מה יהיה? אזעקה בבאר שבע! הבוקר לעבר נתיבות. צה"ל מגיב ב "כאילו"


להאזנה לתוכן:

18 טילים ופצצות מרגמה נורו לעוטף עזה מאז "הפסקת האש". ברגעים אלו - אזעקה בבר שבע. צה"ל הגיב עד לרגע זה באיפוק. לפני הרי לבאר שבע, כלי טיס של חיל-האוויר תקפו לקראת חצות (בעדינות סטרילית)אתר שיגור בצפון רצועת עזה ו"מנהרה התקפית" בדרום הרצועה. זוהתה פגיעה מדויקת. הפלסטינים דיווחו כי צה"ל כיוון את התקיפה הראשונה לעבר חלקה המזרחי של העיר עזה, ליד פרדס. ושם הטיל לא התפוצץ. בשני המקרים לא היו נפגעים.
גם לפי 2 הגרסאות ניתן להבין שצה"ל קיבל הוראה (מברק/נתניהו)לעשות רעש בלי נזק. על הדרג המדיני מופעל לחץ מכיוון המצרים לנסות ולהמשיך להבליג תוך התחייבות שהם יצליחו לטפל בפורעים. נראה כי התגובה הרפה של צה"ל הייתה בעקבות לחץ זה.
הצדדים מצפים כי ההנהגה בעזה תצליח לשלוט ברצועה.
הם לא רוצים לרצות את האיראנים שדוחפים ארגונים שונים כידי שילבו את האש.
בישראל אמרו ש"שקט ייענה בשקט", והוסיפו כי: "אם זה לא ייפסק, תהיה הסלמה". והנה זה לא נפסק...עד מתי? הבוקר נורתה רקטה לעבר נתיבות והירי ממשיך.
מה יהיה? ה 24 השעות הקרובות יכריעו.

 

 17 רקטות נורו לישראל מאז הפסקת האש,  צה"ל הגיב באיפוק לירי במטרה לאפשר לחמאס להשתלט על הרצועה ולמנוע התדרדרות.

לאחר הירי על באר שבע והשבתת הלימודים נוצר לחץ על הממשלה להגיב והיא עשתה זאת הפעם בחוסר רצון מוחלט או אפילו ניתן לאמור - בכאילו. 

מהצד השני נוצר לחץ על הממשלה מצד המיצרים לנסות ולהמשיך להבליג ולאפשר להם להשיג את השקט ברצועה.

החמאס לא מעוניין בהסלמה אבל מאבד שליטה:

החמאס שנתמך ע"י המצרים ותלוי בו לחלוטין . מאז ההנהגה שלו עזבה את דמשק, החאמס פעל רבות כידי להשיג את השקט המיוחל, אבל אין לו שליטה על הגי'האד האסלאמי שנתמך ע"י איראן ומסתבר שוב שגם לא על ארגונים נוספים הפעילים בתוך הרצועה.

הגי'האד מצידו אמר שאם ישראל תפסיק את הירי, גם הם יפסיקו אך הציב  תנאי – שצה"ל יפסיק את הסיקולים הממוקדים גם אחרי הפסקת האש. צה"ל לא הסכים לתנאי זה, לפחות לא פומבית.

מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, רמדאן, הודיע לנשיא אבו מאזן, בשיחת הטלפון שקיימו , כי תנועתו מוכנה לקבל הסכם הפסקת אש בתנאי שישראל תתחייב להפסיק את הסיכולים הממוקדים. גורם בכיר בארגון אמר כי הג'יהאד אינו מתנגד לרגיעה, אך אנשיו הם מקווים להשיג הסכם שישמור על כבוד הארגון- "אנחנו רוצים הפסקת אד אבל גם לא רוצים להרגיש מושפלים". הוא הזכיר כי במהלך החודשים האחרונים, שבהם התקיימה כבר רגיעה, ישראל התנקשה בארבעים פלסטינים ברצועת עזה.
אולם בזמן שהחאמס והג'יהאד מגיעים לסיכומים, ישנם גורמים בתוך הרצועה שלא סופרים אותם, להפך הם עושים ככל יכולתם לבטל את ההסכמות ע"י ליבוי הלהבות מחדש. הם ירו טילים לטווחים קצרים ומסתבר שיש להם גם יכולת להגיע לבאר שבע, משמע גם לאשדוד 

אותם ארגונים ממומנים ע"י האיראנים שמצידם עושים ככל יכולתם להחזיר את האש לאזור ואף משקיעים כספים בארגונים שיוכלו לעשות כן.

 

האיומים ההדדים

האלוף רוסו טוען כי בסבב הלחימה האחרון, צה"ל לא השתמש בכל הכלים העומדים לרשותו. "קיימת אפשרות שנידרש לפעולה גדולה יותר". "עם זאת אנחנו עושים את השיקולים הכוללים, לא תמיד אם אתה דופק חזק יותר זה מביא את התוצאה המצופה. סבב לחימה נוסף לא יביא פתרון מושלם, הכול פתוח. נמשיך לעשות הכול כדי לקיים את השגרה בדרום".

ביום שני אחר הצהריים- 

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי יצאה בהצהרות לוחמניות כידי להרתיע את צה"ל ולהעלות את הבטחון של האוכלוסיה בעזה: "אם ישראל לא תפסיק את התקפותיה ברצועה, נרחיב את טווח ירי הרקטות לערים נוספות בישראל". דובר הזרוע, אבו אחמד, אמר כי על ישראל למלא אחר תנאי הפסקת האש: "איננו יכולים למסור פרטים נוספים על יכולות הזרוע הצבאית, אך נבהיר כי אם ישראל תחצה קו אדום, נשנה את המציאות מיסודה. הכדור במגרש הישראלי. עליה להפסיק את הפשעים ולדבוק ברגיעה".
דובר הזרוע הצבאית בעזה הוסיף: "לא תהיה רגיעה עם ישראל אלא אם היא תקבל את דרישותינו. נמשיך ולהלחם בה, אפילו אם נישאר לבדנו במערכה מולה.
שמנהיגי ישראל לא יבחנו את הסבלנות הפלסטינית - כי יש לה סוף. הזרוע הצבאית תמשיך לירות רקטות לעבר ישראל למרות המטוסים הישראלים הרבים שבמי הרצועה.
אנו נמשיך ללכת בדרך ההתנגדות והג'יהאד. זו הבחירה האסטרטגית שלנו אל מול השחצנות הישראלית. נמשיך להפגיז את הישראלים בטילים. על ישראל לצפות לרע מכל".
דובר הג'יהאד קרא לתושבי הדרום להתכונן להישאר במקלטים עוד זמן רב.

 צה"ל, מצידו, מוכן להסלים את פעולותיו ולעלות עוד ועוד מדרגות. "הכול כבר מוכן", אמרו בכירים. ייתכן שהמטרות הבאות שייפגעו יהיו מטרות תשתית כואבות יותר.
במערכת הביטחון לא פוסלים אפשרות של הסלמה מחדש ואף מעבר לכך. בצה"ל כבר נערכו ביום ראשון  לאפשרות של גיוס מילואים לקראת עוד הסלמה אפשרית.

 החמאס מנסה להרגיע:

ארגון חמאס, שאינו שותף לירי הטילים ופועל במאמץ רב להשיב את הפסקת האש לעזה, פרסם הודעה שבה הוא קרא לכל הפלגים בעזה לגבש חזית אחידה במאבק במתקפות הישראליות.
החמאס מעוניין בהפסקת האש בהקדם.
במצב של  הארגון בחודשים האחרונים הוא לא יכול להתפנות ולהילחם בישראל -
הנהגת החמאס עזבה את דמשק , ואין לו כל כוונה או רצון להסתכסך עם ההנהגה המצרית שדוחפת להפסקת אש. מכאן שפעיליו אינם יורים ולו רקטה אחת לעבר ישראל.
ישראל מצידה, נזהרת מחיסול פעילים של החאמס. 

חמאס עושה מאמצים בתקופה האחרונה כדי להראות שהוא שינה את גישתו המדינית. משעל אף הצהיר כי ארגונו יפעל בדרכים בלתי אלימות נגד ישראל ויתמוך בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67'. אולם יש לקחת את דבריו בספק רב.

משבר הדלק השורר ברצועת עזה בחודש האחרון החריף. התושבים מדווחים על אסון הומניטארי שהולך ומתקרב בצעדי ענק, וחמאס טרוד במציאת פתרון למשבר הזה מול ההנהגה המצרית שמספקת לו את הדלק.

בכיר חמאס, אחמד יוסף, אמר אמש כי מצרים ומספר מדינות אירופיות משקיעות מאמצים כדי לגבש הפסקת אש חדשה ברצועת עזה, שתסיים את סבב האלימות. לדבריו, הגורמים מבקשים מחמאס להרגיע את המצב בשטח, ובתמורה הם מבטיחים לספק דלק לתחנת הכוח ברצועת עזה "ולהשיב את החיים למסלולם".

אחמד יוסף הוסיף ואמר כי ישראל מנסה להסלים את המצב כדי שדעת הקהל בישראל לא תעסוק בבעיות החברתיות. 

האינטרס הישראלי:

ישראל מעוניינת לסיים את הפרשה בעזה אחת ולתמיד באמצעות מבצע גדול. אך בממשלה מבינים שזה לא ישים וכי התלקחות משמעותית בעזה, עלולה להדליק את כל האזור ואף להוריד את הנושא האיראני מסדר היום.

הצלחת כיפת ברזל העניקה בטחון רב לממשלה והיא יכולה לתקוף בלי לחץ רב מידי על האוכלוסייה.

בשורה התחתונה נראה כי הלחצים החיצוניים והאינטרסים יעשו את שלהם כל שהמגמה היא להגיע להפסקת אש ולנצח בדעת הקהל המקומית של כל אחד מהצדדים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה