דוח איגוד ערים חושף: מיכלי אמוניה (חומר מסוכן מאוד) בקרבת מרכזי קניות גדולים בעיר


להאזנה לתוכן:

איומי הטילים על אשדוד הביאו להידוק הפיקוח על חומרים מסוכנים בעיר אשדוד. סקר שערך איגוד ערים לאיכות הסביבה בבתי קירור ומפעלים באשדוד, ותוצאותיו פורסמו בדוח השנתי של האיגוד, חושף עד כמה קרובים מרכזי קניות גדולים בעיר לאותו החומר המסוכן שנקרא אמוניה

בתחום העיר אשדוד קיימים לא מעט ריכוזי חומרים מסוכנים. מאז כניסת העיר אשדוד לטווח הטילים של ארגוני המחבלים, באיגוד ערים לאיכות הסביבה - אשדוד חבל יבנה, העלו לראש סדר העדיפויות את הטיפול המונע בחומרים המסוכנים.

אחד האיומים על ריכוזי האוכלוסייה בעיר הוא ריכוזי האמוניה שקיימים בבתי קירור בעיר. אמוניה הוא נוזל שהופך לגז בטמפרטורות נמוכות. די בחשיפה קצרה אליו בריכוז גבוה כדי להוביל למוות מידי. המשרד להגנת הסביבה נתן בעניין הנחיות ברורות למרחקים שיש לשמור בין ריכוזי האמוניה לבין ריכוזי אוכלוסיה, בכלל זה גם ממרכזי קניות גדולים. המרחק המינימאלי שקבע המשרד להגנת הסביבה הוא 100 מ'.

בחודש ינואר 2011 ביצע איגוד ערים סקר בבתי הקירור באשדוד והסביבה. מטרת הסקר הייתה לבחון את מרחקי הסיכון של בתי קירור ומפעלים העושים שימוש בגז קירור אמוניה. לבחון את אמצעי צמצום הסיכונים מבתי הקירור. לבחון את נושא מיגון האוכלוסייה בעת אירוע דליפת אמוניה.

ממצאי הסקר, כפי שהוצגו בדוח, קבעו שמרבית בתי הקירור ממוקמים בסמוך לריכוזי אוכלוסיה. באשדוד, בסמוך לבית קירור גדול ומפעל גדול שמשתמש באמוניה, קיימים מספר מתחמי מסחר מהגדולים בעיר והם לא עומדים במרחק ההפרדה המינימאלי האפשרי על פי חוזר המנכ"ל.

באיגוד מציינים בדוח מספר דרכים לצמצום הסיכון, כמו לדוגמא התקנת ארובות, צמצום מלאי האמוניה, חלוקה למספר מערכות קטנות ועוד הצעות כאלה ואחרות שלא ברור אם החלו ביישומם.

בנוסף מציעים באיגוד להתקין מערכות התראה שתותקן באזורי רצפטורים ציבוריים הסמוכים מאד למקורות סיכון ותוכל להציל חיים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה