אלפי מכוניות תקועות בנמל אשדוד


להאזנה לתוכן:

אלפי מכוניות של תושבי ישראל תקועות בנמל אשדוד, כך עולה מדו"ח של לשכת הספנות לסיכום שנת 2016. "זה מחדל חמור", אומרים בלשכה

אלפי מכוניות תקועות בנמל אשדוד ולא מגיעות לשוק הישראלי, הפרטי או הציבורי. כך עולה מדו"ח של לשכת הספנות המתפרסם לסיכום שנת 2016 והתפרסם באחרונה. 

מהדו"ח עולה כי כמות הרכבים התקועים בנמל גדולה ביותר, וכי דבר זה גורם לבעיות עתידיות גם בשוק הרכב וגם לנמל אשדוד. 

בדו"ח של לשכת הספנות לסיכום 2016, שהופץ לחברי הלשכה ועליו חתום נשיאה, ד"ר יורם זבה, הוא מכנה את הצפת נמלי ישראל בכלי רכב מיובאים "שערורייה". 

מספר כלי הרכב המיובאים לישראל רשם קפיצה גדולה: 31% יותר בעשרת החודשים הראשונים של השנה לעומת שנה שעברה.

הנמלים פשוט הפכו למקומות אחסון נוחים וזולים ביותר. ההפרש בעשרת החודשים בין היבוא לבין המסירות הוא 28 אלף כלי רכב, ומספר זה מתווסף לכמות הרכבים שאוחסנו בנמלים בתחילת השנה. 

כיום מאוחסנים בנמלי אילת, אשדוד וחיפה כ-73 אלף רכבים. סקנדל שמעולם לא היה כמוהו". 

בעשרת החודשים הראשונים של 2016 הגיעו לנמלי ישראל כ-290 אלף מכוניות חדשות, כמות דומה לזו שנרשמה בשנה שעברה. 

חלוקת נתחי השוק מגלה שנמל אשדוד מחזיק כ-45% מהשוק, נמל חיפה כ-21% והשאר בנמל אילת. 

"תופעה זו היא מחדל אדיר במלוא חומרתו. כל הסחר הישראלי סובל מכך שהנמלים מלאים במכוניות ומפריעים לכל שאר הסחר. 

הנהלת נמל אשדוד נאלצת להטיל מגבלות על טעינת מכולות ריקות, מכריחה מדי פעם לפרוק מטען כללי רק במסירה ישירה והעבודה בנמל נהפכת לבלתי אפשרית" אומר זבה, ומחדד בדו"ח הסיכום שלו לשנה החולפת ש"האירוניה במצב הנוכחי בולטת: הנמלים לא סובלים עקב כך נזקים בתוצאות הכספיות שלהן. 

נהפוך הוא, הפיכת השטח הנמלי היקר למקום אחסון זול, ועוד יתרונות ייחודיים למכוניות, גורמים לתוצאות כספיות חיוביות לנמלים ונזקים רבים וממושכים ללקוחות". 

יצוין שמדינת ישראל מרוויחה מהמצב, והיקף המיסוי מייבוא כלי רכב, חלפים, אגרות ודלק צפוי להסתכם השנה בכ-40 מיליארד שקל – פי 2 ממה שהיה לפני עשור. 

"ניתן לפתור את הבעיה, אבל צריך מהלך אמיץ מצד הרגולטורים והריבון כדי להפסיק תופעה פסולה זו. אנו שמחים על כך ששר התחבורה בנאומו אמר באופן הברור ביותר שיש להוציא את המכוניות מהנמלים".

צילום: כלכליסט

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה