנו על תרופות, רופאים אלטרנטיביים, תוספי מזון ואוכל בריא, רק כדי להיפטר מהכאב והסבל שמשפיעים על איכות החיים שלנו. שאלת את עצמי האם אחרי כל ההוצאות האלה הכאבים עברו? לרוב לא. הסיבה לכך פשוטה למדי, במרבית המקרים שהרפואה הקונבנציונלית מטפלת, הם הסימפטומים ולא בסיבה לכאב. נוכחתי לגלות כי בסרג'ם מאמינים שהמקור לכל הכאבים והתחלואות הוא מתח ולחצים שמשפיעים על עמוד השדרה והצטברות פסולת באיברים פנימיים. מאידך, גם הסביבה משפיעה על בריאותינו - זיהום, קרינה, אוכל תעשייתי שכולל חומרים משמרים, תרופות רבות שנוטלים במשך שנים, מתח ולחצים. "מיטות העיסוי מחזקות את מערכת החיסון, מגבירות את זרימת הדם והאנרגיה, מרפות שרירים מכווצים ומאפשרות לגוף להתחזק ולהבריא", מסכם אלכסיי, מנהל סניף אשדוד. אלכסיי מזמין אתכם להגיע לסניף ולהתנסות בכל המוצרים ללא תשלום וללא הגבלה: "אחרי מספר ביקורים אצלנו בסניף תוכלו להרגיש את השינוי וההטבה במצבכם, בנוסף תזכו להדרכה צמודה מצוות המדריכים המקצועי שלנו".