למרות ההוזלה האפשרית: נמל אשדוד יכול לחכות לרכבים מהמזרח


להאזנה לתוכן:

לאחר שוועדת זליכה כבר המליצה על ביטול מיידי של התנאי המחייב יבוא רכב מהמזרח דרך נמל אילת, כדי לחסוך כסף ביבוא, יבואני הרכב מהמזרח פתאום הוחלט כי יתאפשר למכוניות לצאת מנמל אילת רק בתחילת 2016 וזאת כדי לא לפגוע בזוכה המכרז להפעלת הנמל (שמות המעומדים להלן)

הרעיון לבטל את תנאי היבוא גובש במטרה לאפשר התרת חסמים בענף הרכב. עם זאת, החשש היה שביטול תנאי היבוא "מהיום למחר" היה מרוקן את פעילות הנמל מתוכן, פעולה שממנה ניסו להימנע ברשות החברות בשלב כה מתקדם של הליך ההפרטה.

ההחלטה על ביטול תנאי היבוא שחל כיום על יבואני רכב מהמזרח הרחוק, התקבלה בימים האחרונים ברשות החברות הממשלתיות, זאת כחלק מהליך הפרטת פעילות נמל אילת.

כדאיות יבוא המכוניות שיוצרו במזרח שלא דרך נמל אילת נבחנה על ידי היבואנים כמה פעמים. מסתבר שהאלטרנטיבה ליבוא חלק נכבד מהמכוניות דרך תעלת סואץ לנמל אשדוד, אמורה להיות זולה יותר ולהטיב עם הצרכן והיבואנים כאחד.
התקווה שהתעוררה בעקבות המלצת ועדת זליכה: ביטול מיידי של התנאי המחייב יבוא רכב מהמזרח דרך נמל אילת, תיאלץ לחכות.

מהו השיקול?
הסרת מגבלת היבוא עשויה לפגוע בחברת ממן תעבורה, שמחזיקה ברוב פעילות הובלת המכוניות שנפרקו מאילת למרכז. גם משפחת שמלצר, שמחזיקה בחברת הליסינג הגדולה בישראל, שלמה סיקס וברישיון יבוא מכוניות אופל, עלולה להיפגע מכיוון ששליש מצי הרכב שלה מוצאו במזרח.

רשות החברות מתכוונת לשלוח כבר בימים הקרובים מכתב הבהרה בנושא למתמודדים על רכישת פעילות נמל אילת, ובו יצוין שיבואני רכב יוכלו לפרוק את מרכולתם בנמל אילת רק ב־36 החודשים שלאחר הכרזת הגוף הזוכה.
כלומר, התניית פריקת מכוניות שיוצרו במזרח הרחוק דווקא בנמל אילת תבוטל ברבעון השלישי של 2015, ולכל המאוחר בינואר 2016 במקום באופן מידי, כפי שהמליצה הועדה.

בין הגופים אנשי העסקים והמשפחות המובילים במכרז לתפעל את הנמל ל־15 שנה עם אפשרות הארכה של עוד עשר שנים (באמצעות חברות שבשליטתם) ניתן לציין את איש העסקים יוסי מימן, את שלמה שמלצר,  את משפחת לבנת ונוחי דנקנר, את החברה לישראל, את קרן פימי בניהולו של איש העסקים ישי דוידי, את איש העסקים צביקה בירנבוים, ואת משפחת שפירא.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה