האם תהיה כניסה קרקעית או רגיעה


להאזנה לתוכן:

בכירים בחמאס הודיעו כי השיחות עם ישראל בחסות מצרים הנן חיוביות. השיחות מתמקדות במתן ערבויות להפסקת אש. בחמאס מעוניינים בהבטחה שהתקיפות וההרג ייפסקו.
המצרים מדווחים כי נציגים ישראלים הגיעו היום לקהיר כדי לנהל מו"מ להסכם רגיעה. על פי אותם מקורות קיים סיכוי גבוה יותר לרגיעה מאשר להחרפת המבצע.
ראשי הרשויות בדרום קוראים לממשלה שלא להכריז על הפסקת אש עד שימצא פתרון להפסקת הירי לטווח ארוך.
ראש הממשלה אמר, בנוגע להפוגה אפשרית: "קודם כול שייפסק הירי ואז נדבר על כל השאר. חצי ממדינת ישראל תחת אש, וזה לא יכול להימשך".

למרות גיוס המילואים, למרות ההכנות של צה"ל והצהרותיהם של ראש הממשלה ושר הבטחון– אין עדיין החלטה של הממשלה להיכנס קרקעית לרצועת עזה. להפך. מסתמן הסכם הפסקת אש.

אנשי המודיעין המצרי ממשיכים ללחוץ להסכם הפסקת אש ומקיימים פגישות עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, ועם מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, רמדאן שלח.

מטרת הפגישות - להמשיך לנסות להגיע לנוסחה מוסכמת על רגיעה ברצועת עזה.

בממשלת ישראל  לוקחים בחשבון שכניסה לעזה עשוייה לגרור למתיחות שיא עם מיצריים ואף לעימות צבאי אפשרי, זאת לאחר שניכרת התעוררות בעולם הערבי ותסיסה בקרב הציבור הרחב המבקש להתערב לטובת הפלסטינאיים ברצועה.
מלך ירדן הזהיר את וושינגטון מפני ערעור היציבות באזור אם ישראל תבצע פעולה קרקעית ברצועה.
הצבא בקש הרשאה לגייס 75 אלף אנשי מילואים מהאפשרות להתלקחות כוללת זו. עדין לא ניתנה קריאה לגיוס כולל אך לצבא יש אישור לעשות כן, במידה ויידרש.
בחיל האוויר מבקשים לתת להם להמשיך ולעשות את העבודה לפני כניסה קרקעית. מפקדי החיל טוענים שהמערכה האווירית עדיין לא מיצתה את מלוא יכולותיה ויש לה עוד יעדים רבים לטיפול והישגים נוספים עוד יושגו. 
לעומת חיל האוויר יש הגורסים כי הצבא מיצא את רוב היעדים שלו והפצצות נוספות מהאוויר לא יביאו להכרעה ממשית. 
התבטאיות של חברי הקבינט הבטחוני, של שר הבטחון וראש הממשלה, מראות כי הם אינם ששים (בלשון ההמעטה) להיכנס רגלית לרצועה והם מעדיפים לסיים את הלוחמה, אך כשהישג ממשי בידם.
נכון להיום לא נראה איזה הישג ממשי הם יכולים להביא לתושבי הדרום. 
נראה כי ראש הממשלה רוצה למצוא נוסחה שממנה הוא יוכל להרכיב סיסמה - הבאנו שקט לתושבי הדרום. המציאות עדין רחוקה משם.  

תת אלוף במיל, צ'קו תמיר, שהיה מפקד רצועת עזה במבצע "עופרת יצוקה", טוען שללא כניסה לעזה, הפגיעה בחמאס תהיה מאוד מוגבלת ולא מספיק מרתיעה. " עד היום חסלנו כ 50 מחבלים, במבצע "עופרת יצוקה" - חוסלו 1400 מחבלים. מדובר בהבדל עצום. בלי כניסה לעזה המצב יחזור להיות כקדמותו." 

החמאס יוצר אווירת ניצחון:

 

 

במקביל הפלסטינים מנסים לשדר עוצמה ואינם מרימים דגל לבן, להפך, החמאס מצהיר באופן רשמי כי הוא מתנה את הפסקת הירי לעבר ישראל ב: הפסקת המצור, פתיחה מוחלטת של המעברים המובילים לרצועת עזה והפסקת ההתנקשויות בבכירים הפלסטיניים. עוד מדווח החמאס, כי  ביקש מהצד המצרי לפתוח את מעבר רפיח באופן מלא למטרת מעבר של בני אדם וסחורות.

 

 

נשיא מיצריים, מוחמד מורסי, לוחץ על הפסקת האש, שולח שליחים לישראל ומצהיר בפומבי כי הוא עומד מאחורי החמאס. 
גם ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, מתערב בלוחמה בעזה לצד החמאס ומצהיר: "ישראל הופכת את האזור לביצה של דם. כל טיפת דם פלסטיני ניגרת גם מעורקיהם של כל המוסלמים וכל דמעה שניגרת מעיניהם היא גם דמעה שלנו". ארדואן אף שיבח את נשיא מצרים על השבת השגריר המצרי מישראל.

מאידך עושה נשיא טורקיה מאמיצים גדולים להגיע להסכם הפסקת אש. זאת לאחר שהנשיא אובמה לחץ על נשיאי טורקיה ומצריים - להתערב בנושא זה.

בחמאס קבלו בתחילה רוח גבית מההתבטאויות מנהיגי ערב וניסו להרים את המורל של אזרחי עזה המחופרים: "האומה הערבית עומדת לצד העם שלנו. העם הפלסטיני אינו ניצב לבד בעימות עם ישראל".  להצהרתם - הפלגים בעזה ייצאו מהעימות כשידם על העליונה וכי ישראל לא תשיג את מטרותיה.

בפועל החמאס מעוניין מאוד בהפסקת האש ואף נצר את נשקו למשך כל שעות הלילה ואף לא הגיב להתקפות צה"ל. הבוקר שוב הוא יצא למסע של הפגזות בכל רחבי הארץ. צה"ל מצידו מגיב בירי ואף השתלט על תדרי הרדיו של החמאס כידי להעביר מסרים לתושבי עזה - התרחקו מהבתים או שתפגעו.
ישראל צריכה אומנם לכבד את המצרים אבל אל לה להגזים עם הכבוד שהיא נותנת.  
יש להעביר מסרים שישראל נחושה לסיים את העלילה בעזה אחת ולתמיד ויפה שעה אחת קודם. 
ישראל חייבת להחזיר את כוח ההרתעה שלה בסבב הלחימה הנוכחי כי אם לא תעשה כן – מהסלמה להסלמה המצב יהיה הרבה יותר גרוע.

מיד אחרי סבב ההסלמה הנוכחי ורק לאחר שתוכיח את נחת זרועה– חייבת ישראל לפרסם תג מחיר על כל טיל שייצא לעבר ישובי ישראל – כל ישוב שהוא! ואף לעמוד מאחורי ההצהרות.

היום ישנה הזדמנות נדירה לקבוע כללים חדשים לאחר שמשום מה – כללים אלו לא נקבעו שנים.

תושבי הדרום, למרות שהם הסופגים את מירב האש, היום ואת כל האש בשנים האחרונות - מעוניינים שצה"ל יסיים את הסיפור אחת ולתמיד, באופן שישאיר צלקות בקרב השכנה הדרומית.

תושבי הדרום מוכנים לספוג אש, בתנאי שיידעו שהמדינה והממשלה עומדים מאחוריהם. החשש הגדול של כולם הוא שתהיה הפסקת אש ללא הישג של ממש, אזי כל הסבל - שיבוש חיינו והנזקים שספגנו יהיו לשווא. 

אנו מקווים שממשלת ישראל לא תאבד את ההזדמנות שעומדת בדרכה כדי לקבוע כללים חדשים.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה