מהפיכה ירוקה באשדוד: פרויקט הפרדת פסולת במקור יוצא לדרך


להאזנה לתוכן:

אשדוד היא העיר הגדולה ביותר הנכנסת למיזם הפרדת פסולת במקור ובעוד חודשיים יושק הפיילוט הראשוני בשני רבעים – ט"ו ו-י"ז. בהמשך יתרחב המיזם לכל העיר ובסופו יקיף את כל 17 רובעי המגורים

העולם המודרני, זה המתמודד עם תיעוש מתקדם וצריכה אינסופית של מוצרים, מודע יותר ויותר להשלכות הקדמה על הסביבה ועל הנזקים המצטברים המסכנים את קיומו של האדם בעתיד. אחד הנושאים שזוכה בעת האחרונה לטיפול ולהתייחסות רצינית הוא נושא האשפה וכל תהליך הטיפול בפסולת, תוך צמצום הנזקים הנגזרים ממנו. ברור אם כן כי גם בישראל, יבוא היום בו כל תושבי ישראל, בכל הרשויות המקומיות, יהיו מחויבים לשמירה על איכות הסביבה וידרשו להתנהגות בוגרת ואחראית אשר תשנה את פני החברה ותצמצם עד למינימום את הנזקים לכדור הארץ.

"באשדוד" אומרים בעירייה, "לא בזבזו זמן וכבר לפני כשלוש שנים, בהתאם לחזונו של ראש העיר ד"ריחיאל לסרי, החלו ביישומה של תוכנית אסטרטגית הקושרת את כל נושאי הסביבה וממקדת אותה למטרה אחת המבטיחה שיפור תמידי באיכות החיים של תושבי העיר". ואכן, אם באים לבחון מהי אותה תוכנית מגלים עשייה מורכבת ואינסופית אשר החלה במהפכת הניקיון הגדולה. מהפכה זו באה לידי ביטוי בשינוי כל מערך הניקיון העירוני וחלוקה חדשה של אזורי העיר, בהצבת כ-4,000 אשפתונים חדשים ומאות טמוני קרקע ענקיים, במבצעי ניקיון ובהוצאת פסולת ממקומות ששנים רבות לא טופלה. לאחר מכן הוחל במהפכת המיחזור. כ-1,500 מתקני מיחזור מוצבים כיום בעיר, חלקם במוקדי מיחזור אזוריים, אליהם ניתן להשליך את כל סוגי המיחזור: שקיות ובקבוקי פלסטיק, נייר, קרטונים, בקבוקי זכוכית, בגדים וטקסטיל ובקרוב יוצבו מתקנים למיחזור מוצרי חשמל ביתיים. בתוך כך הוכנה תוכנית אסטרטגית לטיפול בנחל לכיש ובסביבתו והתוצאות הולכות ומשתפרות מיום ליום. כן הוכנה תוכנית אסטרטגית לטיפול בגזי חממה ותוכנית לטיפול בחומרים מסוכנים. הסברה לשימוש מושכל באנרגיה והשתתפות בפרויקט העולמי "שעת כדור הארץ". במקביל הושקעו משאבים רבים לטיפוח הסביבה, שדרוג גנים עירוניים ופארקים ופיתוח גנים חדשים, כיכרות ושדרות ירוקות ואשדוד היתה לעיר הראשונה המפיקה כנס ארצי העוסק אך ורק בנושא קיימות ואיכות סביבה.

לאור הנ"ל, אין פלא שאשדוד נבחרה להיות עיר מדגימה לתוכנית "אורח חיים בריא", המופעלת בכל מוסדות החינוך באשדוד. מאז החלה התוכנית, לא מעט בתי ספר זכו לפרסים על היותם חלוצים ופורצי דרך בקידום החינוך ל"אורח חיים בריא".

במסיבת העיתונאים שקיים ראש העיר, הוא אמר: "בתחילה יופעל הפרויקט ברבעים ט"ו ו-י"ז, כפיילוט ראשוני, ובהמשכו ילך הוא ויתרחב לכל חלקי העיר, כך שתוך שלוש שנים כל תושבי אשדוד ייטלו חלק פעיל במיזם ויתרמו את חלקם לשמירה על הסביבה".

ד"ר לסרי, לאחר סקירה כללית של כל הפרויקטים הקשורים באיכות הסביבה, אותם ביצעה עיריית אשדוד בשלוש השנים האחרונות, ביקש את עזרת העיתונאים בהסברה ובהטמעת הנושא בקרב הציבור. "ברור לנו כי בלי שיתוף הציבור לא נוכל לבצע את השינוי החשוב הזה" אמר ראש העיר תוך שהוא מסביר את המשמעויות של השינוי המתבקש.

מהו פרויקט הפרדה במקור, או הפרדת פסולת לשני זרמים?   

ובכן, כולנו מבינים היום שהפסולת הביתית, בעיקר הפסולת האורגנית, מהווה מטרד ויוצרת מפגעי סביבה המזהמים את המים ואת הקרקעות והטיפול בפסולת זו מחייבת הקצאת משאבים יקרים, שלא תמיד יש לנו אותם, ובהם שינוע הפסולת הגורם לפליטת גזי חממה. לשם כך נקבע כי הפרדת הפסולת במקור, כלומר הפרדת הפסולת בבית המשפחה לשני זרמים – פסולת "יבשה" ופסולת "רטובה" – מסייעת בהתמודדות שלנו עם בעיית הפסולת משום שהחומר האורגני שבפסולת הביתית, יכול להפוך לדשן אורגני ולמעשה הופך להיות משאב יקר ערך.  לעומתם, את הפסולת "היבשה", כלומר יתר חומרי הפסולת שאינם מתפרקים כחומר אורגני, ניתן למחזר ולהשיבם אל מעגלי הייצור.

המשמעות היא שבמקום התהליך ההרסני שנגזר מהשלכת הפסולת אל טמוני הקרקע, כפי שהיה עד כה, אנו עוברים כעת לתהליך חדש שבו אנו מפרידים את הפסולת לשניים – פסולת אורגנית החוזרת אל הקרקע כדשן ומסייעת לחקלאות ופסולת יבשה החוזרת אל פסי הייצור כחומר מיחזור.

אגב: הזרם "הרטוב", המוגדר כפסולת אורגנית, כולל שאריות מזון ומרכיבים אורגנים המפרקים כגון: פירות, ירקות, מוצרי חלב, מאפים ועוד. הזרם "היבש" כולל אריזות, קופסאות שימורים, טיטולים, שקיות פלסטיק, טקסטיל ועוד.  גם מסלול הפסולת מתפצל כך שהזרם "הרטוב" יועבר למפעל לטיפול בפסולת אורגנית והזרם "היבש" יועבר לתחנת מעבר למיון פסולת לצורך מיון של מרכיבי פסולת למחזור.

לקראת השקת הפיילוט באשדוד, קדמה עבודה מאומצת של ועדת ההיגוי, אותה ליווה מנכ"ל העירייה מר אילן בן עדי. למעלה משנה שחברי ועדת ההיגוי, במסגרת צוותי העבודה, עמלו על תוכניות העבודה. הצוותים כללו את מינהל התפעול ומינהל ההנדסה שהיו אחראים על מיפוי העיר, בניית התשתיות הפיזיות, בחירה והצבה של פחי האשפה החדשים והתמודדות עם בעיות טכניות הנגזרות מהמיזם החדש. על תחום החינוך והכניסה לבתי הספר היו אחראים במינהל החינוך ועל תחום ההסברה והכניסה אל בתי האב היו אחראים היחידה האסטרטגית, דוברות העירייה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה. בכל הצוותים ובכל הישיבות השתתפו נציגי המשרד להגנת הסביבה ויועצים מלווים.

"גם לציבור עצמו יש מקום בהשקת התוכנית" מבטיחים בעירייה ומציינים כי "לציבור תינתן ההזדמנות לשיתוף פעולה מלא כך שהם יהיו ראשונים להטמיע את הנושא בקהילה". זו למעשה תפישה חדשה ההולכת ומיושמת בתוכניות רבות שמפעילה העירייה והדוגמא הבולטת לכך היא שיתוף הציבור במינהלות הרבעים.

לאחר דברי ראש העיר, הציגו מרשלמה רוטנברג– ראש מינהל התפעול וגב'אסתי פילוס– מנהלת היחידה לתכנון אסטרטגי. רוטנברג דיבר על נושא התשתיות, מיפוי העיר, בחירה והצבת פחי האשפה, תהליך ההפרדה והשינוע תוך עמידה על היתרונות של המיזם והחיסכון הכלכלי הנגזר ממנו. פילוס הציגה את נ ושא ההסברה, החינוך והטמעת הנושא בקרב הציבור. היא עמדה על החשיבות של שיתוף הציבור והחיבור לקמפיין הארצי בנושא איכות הסביבה.

ראש העיר ד"ריחיאל לסריפרגן לכל העושים במלאכה, על העבודה המקצועית והעמידה בלוחות הזמנים ועל שיתוף הפעולה עם המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה. ד"ר לסרי מאמין כי המיזם החשוב הזה ישלים את המהפכה הגדולה העוברת על העיר בכל מה שקשור לאיכות הסביבה, ויתרום לא מעט הן לשמירה על ערכי הטבע והנושאים הירוקים והן לחיסכון כספי במשאבים המושקעים בטיפול בפסולת.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה