החברה להגנת הטבע מתנגדת להקמת פארק תעשיה בחולות אשדוד


להאזנה לתוכן:

בשבוע הבא תגיש החברה להגנת הטבע התנגדות להקמת אזור תעשייה בחולות אשדוד. בחוות דעת אקולוגית חדשה שהוכנה במיוחד עבור החברה להגנת הטבע, נכתב כי בחולות אשדוד ישנם עשרות מינים של בעלי חיים, לפחות 10 מהם ברשימת המינים האדומים של ישראל. בחברה להגנת הטבע קוראים לציבור להגיש התנגדות רשמית לתכנית, דרך אתר החברה להגנת הטבע. בחמישי הבא (12 ליולי) – אירוע ציבורי של החברה להגנת הטבע בחולות, ללא תשלום, הציבור מוזמן

חוות דעת חדשה ועדכנית של ד"ר בעז שחם, אקולוג וזואולוג, שנכתבה במיוחד עבור החברה להגנת הטבע, קובעת כי בחולות אשדוד ישנם עשרות מינים של בעלי חיים, מהם 10 הנמצאים ברשימה המינים האדומים של ישראל. חוות הדעת המלאה מצורפת למעלה. התאריך האחרון בו ניתן להגיש התנגדויות לתכנית הוא יום חמישי, ה – 12 ליולי ובחברה להגנת הטבע, המכינה בימים אלה את התנגדותה, קוראים לציבור להגיש התנגדויות לתכנית, דרך אתר החברה להגנת הטבע, שירוכזו על ידי אנשי החברה להגנת הטבע ויוגשו לוועדה. ביום חמישי הבא, 12 ליולי, תקיים החברה להגנת הטבע אירוע ציבורי לכל המשפחה בחולות, הכולל סיורים בשטח עם מדריכי החברה להגנת הטבע, ללא תשלום, הציבור מוזמן. 

בחוות הדעת של ד"ר שחם נכתב: "בתחום התכנית קיים מגוון של בתי גידול עשירים מבחינת נוף צומח וחי, לרבות: חולות מיוצבים למחצה, חולות מיוצבים, שקעים בין-דיונאריים וכתמי "סוואנה" של שיטה מלבינה. בדיונות באזור זה ניכרים בדרך כלל סימני פעילות רבים של זוחלים, מכרסמים ועופות. החולות המיוצבים למחצה והמיוצבים מהווים בית גידול חשוב למיני צומח וחי רבים, חלקם במעמד של מינים אדומים, דוגמת מריון חולות, מין אנדמי לישראל המוגדר "בסכנת הכחדה". לפי סימני שדה כגון מחילות ועקבות, מריון חולות מצוי בחלק זה של החולות. אזור חניון השקמים מהווה אבן שואבת לפעילות נופשים ומטיילים. עצי השקמה עצמם מהווים "איים" של פעילות למיני זוחלים מטפסים או אילניים, כגון: שממית עצים, חרדון מצוי וזיקית ים תיכונית. בשלכת שמתחת לעצי השקמה ניתן למצוא חומט גמד. הקמת אזור תעשייה תהפוך את העצים היפים הללו, שכיום רוחשי חיים, למעין "עציצים" נטולי הקשר לסביבה הטבעית שבה צמחו ושגשגו. שטח התכנית מהווה חלק משטחי החיץ המגוננים על שטחי הליבה של החולות. כל גורמי ההפרעה הקשורים בפעילות אנושית, לא זו בלבד שיוגברו אם תתממש התכנית, אלא שהם יתקרבו עוד יותר ללב שמורת החולות ויאפשרו חדירה של ההפרעות למקומות רגישים אליהם קודם לכן לא הגיעו. מטבע הדברים, לחצי הפעילות הגדולים נמצאים בשוליים של החולות, וככל שמתרחקים מהעיר או מאזורי פיתוח רמת ההפרעה הולכת ופוחתת. הקמת אזור התעשייה ידחוף פנימה לעומק החולות פעילות כזאת, הכוללת פעילות מוטורית כבדה של רכבי שטח מכל הסוגים (ג'יפים, טרקטורונים ואופנועים), ופעילות פיקניקים, קומזיצים, ולהבדיל גם השלכת פסולת בניין ופסולת בכלל. למרות שהשטח נמצא בקצה יחידת הנוף של חולות ניצנים, ועל אף ההפרעות והקרבה לעיר הפוגעים ללא ספק בצומח ובחי, נשמרו במקום מגוון ביולוגי עשיר ואוכלוסיות רבות של מינים חשובים לשימור. יש חשיבות גם לשמירת הרצף עם האוכלוסיות של שמורת טבע חולות ניצנים. מתוך היכרותי עם האזור, לרבות סיור שערכתי בשטחים הסמוכים לדיונה הגדולה לפני כחודשיים, בשטח זה צפויים להימצא מרבית מיני הזוחלים מתוך הרשימה האזורית המוכרת, הכוללת 34 מיני זוחלים. עשרה מהמינים שברשימה נכללים ברשימת המינים האדומים של ישראל."

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי "התכנית להקמת אזור לתעשיות עתירות ידע, המשתרע על שטח של כ - 230 דונם ובהיקף בינוי של כ – 430 אלף מ"ר, מוצעת על שטחי חולות נדירים, בעלי איכויות נופיות וסביבתיות ערכיות ביותר. השטח כולל בתוכו עצי שקמה, בוסתנים, שיטה מלבינה ואזור טיולים אטרקטיבי, אשר משמש כחוליה מקשרת עם אזור הדיונה הגדולה. רוב שטחי החולות בארץ כבר נוצלו לבניית ערי החוף, לפיתוח תעשייה, למתקני צבא, ומה שנותר נכרה בקצב מהיר כחומר גלם לבנייה. בדרום מישור החוף נותרו שטחי נוף טבעי של חולות, המשמרות שריד של שטחי דיונות שהשתרעו בעבר על שטחים נרחבים. חולות אלו מהווים מערכת אקולוגית ייחודית בארץ והם מהווים בית גידול בעל עושר גדול של מיני צמחים ובעלי-חיים, חלקם בלעדיים לישראל. לאחדים מהם, זהו האזור היחיד שבו הם נמצאים ולראייה - בבתי הגידול החוליים של מישור החוף נמצאים מיני צמחים אנדמיים במספר גדול יותר מכל בית גידול אחר בארץ. אם תאושר התכנית להקמת אזור התעשייה, צפוי אופי השטח להיהרס כתוצאה מהבינוי, שיביא להקטנת שטחי הדיונות וצמצום שטחי המחייה של מינים רבים, אשר חולות אשדוד מהווים את ביתם. החברה להגנת הטבע תפעל לשמירת חולות אשדוד ולקידום אתר חלופי לאזור התעשייה, הנמצא בצפונה של העיר, קילומטרים ספורים בלבד מהחולות."

בתמונות: חולות אשדוד, השבוע. קרדיט צילומים: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע 
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה