פארק השיטה המלבינה מובא למנוחות בבית העלמין באשדוד


להאזנה לתוכן:

עשרות רבות של עצים מוגנים נכרתו ונעקרו בפארק השיטה המלבינה בעיר במסגרת עבודות פיתוח והרחבת שטח בית העלמין על חשבון הפארק. ממשרד החקלאות נמסר: "איננו מכירים את המקרה, נעבירו ליחידת הפיקוח לבדיקה". חשיפתו של כתב כאן דרום - דור גפני

מי שטייל בימים האחרונים בפארק השיטה המלבינה באשדוד נדהם לגלות שחלק גדול משטח הפארק הופקע לטובת עבודות להרחבת בית העלמין הסמוך . כבר כשנכנסים על דרך העפר הראשית של הפארק, מבחינים בערימת חול ענקית חדשה שמגיעה מטרים ספורים מהשביל. איפה שנמצאת אותה ערימה שטרקטורים שיטחו אותה, עמדו לפני כן עצים, עשרות רבות של עצים.

מדובר בעצי שיטה מלבינה (Acacia albida) – עץ שנמצא ברשימת האילנות המוגנים של צו היערות בישראל.  על פי העדויות בשטח העצים נעקרו ונכרתו. פה ושם פזורים גזעים וענפים, חלקם בערימות וחלקם בשולי אתר העבודות הנעשות במסגרת הרחבת בית העלמין. בשורה התחתונה: מישהו החליט להרחיב את בית העלמין על חשבון הפארק ההולך ומתכרסם, הולך ונעלם.

במצב דברים זה פארק השיטה המלבינה הולך ומחוסל לנגד עינינו. חלק גדול מהעצים, השבילים, פרחים וטבע, נהרס וכוסה בחול תוך חפירה לעומק והגבהת הקרקע גם יחד כדי ליישר את השטח וליצור מפלס אחיד ו"נקי". במקום פארק רצוף, זה הופך לפארק עם "קרחות יער" שהולכות ומעמיקות לתוכו.

יש לציין שבמקרה כמו זה, כאשר פוגעים בחורש טבעי, לא כל שכן בעצים מוגנים, יש ליידע את פקיד היערות במשרד החקלאות. הוא אמור לבחון אם הדבר מותר ואם כן – העצים יועברו כדי לטעת אותם במקומות אחרים. זה לא המקרה שלפנינו. באיזה פורום הוחלט על העבודות והאם ניתנו אישורים? האם אין חלופות אחרות? האם הועברה בקשה מסודרת לפקיד יערות בטרם נעקרו העצים המוגנים? לא ברור.

הפארק מוכר גם בשמו 'פארק אלתא' על שם המפעל הביטחוני הגדול הנמצא מעבר לכביש. מי שייכנס לפארק יראה שלט עץ ישן המודיע שזוהי חורשת ערים תאומות אשדוד-בורדו שטופחה על ידי הקרן הקיימת לישראל ועיריית אשדוד.

זוהי אחת החורשות הטבעיות היחידות שיש באשדוד. יתרה מכך, העירייה נוהגת להתגאות בפארק הזה ולציין אותו כאחד האתרים המומלצים לתיור וטיול, כולל על גבי מפות של העיר. לפני כשש שנים הוא שולב ב"מסלול הכחול" שהוכרז על ידי העירייה וחברת התיירות העירונית "חופית". שלט מתכת גדול המודיע על כך עוד ניצב בפניה מ'כביש s' אל הפארק.

באתר האינטרנט של "חופית" ממליצים לטייל במקום. כך נכתב שם, בין השאר: "זהו פארק ובו מספר שבילי הליכה ונסיעה, המאפשר ליהנות מפריחת השיטה וגם מביקור בנחל לכיש עצמו. השיטה המלבינה היא עץ ארצישראלי יפה, נדיר ומיוחד. זהו עץ אפריקאי שישראל מהווה את גבול תפוצתו הצפוני בכדור הארץ. השיטה המלבינה נכללת ברשימת המינים המוגנים והאדומים בישראל. בעבר הייתה נפוצה יותר, אך כיום ניתן למצוא אותה במספר ריכוזים קטנים ומבודדים בישראל, וביניהם באשדוד,עמק האלה, ניצנים, כפר מנחם ועוד. השיטה המלבינה מלבלבת באביב, ופורחת בסתיו, בין אוגוסט לנובמבר, ובעיקר באוקטובר נובמבר. הפריחה יפה ודומה בצורה למברשות צהובות. ברחבי אשדוד נמצאים כמה מריכוזי השיטה המלבינה החשובים בישראל".

דרך פארק השיטה אפשר להגיע לנחל לכיש שאפיקו נמצא ממזרח. לאחרונה הכשירה העירייה פינת פיקניק במרכז הפארק. למרות מאמצי העירייה להילחם בנגע, התופעה של השלכת אשפה ובעיקר פסולת בניין ברחבי הפארק ובשוליו – נמשכת. בסיורנו במקום בימים האחרונים ראינו כמה ערימות כאלה.

עד היום יש המבלבלים בין פארק השיטה המלבינה, עליו מדובר בכתבה זאת, לבין שמורת טבע השיטה המלבינה הנמצאת במבואותיה הצפוניים-מזרחיים של העיר. להבדיל מהפארק, זוהי שמורת טבע מוכרזת והיא באחריות של רשות הטבע והגנים.

מאגף הנטיעות בעירייה נמסר ש"הכריתה לא נעשתה על ידי עיריית אשדוד וגם לא ניתן כל אישור לכריתה, גיזום או עקירה של עצים במתחם שציינת. מומלץ לבדוק מול המועצה הדתית האחראית על בית העלמין". יו"ר המועצה הדתית, עובדיה דהן: "כל השטח שייך לבית העלמין. יש מצוקת קרקע לקבורה, אנחנו בהידברות מול העירייה. ככל שידוע לי לא נעקרו עצים. בכל אופן, אגש למקום ואבדוק. אם יהיה צורך, אעצור את העבודה".

ממשרד החקלאות נמסר: "איננו מכירים את המקרה, נעבירו ליחידת הפיקוח לבדיקה".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה