החזון של משה בן זקן: "להפוך את אשדוד לעיר הבירה של חיי הלילה -בשפלה"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('a26173b6-a482-49fb-aa99-381a22345ac5','/dyncontent/2024/3/19/08f1124b-66b0-4b70-8f17-5dd7ae679819.gif',17617,'מכבי אסתטיקה אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('a26173b6-a482-49fb-aa99-381a22345ac5','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('a26173b6-a482-49fb-aa99-381a22345ac5','/dyncontent/2024/3/10/d666082b-1e2d-4310-a54a-51b66018a2ce.gif',17601,'אלדן אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('a26173b6-a482-49fb-aa99-381a22345ac5','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('a26173b6-a482-49fb-aa99-381a22345ac5','/dyncontent/2024/2/21/19022398-7ad1-43fb-980e-4729804bbbee.gif',17526,'הילה אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

משה בן-זקן (27) הפך בשנה האחרונה לדמות דומיננטית מאוד בעיר אשדוד * הוא הצליח בזירה הפוליטית הארצית (נבחר כנציג הצעירים ברשימת הליכוד לכנסת האחרונה), מבסס את מעמדו בזירה המקומית (רפרנט ראש העיר בתחום הבילוי והצעירים), וביום שישי האחרון "הרים" מסיבת רחוב בעיר הנמל, שהפכה למסיבה בה התארחו צעירים מרחבי הארץ * בן-זקן מספר בראיון מיוחד כיצד הוא יהפוך את אשדוד לעיר הבירה של חיי הבילויים בשפלה, על החיבור המיוחד שיש לו עם ראש העיר יחיאל לסרי, ועל התוכניות לעתיד
צילום: מיגל מור

למי שלא מכיר ולמי שכבר מכיר אבל רוצה לדעת עוד קצת, קוראים לו משה, משה בן זקן, רפרנט ראש העיר בתחום הבילוי וצעירים. משה רק בן 27 ורק לאחרונה הוא פרץ לתודעה הארצית, לאחר שנבחר כנציג הצעירים ברשימת הליכוד לכנסת האחרונה. בן-זקן שובץ אומנם במקום ה-33, אך בשל האיחוד עם "ישראל ביתנו" הוא גלש עוד 10 מקומות ברשימה המשותפת. משה בן-זקן חולם להחזיר את אשדוד לימיה היפים בתחום הבילוי לצעירים

במשור העירוני כוונתו להעיר את חיי הלילה בעיר, משה רוצה שאשדוד תהפוך לעיר בליינות לכל דבר ועניין, גם כשהמשטרה שמה לו מחסומים, גבולות ופסי אדומים, משה מצליח ללכת בין הטיפות ולמצוא פיתון לכל בעיה. איך? בדיוק בשביל זה הוא נמצא כאן...

למה אתה נלחם שאשדוד תהיה עיר בילוים?
בראש ובראשונה אני נלחם להחזיר את אשדוד למקום שהיא הייתה בו בעבר, עיר בילויים של אזור השפלה, אשדוד הייתה כזאת בעבר והגיע הזמן שהיא שוב תהיה ממותגת כעיר בילויים. אשדוד גדלה וצמחה, האזורים התרחקו אחד מהשני, ולכן חיי הבילוי פחתו, זה הזמן לחבר את העיר שוב. פעם היה רק אזור בילוי אחד, שהיה אזור התעשייה. אנשים בני גילי וגדולים ממני זוכרים את זה היטב, כיום אזור התעשייה חזק אבל לא כמו שהוא היה פעם המוקד היחידי בעיר לבילוי. השאיפה שלי היא לצור שוב את האווירה שיש איפה לבלות בעיר, יש עניין, יש תרבות בילוי.


למה חשוב שבעיר יהיה חיי לילה?
חשוב מאוד שבעיר יהיו חיי לילה כי זאת המשמעות של עיר מלשון ער משהוא שקם לחיים, אם לא היינו "העיר אשדוד" אז היו קוראים לנו "מושב אשדוד"... וזאת לא הכוונה.  חשוב שבעיר, יהיה הכול מהכול: עבודה, בית חולים, אוניברסיטה, מרכזי קניות, כבישים, תאורה, בניינים וכן, גם חיי לילה, כי זו אחת הקטגוריות שעיר זקוקה לה, כדי לענות על הצרכים של התושבים. משה בן זקן מקום 33 ברשימת הליכוד
סיבה נוספת היא, כשאתה רוצה לצאת ולבלות, אתה לא צריך לצאת מחוץ לעיר, יש לך הכול כאן זמין. באופן טבעי כשיוצאים שותים אלכוהול ותמיד צריכים שיהיה נהג תורן, מה שמוריד את ההנאה כשיוצאים בחבר'ה. במידה ויוצאים כאן בעיר לבילוי, אז וואללה, אפשר לקחת מונית ולהתחלק. תאמינו לי זה הכי משתלם לכולם... אני יוצא בעיר שלי אני חוסך זמן ודלק, אנשי העיר שלי בזכותי מתפרנסים, זה מעגל ששווה שיהיה בקרבתנו.     

יש התעוררות בעיר, נפתחים מקומות חדשים?
בטוח שיש, הקשת רחבה מאוד, אבל אני אתן לך שתי דוגמאות שונות: יש את ה"ווינו",שני בחורים צעירים בפתחו בעיר בר יוקרתי שהבסיס שלו מתמחה דווקא ביינות, מוזיקה נעימה, מקום שמאוד מתאים לזוגות וגם לכאלה שמחפשים אהבה- אפשר לדבר, לשמוע מה השני אומר. הסגנון יוקרתי אין עוד בעיר מקום כזה. היזמים יכלו ללכת ולפתוח את המקום בעיר אחרת, אבל לא, הם בחורו להישאר באשדוד ולפתוח את המקום דווקא פה, הם רצו להגשים את החלום שלהם פה. המקום השני שאני זה בר שכונתי מקסים שממקום ברחוב תל חי, בר קליל אליו אפשר להגיע גם אחרי העבודה או ב-12 בלילה עם טרנינג, לבוא לשעה לשתות בירה קרה עם החבר'ה- סגנון שמאוד מוכר בתל אביב.

איך אתה מגיע ליזמים שרוצים לפתוח בר/פאב בעיר?
ברגע שיזמים רוצים לפתוח פאב/בר יש תהליך בירוקרטי ארוך ומייגע שכולל בתוכו: רישיון עסק, אישורים מהעירייה, משטרה, כיבוי אש, צריך לדאוג שלא יהיו חריגות. בנוסף לכל זה יש המתנה ארוכה בין אישור לאישור ואחד תלוי בשני, יש לא מעט עיכובים- בוא נגיד שזה לא פיקניק לפתוח בר. התפקיד שלנו פה זה לתת תמיכה ועזרה ליזמים שמעוניינים לפתח כאן את הבילוי, להקל עליהם כי אנחנו יודעים כבר מה נדרש ואיך עושים את זה ביעילות.

מי זה אנחנו?בן-זקן נחשב למקורב מאוד לראש העיר יחיאל לסרי
מחלקת בילוי העירוני, כן יש דבר כזה. יהודה פרנקל עומד בראשה, אותי מינו לרפרנט ראש העיר בנושא. אנחנו נכנסים לתמונה כשאנחנו שומעים שיש יזמים שרוצים לפתוח מקום בילוי בעיר, מאתרים את היזמים ונותנים להם את מלאו התמיכה- עוזרים להם לעשות את הטופס טיולים מורידים מהם את הלחץ מקלים עליהם. רצוי שאציין שהכול בצורה חוקית, אדם שרוצה לפתוח מקום ללא העזרה שלנו יכול בלי שוב בעיה לעשות את זה- אנחנו סך הכול נותנים תמיכה מקצועית ומקלים על הפרוצדורה.

כשיש הרבה מקומות בילוי, אז באופן טבעי יש יותר אלימות...
אף אחד לא מבטיח שזה לא יקרה, בכל מקום יש אלימות באולמות אירועים, בכבישים, בבתים פרטים, בבתי קפה, אנשים שיוצאים לבלות לא שותים תה במועדון, הם שותים אלכוהול וכולנו מספיק אינטליגנטים כדי לדעת מה התופעות הפחות טובות שלו. אבל יחד עם זאת צריך לתת לתושבים את תחושת הביטחון שיש מקומות בילוי באשדוד וגם במידה שיש אנשים ששותים ומתפרעים יש מערך ביטחון יציב שמסוגל למנוע את התופעה. יש מצלמות אבטחה שפרוסות ברחבי בעיר חלקן מתמקדות בכניסה למקומות בילוי, הן מצלמות 24 שעות ביממה ומעבירות את התמונות למוקד העירוני. כול זה נותן לתושבים מעטפת ביטחון והרתעה.
א. יש מצלמות היוצרות הרתעה אנשים יודעים שהם מצולמים הם עושים פחות שטויות דהיינו מניעה. ב. קיים שיתוף פעולה מלא עם משטרת אשדוד וגם עם המוקד אבטחה.
ג.  במידה ויש אירועים גדולים הומי אדם, אנחנו מתכננים מערך בהתאם. כלומר שבימי חמישי, שישי, שבת יהיו יותר אנשי צוות, שלא נדבר על אירועים וחגים.  
ד. בכוונתי להקים מערך הסברה מול בעלי הברים, בברים יהיו שלטים של "שמים סוף לאלימות", "אם שותים לא נוהגים" וכו'. בברים מדי פעם יהיו עמדות של הסברה נגד אותן תופעות שליליות. כיום בעלי הברים משתפים פעולה עם היוזמות הללו.
ה. בעלי הברים לא רוצים שבמחוזותיהם תהיה אלימות לכן הם שמים מצלמות (שלמען האמת זה תנאי לפתיחת בר), מתוך המקום הזה קיים שיתוף עם המשטרה, במידה ויש הפרות סדר אפשר לשים את האצבע על הבעיה ולעקור אותה מהשורש.
ו.יש עוד כל מיני רעיונות שכרגע אני לא יכול לדבר עליהם, שהרעיון מאחריהם הוא שהתושב יחוש תחושת ביטחון כשהוא יוצא בעיר.בן זקן בגובה העיניים

אי אפשר להתעלם מזה, שפאבים בארים מביאים איתם בריונות, איומים, סחטנות מה שנקרא 'פרוטקשן'- איך תדאג שהפעם שזה לא יקרה?
האמת שאני מכיר את התקופה בה גבו 'פרוטקשן', לפני 10 שנים אבל כיום זה לא קיים. קיימתי שיחות אישיות עם בעלי הברים באשדוד ואף אחד מהם לא התלונן על הנושא הספציפי הזה, (על נושאים אחרים כן היו תלונות). בעבר אין ספק שהנושא הזה היה קיים, היו כמה ברים שהיו עובדים חזק ומהם היו גובים דמי חסות. כיום זה שונה בעלי הברים מתפרנסים בכבוד הם לא מיליונרים אין להם קופות מלאות במזונים ככה זה שרובנו היום משלמים באשראי.
אני לא אתעלם מהתופעה שיש אנשים שנכנסים למקום שותים ולא מוכנים לשלום על החשבון, אבל התופעה הזו היא כלל ארצית לא עירונית. עם התופעה הזו אפשר להתמודד היום לכל בר יש מאבטחים המשטרה מוכנה להתערב – והאדם לא יוצא מהבר עד שהוא לא משלם.

יש פאבים חדשים בעיר, מה מיוחד בהם?
אנחנו מנסים ליצור אזורי בילוי בעיר, כרגע יש שלושה עיקריים: אזור התעשייה המוכר והאהוב, חוף הקשתות, רחוב מרטין בובר מול חוף מי עמי. מקומות בילוי מגניבים יש לנו את הלורנס(אזור תעשייה) וה'זה' (חוף הקשתות) שהם פאבים חברתיים מקיימים שם הרצאות והופעות, יש את הפבלה (רחוב מרטין בובר) בר ומסעדה בסגנון ים תיכוני- המקום נפתח כבר בשעה 12 בצהריים. כמו שציינתי יש את ה'ווינו' מקום יוקרתי שמתמחה ביינות (רחוב מרטין בובר).בן-זקן הכין תוכנית עבודה מסודרת לקראת הקיץ הקרוב

אז מה עשית עד היום כדי לקדם את הבילוי באשדוד?
ראשית קיימתי עם כל בעלי הברים שיש בעיר שיחה, בדקתי מה מפריע להם, מה טוב להם. הם דברו על תשלומי גבוהים, בירוקרטיות ארוכות, קשים מול המשטרה. כיום אני נותן לבעלי הברים גיבוי, אוזן קשבת יש לי גישה אליהם, הם מבינים שאני בצד שלהם רוצה בטובתם- ומכאן אנחנו עובדים בשיתוף.
שנית, התחלנו בקמפיין של "חיי לילה" באשדוד, הצמדנו אלנו צלם רציני "מיגל מור" שיוצא מדי יום לצלם את הבליינים בלילות.
שלישית, כל התמונות עולות לאתר אשדוד נט, שם תוכלו למצוא את עצמכם נהנים ומבלים.

מי עומד מאחרי היוזמה?
האדם היקר שעומד מאחרי הפרויקט קידום חיי הלילה והבילוי בעיר זה כמובן ראש העיר, הוא הוביל את המהלך יחד עם יהודה פרנקל שממונה על החינוך והתרבות בעיר.

היו כול מיני הרים שנשמעו שראש העיר לא מעוניין בעיר של בילויים בגלל שהוא כובש כיפה, והינה היום אפשר להוכיח את ההפך, ראש העיר מבין היטב שבילוי בעיר חשוב מאוד לתושבים וגם לו אישית. ההוכחה הטובה ביותר היא העובדה שהיום שישי האחרון התקיימה מסיבת רחוב לכבוד פורים. ראש העיר נתן מענה מלאה לעניין, תמך, היה מעורב, נתן כספים למען האירוע וההוכחה הטובה ביותר הייתה שהוא הגיע למסיבת הרחוב ספג את האווירה, טייל בין ההמון, נהנה, קנה מכספו כוס בירה. אם ראש העיר היה נגד הבילוי בעיר הוא לא היה מגיע למסיבת הרחוב לא היה מזרים כספים, לא היה נותן אפשרות שהמסיבה תתקיים ביום שישי מהפחד שנחלל שבת. יש פה את כל הסיבות הנכונות שיחיאל הוא בעד עיר בילוי ומסיבת הרחוב שהיא ההוכחה.


ספר לי קצת על מסיבת הרחוב שהתקיימה ביום שישי האחרון, לכבוד פורים...מסיבת הרחוב שהתקיימה בשישי האחרון רשמה סיפור הצלחה
ביום שישי האחרון התקיימה מסיבת רחוב ראשונה בעיר אשדוד ברחוב מרטין בובר, מעל ל-3000 איש נכחו באירוע שהתחיל בשעה 10 בבוקר ונמשך עד 4 אחר הצהריים. הבאנו למסיבה את מיטב הדיג'יים בשיא עלו על הבמה הדוגמניות עדי נוימן וגילי סהר שהעיפו את המסיבה הזו לשמיים. אני חייב לציין שאנשים הגיעו עם תחפושות מושקעות מאוד, התרשמתי מהסגנון והצבעוניות. בעלי הברים הוציאו דוכנים של שתייה ואוכל ודיווחו שהאירוע היה מוצלח מאוד. ראש העיר הגיע בסביבות השעה 14:00 הסתובב בין האנשים ספג את האווירה וקנה כוס בירה. מכאן אני רוצה לומר לו תודה על התמיכה במסיבה הזאת, היא לא הייתה יכולה להתקיים לולא עזרתו ועזרתם של לא מעט אנשים שתרמו להצלחת האירוע כמו: דניאל אלגרט, יוסי עטר, מאיר חזוט, יהודה פרנקל, יערי דנה משטרת ישראל וכלל המשתתפים שהגיעו.


שלושה שינויים חייבים להיעשות בעיר? (בקשתי 3 משה כהרגלו נותן אקסטרה)בן זקן 100% מורעל
עיר בילוי- החזון שלי שאשדוד תהיה אחת הערים החזקות בארץ בבילוי, שיהיו פה כמה שיותר סגנונות שלי בילוי, שיהיה מבחר לאנשים, שכל אדם ימצא את עצמו ולא ילך למקום כברירת מחדל. הייתי רוצה לשמוע בראל"צ שממליצים על בפאב באשדוד.
פרגון - חבר'ה תפסיקו לחפש את השלילי ולהבליט אותו, יש כל כך הרבה דברים חיובים בעיר שלנו תנו להם מקום, תפרגנו אחד לשני, תיהנו מההצלחות שיש בעיר. יש המון פרויקטים שמניבים פירות תיהנו מהתוצאות שיש אל תחפשו מה לא היה טוב, איפה היה אפשר לעשות אחרת. אנשים בעיר הזאת חייבת ללמוד לפרגן! 
פרנסה- הייתי רוצה לדעת שכל התושבים של העיר מתפרנסים בכבוד מהעיר בה הם גרים, שלא יצאו מחוץ לעיר כדי לחפש פרנסה ולא יתלוננו יום יום שאין פה עבודה.
שיתוף פעולה- אני מעוניין שהפאבים בעיר יעבדו חזק, בכל פעם מתחם אחר יקיים פסטיבל ויארח כמחווה את הברים האחרים, ככה הברים יחזקו אחד את השני בעצם קיומם והכול יהיה תוך כדי שיתוף פעולה עם המשטרה. לידיעתכם: המשטרה בעבר לא הייתה בעד אירועים הומי אדם, אבל כיום אחרי לא מעט שיחות עם ראש העיר יש פריצת דרך.


למה, כל כך קשה להרים את אשדוד מהתדמית שהדביקו לה?בן זקן בלוק רציני
לא קשה! זה עניין של תפיסה... היו כמה אנשים בפרונט שהרדימו את חיי הבילוי לעיר, הפחידו, הפיצו שמועות עכשיו צריך לנקות את השטח. ברגע שיש מודעות, יש פרסומים, תמונות של אנשים מחייכים, האתר אשדוד נט נותן לוח בילויים מרוכז בו ניתן לראות מה קורה היום בעיר, אזי הדברים נעשים פשוטים יותר וברורים יותר. ברשתות החברתיות יש התעוררות מדהימה, נוצרת שיחה על המקומות הבילוי החדשים בעיר ואנשים באים ונהנים. אז אם בעבר הדביקו לעיר כל מיני תדמיות אז כיום אנחנו מורידים אותן בקצב מהיר יחסית.


קשה להתעלם מהעובדה שאתה מדורג במקום 33 ברשימת הליכוד(לפני האיחוד), תסכם לי בכמה מילים את סבב הבחירות הזה, במה תרמת?
הבית שלי הוא הליכוד, אבא שלי חבר ליכוד מזה שנים רבות, לכן אני באופן טבעי החלטתי להתמודד לכנסת תחת המשבצת של הצעירים בליכוד. בהתרגשות גדולה הגעתי למקום 33 ברשימת הליכוד אחרי האיחוד עם ישראל ביתנו הגעתי למקום 56 שגם הוא מכובד. עליתי לבמה יחד עם כל חברי הכנסת העתידים והותיקים של הליכוד, אירוע מאוד מרגש מבחינתי.
המטה שלי לקראת הבחירות הארציות הפך להיות ממטה של בחירות למטה חירום שנקרא 'מבצע לב', הוצאנו מהמטה מתנדבים רבים שסייעו לקשישים לעבור למקום בטוח שיש בו מרחב מוגן, שלחנו מזון לנזקקים, נתנו פיתרון לבעיות עירוניות.
 עשינו מבצע נרחב בשיתוף עם פיצה פיצרל'ה במבצע הזה הפצנו דרך הרשת החברתית בקשה לתרומה של 20 ₪ בתמורה לכסף יינתן פיצה +קולה לחיילים בבית חנון. במשך שבוע תמים הצלחנו לקנות 500 מגשים של פיצה. בליכוד נושא הצעירים גם חשוב וקרוב לליבי, עשיתי מסיבה לכבוד ראש הממשלה ברידינג 3 (נמל ת"א). צעירי הליכוד הגיעו בהמוניהם גם ראש הממשלה נכח באירוע שהוגדר כמוצלח.


קשה להתעלם מהעובדה, שראש הממשלה התלהב מהיכולת שלך להנהיג את עולם הצעירים והוא מתכוון למנות אותך ליד ימינו בנושא, זה נכון?
כן, הזה נכון. עכשיו זה בידיים שלי אם אני רוצה לעשות משהו כלל ארצי בנושא או להישאר כאן בעיר ולהמשיך את מה שאני עושה בחמישה חודשים האחרונים.



שאלון מהיר
1.אשדוד בשבילך...
בית
2.איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים?
בית בישראל- אישה וילדים
3.מה מרגש אותך?
אהבת חינם
4.דמות משמעותית בחייך ?
ההורים- לאבא יש את הייחודיות שלו בתחום הניהול והעסקים ואימא שלי שלמדה אותי להכניס רגש בכל דבר.
5.חלום שכבר הגשמת?
לפני 6 שנים הקמת את עמותת 'חסד' על שם שמעון דהן שנהרג במלחמת לבנון השנייה.
חלום שעוד לא הגשמת?
שלא יהיה צורך בעמותת 'חסד'
7.אדם אחד שתיקח איתך קדימה בעשייה הציבורית?
וואי, וואי, וואי את מסבכת אותי... אבל אני אגיד לך את האמת אין אחד יש המון אנשים טובים באמצע הדרך, בלעדי האנשים האלה לא הייתי מגיע לאיפה שאני היום- אסור לשכוח אף אדם שעזר ותומך בך.
8.תכונה אחת באופי שלך שלעולם לא תוותר עליה?
סלחנות
9.העצה הכי טובה שקבלת?
"מה שהזמן עושה השכל לא יכול לעשות" הרב ישעיהו פינטו
10.אנשים שוכחים שאשדוד היא...
עיר לחיקוי- בעיר הזאת יש ים, נמל, טיילת ענקית, אשדוד ים נפתחת בחודש הבא, בית חולים עתידי, אוניברסיטה צריכה להיפתח, מקומות בילוי בהמראה... תתחילו להשוויץ במה שיש כאן.

  



 

$(function(){setImageBanner('30e9db84-ee4d-4b3a-b3c0-f118d41a6eda','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,false,20610,'Image','');})
 
$(function(){setImageBanner('0f82bd75-764b-4bef-b91a-cdd57f5f2ec2','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,false,19242,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה