בעקבות האירועים האחרונים: כך תמנעו את פיצוץ הגז הבא בבית שלכם

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('a70051e0-3248-4cf5-aaa8-de838e886a98','/dyncontent/2024/3/18/4641260c-83a2-43b8-b013-9fcb29ebb5e1.jpg',17353,'מהדרין אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('a70051e0-3248-4cf5-aaa8-de838e886a98','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('a70051e0-3248-4cf5-aaa8-de838e886a98','/dyncontent/2024/3/10/d666082b-1e2d-4310-a54a-51b66018a2ce.gif',17601,'אלדן אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('a70051e0-3248-4cf5-aaa8-de838e886a98','/dyncontent/2024/2/21/19022398-7ad1-43fb-980e-4729804bbbee.gif',17526,'הילה אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

שני האסונות שאירעו בימים האחרונים באשדוד ובאשקלון, מעוררים את החשיבות בבדיקת תקינות מערכת הגז הביתית. חיבור פיראטי של חאפרים לא מורשים, הזזת צינור הגז מתחת לכיריים, ניקוי רשלני של הכיריים - כל אלו הם רק חלק מהגורמים לפיצוץ של בלוני גז. כדי שהבית שלכם לא יהפוך לפצצה מתקתקת, לפניכם מדריך מציל חיים. באדיבות אתר YNET

שני פיצוצי הגז שאירעו בימים האחרונים באשדוד ובאשקלון אינם חריגים כפי שניתן לחשובמדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות גז.

אמנם מתפרסמים בכלי התקשורת רק אלו שמסתיימים במוות, בפגיעה קשה בגוף או בנזק משמעותי לרכוש, אך מדובר בתופעה שכיחה ומסוכנת.

הסיבה העיקרית לתאונות בסביבה הביתית היא התקנה בלתי מקצועית על ידי "חאפרים" - מתקינים בלתי מורשים.

התקנת כיריים, הוספת נקודת גז בבית או החלפת בלון בצורה רשלנית - כל אלו יכולים לגרום לדליפת גז שתוביל לפיצוץ גז. 

שני פיצוצי הגז שאירעו בימים האחרונים עדיין בבדיקה, ולא פורסמו הסיבות שגרמו לפיצוץ, אך אם להישען על הסטטיסטיקה, סביר להניח שגם שם מדובר בחיבור פיראטי של גז. 

יתר התאונות נגרמות כתוצאה מהתנהגות רשלנית של דיירים בסביבת הכיריים. כלומר, גם אם התקשרתם עם בעלי מקצוע מורשים וספק גז רשמי, אשר מגיעים לבצע בדיקה תקופתית אחת לחמש שנים, זה לא מספיק.

צילום: משרד האנרגיה

עליכם להקפיד על שימוש אחראי: שימוש בפלטת שבת ללא תקן (פלטת "בלעך"), הזזת הכיריים או צינור הגז במהלך הניקיונות ושימוש בחומרי ניקוי חזקים מדי - כל אלו הופכים את הבית שלכם לפצצה מתקתקת. 

אפשר לומר: "לי זה לא יקרה" - ולקוות לטוב. ואולם, זה לא בהכרח ימנע את אסון הגז הבא. כדי לקחת אחריות על עצמכם, על ילדיכם, על הוריכם ועל השכנים שלכם, יש כמה דברים שחשוב שתקפידו עליהם. 

הכל מתחיל בהתקנה של חאפרים: כמה דוגמאות להתקנה מסוכנת

הרצון לחסוך בעלויות של התקנה או שירותי תחזוקה עלול לעלות לכם בחיי אדם ובנזק לרכוש. רכישה או התקנה של מתקן גז באמצעות גורם פיראטי מסכנת אתכם ואסורה על פי החוק. 

השכיח מכולם - התקנה עצמאית של כיריים חדשות: "לפני כחודשיים הוזמנתי לבית בבני ברק בעקבות תאונת גז שהסתיימה בשלום, אך בקלות יכולה הייתה להסתיים באסון", אומר אבי זמיר מאופק אלקטריק באתר "המקצוענים".

"בעלת הדירה הזמינה אותי להתקין לה כיריים חדשות, לאחר שהכיריים שהותקנו לפני כן התפוצצו. הבן שלה הרכיב לה את הכיריים, הניקל לא היה מספיק מחוזק, וכשהיא הדליקה את הגז היה פיצוץ חזק. למזלה היא עפה לאחור מההדף ולא קרה לה כלום". 

אלי כהן דוברות כיבוי אש

לדבריו, "הכיריים עלו כלפי מעלה מהפיצוץ וצנחו על השיש. יש לה ספק גז, אך היא העדיפה שהבן שלה יתקין לה את הכיריים במקום להזמין טכנאי מוסמך.

כמובן שדיווחתי על האירוע לחברת הגז שלה. זה לא מספיק שספק הגז הוא מורשה, אלא יש להקפיד שכל התקנה תבוצע על ידי בעל מקצוע המורשה לכך.

לכן, גם אם מחדשים מטבח, או מזמינים בעל מקצוע לביצוע כל התקנה שהיא בתוך המטבח, בקרבת צנרת הגז, יש לדאוג לכך שטכנאי מסומך יהיה נוכח בשטח".

חיבור של נקודת גז בסמוך לנקודת חשמלאופן התקנת מתקני גז וברזי גז קבועים בתקן ת"י 158 של מכון התקנים.

זמיר: "על פי התקן החדש, אשר עודכן השנה, יש לוודא ששקעי החשמל במרחק של לפחות חצי מטר ממערכת הגז". 

הצבת מיכל גז (בלון גז) בתוך בית או בניין: "חל איסור מוחלט על התקנת מכלי גז או מתקני גז בתוך בתים, דירות, מרפסות, גגות או חללים משותפים אחרים בניינים (גם לא בחדרי מדרגות)", אומרים במשרד האנרגיה.

גזייה התפוצצה (צילום: דוברות המשטרה)

"מיכלי גז המותקנים בתוך מבנה מגורים עלולים לגרום לשריפה, לפיצוץ ולנזקים כבדים בנפש וברכוש. כמו כן, דליפת גז מהמיכל או מחיבורי הצנרת, גורמת להצטברות גז ולפיצוץ במגע עם אש או כל ניצוץ חשמלי. הם עלולים לגרום להרעלה ולחנק, בייחוד אם המבנה סגור ואינו מאוורר". 

"החריג לכך הוא מיכל גז קטן במשקל של עד חמישה ק"ג, אשר אינו כולל שסתום פריקה, ואשר ניתן למקם במרפסת (לרוב משמש את מי שמוסיף עמדת גריל במרפסת, ולא דאג להכנה של נקודת גז נוספת בשלבי השיפוץ או הבנייה)", מציינים במוקד השירות שלא אתר "המקצוענים". "ואולם, גם במקרה זה, לצורך ההתקנה יש להזמין טכנאי גז מורשה". 

לפי משרד האנרגיה, "אם קיים מיכל גז בבית, בדירה או ברכוש המשותף בבניין שלכם - יש להוציא אותו מיידית. לשם כך, יש צורך בהזמנת טכנאי גז מוסמך, שכן רק הוא רשאי לפרק את צנרת הגז ולהוביל את מיכל הגז אל מחוץ למבנה המגורים. זאת, לאור פוטנציאל הסיכון הגדול בעת שינוע הגז (מילוי, פריקה והובלה)".

כיצד יודעים אם ספק הגז ומתקין הגז הם בעלי רישיון ואינם פועלים בצורה פיראטית?

בישראל קיימים 53 ספקי גז מורשים, אשר קיבלו רישיון לשווק גז לצרכנים. מרבית ההתקשרויות הן של בעלי בתים פרטיים או בעלי דירות, באופן ישיר מול ספק הגז.

ואולם יש גם התקשרויות של כלל הבניין עם חברה אחת שמתקינה מרכזיית מיכלים ואחראית על תחזוקתם, או צוברי גז המותקנים בתוך האדמה (בבנייה רוויה חדשה). 

אם ההתקשרות היא של כלל הבניין, על נציגות הבית המשותף (ועד בית) לדאוג לבקש אישורים בכתב שאכן מבוצעות הבדיקות התקופתיות הנדרשות, למרות שיש חברת ניהול בתמונה. 

אם אתם מתקשרים באופן עצמאי, לפני שאתם מתקשרים עם ספק, בדקו שהוא אכן בעל רישיון ממשרד האנרגיה ומופיע ברשימה זו. 

צילום: אורי קריספין

אמנם, עדיין אין רשימה של מתקיני גז מורשים, אך לדברי משרד האנרגיה, רשימה זו עתידה להתפרסם. עד שזה יקרה, כל שתוכלו לעשות הוא לבקש שהמתקין יציג בפניכם רישיון בתוקף, שיעיד על כך שהוא מתקין מורשה ומבוטח.

"על מנת לקבל את הרישיון ולחדש אותו מדי שנה, עליו להיות מבוטח בביטוח חבות מקצועית", מסביר זמיר. "כלומר, אם הוא הציג בפניכם רישיון סימן שהוא גם מבוטח". 

ודאו כי מדי חמש שנים ספק הגז מחליף את הצינור הגמיש שמתחת לכיריים

ספקי הגז המורשים, אחראים, בין השאר, לבצע בדיקה תקופתית אחת לחמש שנים. ראשית, ודאו שאכן בדיקה זו מתבצעת וכי אכן נשלח נציג לביתכם. שנית, במהלך הבדיקה ודאו שנציג ספק הגז שלכם מחליף את הצינור הגמיש של הכיריים בחדש ומחבר אותו עם חבקים בקצותיו. 

חנכו את הילדים להתרחק מהכיריים ומבלוני הגז

השגיחו על ילדים קטנים הנמצאים בקרבת כיריים והארון שתחתיהם, ואסרו עליהם לשחק באביזרי גז כמו בלוני גז, שסתומים וכו'. 

סיכון מוגבר בתקופה שלפני פסח  

הארקה: כיצד בדיקה תקופתית יכולה להציל חיים?

ישנם סימנים המעידים על כך שמערכת ההארקה בבית שלכם היא פגומה והסימנים האלה יכולים להציל חיים, אם תהיו מודעים אליהם ותטפלו במערכת בהקדם. איך מזהים ואיך מתקנים?

בישראל, המוצר העיקרי שלצורך הפעלתו משתמשים בגז הוא הכיריים. לכן, בתקופה זו של השנה, בה רבים מחליפים לכיריים חדשות או מתחילים את הניקיונות היסודיים לקראת חג הפסח, עולה הסיכון לתאונות גז. 

צילום: אורי קריספין

"ישנם בתים שעושים שימוש גם במערכת הסקה באמצעות גז, במערכת חימום מים באמצעות גז, או במייבש כביסה הפועל על גז", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".

"במקרה זה, יש לדרוש בדיקה תקנית של ספק הגז אחת לשנה ולא להסתפק בבדיקת תקינות אחת ל-5 שנים. ואולם, הרוב המכריע של הישראלים, יצרוך גז רק עבור הכיריים (או עבור גריל, שלו חיבור גז נוסף במרפסת או בחצר)". 

על אילו כללים חשוב להקפיד במהלך הניקיונות בסביבת הכיריים?

הזזת הכיריים מסוכנת: יש להיזהר מאוד בעת ניקוי הכיריים שעל משטח השיש, ולהימנע מלהזיז אותם במהלך הניקיונות. 

חומרי ניקוי חזקים מדי או חדירת נוזל לתוך המעברים יגרמו לקורוזיה ולדליפת גז: "הימנעו משימוש בחומרי ניקוי חזקים מדי, שכן אלו עלולים לגרום לקורוזיה בברזי הגז ולדליפת גז", מזהירים במשרד האנרגיה.

"יש להשתמש בחומרי ניקוי עדינים (סבון כלים או חומר ייעודי לניקוי כיריים) ולהימנע משימוש בחומרי ניקוי חזקים כמו אקונומיקה (המכילים כלור) או בחומרים על בסיס חומצי". כמו כן, אל תתיזו את חומרי הניקוי ישירות על הכיריים, אלא רק על סמרטוט לחה. 

צילום: עופר אשטוקר, אשדוד נט

מהי הסכנה הנגרמת כתוצאה מחדירת מים או כל נוזל אחר אל תוך המבערים?

זמיר: "ברגע שמים חודרים אל תוך המבערים הם גורמים לקורוזיה שאוכלת את צנרת הנחושת של הגז. זה גורם להדלקה לא נכונה של הגז עד כדי דליפת גז.

לכן, חשוב להימנע משימוש בכמות גדולה של מים בקרבת המבערים, לנקות רק בעזרת מטלית לחה הספוגה בחומר ניקוי. אם פירקתם את חלקי המדיח וניקיתם אותם בצורה יסודית, החזירו אותם למקום רק לאחר שהם לגמרי יבשים". 

נקים את הארון שמתחת לכיריים? אל תיגעו בצינור הגומיצינור הגומי המחבר בין הכיריים לברז הגז, ממוקם לרוב בארון או לצד המגירה שמתחת לכיריים. 

"יש לוודא שלאחר ההתקנה המגירה נסגרת בצורה חלקה ושהגומי לא נוגע בה בעת פתיחה וסגירה", אומר זמיר. "אם הוא מקובע לדופן הארון כמו שצריך עם בורג, לא צריכה להיות בעיה. 

אם צינור הגומי ממוקם בתוך ארון שמתחת לכיריים, יש להיזהר מאחסון של כמות גדולה מדי של כלי מטבח. אם ממלאים את חלל האחסון בכמות גדולה מדי של פריטים, ניתן בטעות להזיז את הצינור ולגרום לדליפת גז. כמו כן, במהלך הניקיונות, הימנעו מלנתק צינור זה, או להזיז אותו בטעות.

צילום: עופר אשטוקר, אשדוד נט 

"רק אם עוזבים את הבית לתקופה של מעל שבוע, מומלץ לסגור את ברז הגז של הכיריים, הממוקם תחתיהם", מוסיף זמיר. "אחרת, בשימוש יומיומי אין לגעת בו". 

משתמשים בפלטה של שבת מסוג "בלעך"? חוסר אחריות 

"פלטת שבת מסוג "בלעך" מסוכנת מאוד ובהחלט יכולה לגרום לאסון", מזהירים במשרד האנרגיה. "זהו ציוד מאולתר המשמש לחימום אוכל בשבת, והוא מורכב מפלטת מתכת המונחת על הכיריים, כאשר גז הבישול נותר בוער לכל אורך השבת.

האש הגלויה שורפת את החמצן שבחדר ועלולה לגרום לפגיעות בנפש ואף למוות. בנוסף, החום הבלתי פוסק אשר מפיקה האש, גורם לבלאי בברזי הגז, כך שלטווח הארוך עלולה להיגרם דליפת גז". 

האם שימוש בפלטת שבת חשמלית בטוח יותר?

זמיר: "תלוי איך משתמשים בה. אסור להניח אותה על הכיריים, אלא רק על משטח השיש הסמוך לכיריים. אחרת, זה גורם לנזק לחיישנים וללהבות הכיריים.

כשיש תקלות, אנשים לא מבינים מה הסיבה להן, אבל פעמים רבות זה בגלל שהכיריים מתחממות מלמטה, בעקבות שימוש ממושך בפלטה חשמלית".  

מה עושים במקרה של חשש לדליפת גז?

"אם חשתם בריח גז או שיש לכם סיבה אחרת לחשוש מדליפת גז, דווחו על כך מיד לספק הגז שלכם", אומרים במשרד האנרגיה.

"אם חברת הגז אינה מגיעה דווחו למוקדי חירום נוספים (כבאות, משטרת ישראל או מוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה).

עד להגעת נציגי חברת הגז נתקו את אספקת הגז למתן הגז הביתי באמצעות סגירת ברזי הגז (לרוב, ממוקמים מתחת לכיור). 

"אווררו את הדירה ואת חדר המדרגות באמצעות פתיחת חלונות ודלתות הפונים החוצה. מנעו את מעבר הגז לחללים סגורים נמוכים יותר כמו חדר מדרגות או מרת, שכן הגז כבד מהאוויר ולכן זורם תמיד למטה.

הימנעו מהדלקת אש או מעישון ואל תפעילו מכשירים חשמליים. אל תכבו מכשירים חשמליים, אלא רק את מפסק הניתוק הראשי ורק אם הוא נמצא מחוץ לאזור שבו חלל האוויר אינו מכיל גז מהדליפה. פנו את הדיירים מאזור הדליפה".

*באדיבות אתר YNET ואתר "המקצוענים"

$(function(){setImageBanner('3d923805-6668-4b09-93db-71bf16300be1','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,false,20610,'Image','');})
 
$(function(){setImageBanner('a90da823-9534-4bda-a46b-f4239e4a4519','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,false,19242,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה