פיצוי של 280 ש"ח ליום למי שנעדר מהעבודה בגלל הגראדים האחרונים


להאזנה לתוכן:

ועדת הכספים אישרה הבוקר ג', תקנות המקנות פיצוי למעסיקים ועובדים במגזר הפרטי, בגין אבדן ימי עבודה בסבב הלחימה האחרון בדרום, במרץ 2012. הפיצוי הינו בגין אבדן ימי עבודה עקב השבתת מוסדות לימוד ע"י הרשויות המקומיות בדרום, שלא בהנחיית פיקוד העורף, מה שהותיר את המעסיקים והעובדים ללא זכות לפיצוי מלכתחילה, כמתחייב בחוק מס רכוש וקרן פיצויים. לגבי עובדים במגזר הציבורי, התקבלה זה מכבר החלטה, שלא ינוכו להם ימי עבודה בגין ההיעדרות בעקבות השבתת הלימודים

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) גיבש מסלול לפיצוי מהיר ללא צורך בהוכחה מטעם העובד או העצמאי בגובה 280 ₪ ליום עבודה. במסלול זה הפיצוי יינתן בתוך חודש ימים , להבדיל ממקרים של בקשת פיצוי דיפרנציאלי ע"י עצמאיים, שיצריכו פרוצדורה של בדיקות עד לקביעת שיעור הפיצוי המתאים. גפני: "הגיעה העת שהמדינה תיקח אחריות, תגבה ותסייע לאזרחיה, שנפגעו מהלחימה".

 עפ"י החוק כאמור, הסמכות להשבית מוסדות לימוד עקב מצב חירום נתונה לפיקוד העורף אך היעדר החלטת ממשלה ברורה בנושא, יצרה מצב שבו רשויות מקומיות בדרום החליטו על דעת עצמן לסגור מוסדות מעבר לסגירתם בימים עליהם החליט פיקוד העורף. במצב זה, נותרו תושבים רבים שנאלצו עקב להישאר בבית ולא ללכת לעבודה, ללא זכאות לקבל פיצוי בגין אבדן ימי עבודה.

בעקבות בקשת ועדת הכספים, נעתר משרד האוצר והוציא תקנות מיוחדות המקנות זכות לקבלת פיצויים. מלכתחילה, עסקו התקנות בעובדי המגזר הציבורי בלבד ובעקבות דיונים קודמים של הוועדה הוחלט על הכללתם גם, של מעסיקים ועובדים במגזר הפרטי, לרבות התייחסות מיוחדת והכללת עובדי הוראה.

 יו"ר הוועדה גפני: "על המדינה לפצות את האזרח מן השורה שההחלטה אם לקיים או להשבית ימי לימודים ומוסדות לימוד אינה נתונה בידיו. אפשר לקבל החלטת ממשלה שמי שמוסמך להשבית מוסדות לימוד זה רק הממשלה באמצעות פיקוד העורף ושרשויות מקומיות אינן מוסמכות לכך. אם הרשויות יחליטו על-כך, הן יאלצו לממן את הפסד ימי העבודה של עובדים הורים לילדים שלא הולכים לבתי הספר בגין סגירת המוסדות, בין אם בהטלת תשלום הפיצויים על הרשויות ובין אם בקיצוץ ממענקי האיזון שלהן".

בהמשך, עקץ גפני את הממשלה בכך שאמר ש"העניין הוא שהממשלה לא תאמץ כזאת החלטה, עקב חששם הפוליטי של השרים מראשי הרשויות המקומיות".

רכז מאקרו באגף התקציבים באוצר, אודי רמר, פירט את אופן מתן הפיצויים: "הפיצויים הדיפרנציאליים יינתנו עד שנה מיום אישור התקנות. משך הזמן הארוך נובע מהצורך לבדוק תלושי שכר, קביעת ממוצע רטרואקטיבי ובדיקת דו"חות שכר וכל הפרוצדורות הנוגעות לדבר. לגבי עצמאיים בעבר, בעקבות סבבי לחימה קודמים, היה סכום קבוע. ברגע שעברנו לסכום דיפרנציאלי לשכירים, אנחנו מחויבים בכך גם לעצמאיים עפ"י החלטת היועצים המשפטיים וזה גורם לפרוצדורה ארוכה יותר. לקחנו את ההכנסות החייבות לפי דו"ח שנתי, חילקנו את זה למספר ימי העסקים בשנה. כלומר, לקחנו בחשבון את חישובי הרווחים מכל יום עסקים.

אזור הזכאות לפיצויים כולל את כל היישובים השוכנים בין 7 ק"מ עד 40 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה, המוכרזים יישובי ספר מ- 11 במרץ 2012 עד 15 במרץ 2012.

בדיון התעורר ויכוח סוער סביב גובה הפיצוי במסלולים השונים: הירוק; המקנה פיצוי מיידי שווה לכולם והאדום; המקנה פיצוי מותאם אישית עפ"י בדיקת עלות יום עבודה באופן פרטני. היתרון של המסלול הירוק הינו במהירות מתן הפיצוי עד חודשיים מיום אישור התקנות , להבדיל מזה האדום, לגביו פרוצדורת הפיצוי עשויה לארוך זמן רב עד שנה מיום אישור התקנות. כאמור, בסופו של דבר, הוחלט שגובה הפיצוי הקבוע לכולם (ללא בדיקה פרטנית) שנקבע בתקנות עומד על 280 ₪ ליום.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה