עד לבחירות...שמעון כצנלסון עושה קופה יפה


להאזנה לתוכן:

שמעון כצנלסון כבר הודיע כי יתמודד על ראשות העיר אשדוד, אך לבינתיים נהנה מהכנסות שמנות בחברה הציבורית של אחיו, אוסקר - השבוע אשר לו הדירקטוריון רבע מליון ש"ח עבור דמי ניהול והעלה את זעמם של בעלי אגרות החוב של חברת האם, אולימפיה שקרסה.

דירקטוריון החברה הציבורית, נאנט, אשר השבוע לשמעון כצנלסון המתכוון להתמודד לראשות העיר אשדוד בבחירות הקרובות, דמי ניהול של 50 אלף אירו (רבע מיליון שקל)  עבור חמשה חודשי עבודה.

חברת נאנט, חברת הבת של אולימפיה נדל"ן שקרסה, העבירה ב-2011 לאוסקר כצנלסון, אחיו של שמעון, שכר של 966 אלף אירו (כ-4.8 מיליון שקל).

נאנט, הפועלת בתחום הנדל"ן במרכז ובמזרח אירופה, רשומה כחברה הולנדית, והיא הנפיקה בישראל אג"ח בלבד. בהודעת נאנט לבורסה נמסר שהדירקטוריון החליט לאשר לשמעון כצנלסון את התשלום "בגין שירותי ניהול שהוא העניק בקשר עם פרויקט 'ליסה גורה' בקייב, לתקופה שתסתיים באפריל 2012". נוסף לכך תממן נאנט הוצאות הקשורות במילוי תפקידו של שמעון כצנלסון.

אחיו של שמעון, אוסקר כצנלסון, הוא מנכ"ל ויו"ר נאנט, וממייסדי ומנהלי אולימפיה (שקרסה אשתקד כשהיא מותירה חוב של רבע מיליארד שקל למחזיקי האג"ח). בשנים 2008-2011 משך אוסקר כצנלסון  מהחברה, שכר בעלות של כ-20 מיליון שקל, זאת בזמן שהחברה דיווחה על הפסדים כבדים.

הפרויקט שבגינו יקבל שמעון כצנלסון את הסכום הנכבד הוא מזכויות חכירה ל-15 שנה בשטח של 118 דונם בבירת אוקראינה, שרכשה החברה תמורת 25 מיליון אירו.
בעקבות משבר הנדל"ן הקשה במדינה, שווי הקרקע הלך ופחת עם השנים, ושווי ההשקעה של החברה בפרויקט נחתך ביותר מחצי. עד כדי -12 מיליון אירו בלבד.

נאנט הגדילה  את חלקה על ידי רכישת המניות  מחברת האחות, אולימפיה יורו.

ברשות ני"ע לא אהבו את עסקת בעלי העניין, ונציגיה דרשו לפרסם מתאר לצורך קבלת אישורים לביצועה. הרשות הבהירה שמדובר בעסקה חריגה, שלא נעשתה בתנאי שוק, אך עמדת החברה היא שגם אם נפל פגם בעסקה, לרשות אין שיניים, מכיוון שמדובר בחברה זרה.

גם עו"ד רונן מטרי, שמונה לכונס הנכסים של אולימפיה נדל"ן, ובמקביל מונה לדירקטור בנאנט, לא התלהב מהעסקה. מתוקף תפקידו הוא ניסה לדחות את המהלך, אך נאנט לא נענתה לבקשתו, ואף טענה שמדובר בהנחה של 7% על המחיר האמיתי של הנכס.

נאנט סיימה את שנת 2011 בהפסד של 24 מיליון אירו. סך ההתחייבויות שלה 169 מיליון אירו, ואג"ח החברה, שמהוות כמחצית מהחוב, נסחרות בתשואת זבל של עד 50%.

רקע על כצנלסון:

שמעון כצנלסון  עלה לישראל בשנת 1973 מקייב, ובשנות ה-80 החל את דרכו בפוליטיקה המקומית במועצת עיריית אשדוד - בתחילה מטעם הליכוד, ובהמשך במפלגת "אשדוד ביתנו" וזכה עמה ב9 מנדטים ולתפקיד ממ"ק ראש העיר.
בשנת 2003 מונה על-ידי ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, לתפקיד יו"ר מפעל הפיס.

משנת 2007 החל לכהן כמנכ"ל חברת אולימפיה יורו, שפעלה במזרח אירופה. עלות העסקתו הסתכמה בכ-1.7 מיליון שקל בשנה.
בתחילה המשיך לעבוד גם במפעל הפיס, ובהמשך התפטר, על רקע דוח מבקר המדינה, אך המשיך לכהן כדח"צ וכיו"ר ועדת הביקורת בחברת אל על.

כצנלסון העתיק את מגוריו לאוקראינה, ובאוגוסט 2008 התפטר מתפקידו בחברת התעופה, לאחר שלא נכח פיזית בישיבות הדירקטוריון במשך חודשים רבים. בנובמבר 2011 הודיעה אולימפיה ששמעון כצנלסון התפטר מתפקידו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה