בשם הרב – ראיון לפני כיפור עם הרב הראשי יוסף שיינין


להאזנה לתוכן:

בבוקר יום כיפור ימלאו 71 שנה לרב הראשי לאשדוד, הרב יוסף שיינין. כבר 27 שנה הוא מלווה את תושבי אשדוד, ועוד הזרוע נטויה. בראיון לקראת יום הכיפורים, שאלנו את הרב את שרבים רוצים לדעת: האם אשדוד מתחרדת, למה צריך שני רבני עיר, מיהו יהודי, על היחסים עם הרב הראשי חיים שמעון פינטו, והאם אישה יכולה להיות במועצה הדתית. הרב שיינין לא שוכח גם לתת ברכה מיוחדת לתושבי העיר, רגע לפני יום הדין

הרב הגאון יוסף שיינין, משמש בתפקידו כרב הראשי לאשדוד (האשכנזי) כבר 27 שנה. בבוקר יום כיפור, בין התפילות והסליחות, ימלאו לרב שלנו 71 שנה להולדתו. בבוקר כיפור בשנת 1940 נולד הרב שיינין בירושלים למשפחה חרדית. אביו, הרב מנחם מנדל שיינין, היה תלמיד ישיבת חברון שעלה לארץ ישראל בשנת 1924. הוא עבר בארץ את המאורעות הקשים ביהודי חברון, בהם טבחו ערביי הארץ (מאורעות תרפ"ט).

 

לרב שיינין שני אחים ביולוגיים ועוד שניים לא ביולוגיים, אחיינים של אימו, שאומצו על ידי הוריו. שניהם יתומים מהורים. האחד הוריו נהרגו במאורעות בשנת 1929, והשני, אביו נהרג בפעולה של האצ"ל. לרב שייניין שני בנים ו-14 נכדים, מתוכם 10 בנות. 

כבר מגיל צעיר נאמר על הרב שיינין "זה הקטן גדול יהיה", והוא סומן על ידי רבים כמי שיגיע רחוק בחייו. בהמשך חייו למד הרב שיינין בישיבת פוניבז' בבני ברק, שם ספג הרב את תורתו, וידע מהו יעודו. ולא בכדי, בסמוך לכיסאו בלשכתו, נמצאת תמונתו הגדולה של הרב יוסף שלמה כהנמן - מייסד ישיבת פוניבז' בבני ברק, אותו מכנה הרב שיינין "אבי ומורי". קרוב לתשע שנים למד הרב שיינין בצמוד לרב כהנמן, שהיה לו כאביו. עיניו של הרב שיינין בוהקות שעה שהוא מדבר על הרב כהנמן בכזאת אהדה, זאת על אף שחלפו עשרות שנים מאותה העת שלמד בישיבה. השפעתו של הרב כהנמן על הרב שיינין, על דרכו ועל החלטתו להיות רב עיר, קיימים עד היום. תמונתו של הרב כהנמן, המהפנטת יש לומר, נמצאת בצמוד לרב שיינין, ממשיכה לתת לו את הרוחניות שנתן לו בחייו.   

בגיל 27 הוא הוסמך לרבנות ובגיל 30 הוא התמנה להיות רבה הראשי של טירת הכרמל, שם הוא היה במשך 14 שנה. בעידודו של הרב יוסף שלמה כהנמן מונה כרבה הראשי של אשדוד, לצידו של הרב ישראל אליזרע ז"ל - הרב הראשי הספרדי,  זאת לאחר שרבה הראשון של העיר - הרב סיני אדלר עבר למבשרת ציון. עם פטירת הרב אליזרע בשנת תשס"א נותר הרב שיינין כרבה הראשי היחיד של העיר. במרץ 2010  נבחר הרב חיים פינטו לרבה הספרדי של העיר.

לאחרונה החלו מקורבים לרב, לבדוק את האפשרות שהרב שיינין יתמודד לתפקיד הרב הראשי לישראל. האם זה אכן ייתרחש? ימים יגידו. 

את הרב שיינין אנחנו פוגשים בלשכתו במועצה הדתית. כבר זמן רב ששאלות רבות מנקרות בראשם של רבים מתושבי העיר. יש שחוששים מהעתיד, "מהשתלטות" חרדית או דברים דומים. הרבה דברים לא ידענו על הרב שיינין, כמו למשל שהוא נולד בבוקר יום כיפור, בשעה חמש בבוקר. אולי דווקא בגלל זה, חש הרב את השליחות הגדולה שהוא נמצא בה.


תודה כבוד הרב על שהסכמת לקבל אותנו בהתראה כל כך קצרה. מה זה אומר להיות רב בישראל? 
"להיות רב זו לא שררה, זו עבדות. רבנות זה לא בשביל לקבל כבוד. רב צריך למחול על כבודו, צריך להיות ענו או להשתדל להיות כזה. גם אם מישהו מבזה את הרב, הוא צריך למחול, לסלוח ולקרב אותו. זו התפיסה שקיבלתי מרבותי. כשהרב כהנמן הסמיך אותי לרבנות, הוא פתח את הגמרא והציג לי שלהיות רב זה לא לקבל שררה, זה לקבל עבדות. להיות עבד של הציבור".

למה אתה מתכוון ב"עבדות של רב"?
"אתה צריך להיות זמין לכל אחד ואחד מבני עדתך. אני רב של עיר, כל אחד צריך שתהיה לו גישה אלי. הטלפון שלי צריך להיות מפורסם, הדלת שלי צריכה להיות פתוחה, ובכל עת ובכל שעה צריכה להיות אפשרות להשיג אותי. הפניות יכולות להיות בקשות, שאלות בהלכה ועוד. התפקיד לא מוגדר בשעות".

מהם תפקידיו של הרב הראשי?
"רב ראשי זה מגוון גדול מאוד מאוד של כל מיני תפקידים. העיקר הוא להיות עבד לציבור, שתהיה לו גישה ללא הבדל מעמד. זה יכול להיות דוקטור, מהנדס, פועל פשוט, נער או ילד – כולם יכולים לגשת אלי. אני מקבל הרבה מאוד פניות מהציבור. לא את הכל אני יכול לפתור בעצמי, אבל אני יודע למי לכוון, אם זה לרב מסוים, עסקן מסוים או מוסד מסוים. כל אחד שפונה, זוכה לאוזן קשבת, זה הבסיס לרבנות. אבל, יש עוד מגוון תפקידים לרב ראשי. יש את נושא הכשרות- אנשים רוצים לאכול כשר. יש לנו כ-380 מקומות שנמצאים תחת השגחתנו. יש מפעלים, יש מסעדות, יש חנויות ואולמות אירועים. כל זה דורש פיקוח קפדני, ויש לנו מערכת שלמה שמפקחת על נושא הכשרות. טהרת המשפחה היא גם חלק מתפקידיו של הרב. תפקיד הרב להעמיד את האנשים המקצוענים שינהלו את זה נכון. גם נישואין הן מתפקדיו של רב ראשי – אנשים באים להתחתן, ואנחנו חייבים לשמור על קרן בית ישראל, כדי שלא יחדרו גויים או פסולי חיתון. יש כל מיני גופים שמגיירים שלא על פי ההלכה, והגר נשאר לא יהודי, אז צריך לבדוק. צריך פשוט לשמור על תקן. תפקיד הרב שכל המערכות יתפקדו כהלכה". 


יש מקרים רבים של חתנים, שאחיהם כבר התחתנו בישראל והוכרו כיהודים, אך הם גם כן צריכים להוכיח יהדות. למה בעצם להקשות?

"עד שנת 1995, הרבנות הראשית לא קלטה את המימדים הגדולים של נישואי תערובת בישראל. המקרים שאתה מספר לי עליהם, זה רק מקרים של עולים מחבר המדינות. עד שנת 1994, כל רב היה בודק עד כמה שידו משגת, באופן עצמאי. אבל בשנת 1994/95 הוציאה הרבנות הנחיה גורפת שאסור לרב מקומי, אפילו ראשי, לקבוע יהדות. הרב חייב לשלוח את הנידון לבית דין רבני, שם בודקים את יהדותו. יכול להיות שמדובר במקרים גבוליים שבין השנים הללו".

בכל זאת, אנשים מרגישים שמקשים עליהם שלא בצדק.

"אנחנו נצמדים לעובדות. לפעמים אנחנו יודעים שאפשר להשיג מסמך, והנידון אומר שאח שלו התחתן באילת, אנחנו לא שולחים אותו לאילת, אנחנו דואגים שהמסמכים של האח יגיעו אלינו. יש מקרים שאנחנו לא יכולים לעזור. אין שום מסמך".

ומה קורה במקרה כזה?

"אנחנו חייבים לציין שאין הוכחה ליהדות. אני מוכרחים לדעת מעל לכל ספק שהמתחתן הוא יהודי. מסתמכים רק על אישורים בכתב, בלי זה לא נוכל להוכיח יהדות".

בנושאי הכשרות – למה צריך כשרות רגילה ומהודרת?

"יש שתי רמות: רגילה ובד"צ. הכשרות הרגילה היא ליהודי שלא רוצה להקפיד במיוחד על הכשרות, הוא רוצה רק לדעת שהוא לא אוכל מאכלות אסורות. בכשרות בד"צ אנחנו מפקחים אישית על כל תהליך הייצור, מההתחלה, על כל התהליך. יש משגיחי כשרות קבועים במקום". 

ידוע שקיימת מלחמה סביב נושא הגיור בארץ. איך גורמים לחסרי הדת שבקרבנו, להתקרב לעם היהודי?

"אדם שנולד יהודי ימות יהודי. אדם שרוצה להפוך ליהודי, זו לא תעודת הזהות קובעת. אזרחות ישראלית הוא יקבל גם ללא יהדות. יהדות זו דת, ופירושה של הדת הוא לשמור על מצוות התורה מתוך אמונה באלוקים אחד. זה לא לשמור לתקופה מסוימת, כדי שיתנו לך תעודת גיור, ואז לזרוק הכל. עיקר הגיור נעשה בלב, קבלת עול מצוות. ואיך אנחנו יכולים לחדור ללב, אנחנו מתרשמים. יש מקרים שהרבנים המגיירים התרשמו מהגר, שאמר בחום לב שהוא ישמור ויקיים. מיד לאחר הגיור, אותו הגר זורק הכל".

אבל לא כל יהודי שומר מצוות.

"יהודי אם לא ישמור מצוות יישאר יהודי, אבל גר שלא שומר מצוות, סימן שהוא רימה את הרבנים. הוא העמיד פנים, ובליבו הוא לא התכוון. אי אפשר להתגייר ולהיות יהודי חילוני, זה בלתי אפשרי. בנאדם התגייר להיות יהודי חילוני או מסורתי, זה לא גיור. גיור זה רק להיות יהודי דתי. אני הייתי מעמיד אדם שרימה את הרבנים לדין. איך הוא יכול היה לומר לרבנים שהוא מתכוון, ולמחרת לנסוע בשבת? זה לרמות את הרבנים. אבל אני לא הולך להעמיד אף אחד לדין, את זה אתה מבין". 

באשדוד יש שני רבנים ראשיים, אשכנזי וספרדי. למה בעצם? זה לא יוצר קוטביות ושסע עדתי?

"נכון, אתה צודק. לא אני יצרתי את המפלצת הזאת. את זה אתה צריך לשאול את אלה שלא הסתפקו ברב אחד, ורצו להביא עוד רב. 10 שנים מאז נפטר הרב אליזרע ז"ל הייתי פה רב לבד, ולא היה חסר דבר. גם היום, אני מתפלל בשבתות, יותר עם ספרדים. רוב השבתות אני עם ספרדים. בעיני כולם יהודים. האמירה הזאת ספרדי או אשכנזי, אני לא אוהב בכלל לבטא אותה. גדלתי עם ספרדים, ובטירת הכרמל, שמונים אחוז היו עולי מרוקו. אבל, יש אנשים שהחליטו שצריך".

איך היחסים שלך עם הרב הראשי הספרדי, הרב חיים פינטו?

"אתה צריך לשאול אותו. אני מהצד שלי, אוהב אותו, שמח שהוא הגיע, ואני רוצה ומשתוקק לשתף איתו פעולה".  


חברת מועצת העיר, הלן גלבר, הציעה לראש העיר למנות אישה למועצה הדתית. מה דעתך?

"יש הלכה פסוקה בעניין זה. צריך להיות איש ולא אישה. אישה יהודיה היא בת מלך והיא צריכה להיות בבית. היא לא צריכה להיות שליחת הציבור. הדגל של האישה זה הצניעות. שאישה תצטרך לשבת בין גברים, שיצטרכו לשמוע אותה והיא תצטרך להתווכח... זה לא מקובל".

העיר מתחרדת כבוד הרב?

"תלוי לאיפה אתה הולך כדי לבדוק. אני מטייל בכל העיר, ובשבתות אני הולך שעה וחצי לבית הכנסת ברובע ט"ו, ואני רואה, לצערי, שהעיר חילונית. מכוניות נוסעות, בתי קפה פתוחים. ברובע הסיטי, ברובע י"ג. כמה בתי כנסת יש ברובע י"ג? בית כנסת אחד ועוד מבנה קטן, זה אזור חילוני לחלוטין. אתה שואל אם העיר מתחרדת? יש לעיר פינה שהיא חרדית, רובע ז', קצת מרובע ג', קצת מרובע ח' וקצת מרובע ט'. הלוואי והעיר תתחרד, זה השאיפה של עם ישראל. כשיבוא המשיח, כך כותב הרמב"ם, הוא יכוף את כולם ללכת בדרך התורה".

אבל אם כולם ילמדו תורה, מי יעבוד? מאיפה תהיה פרנסה לאנשים?

"גם יעסקו בעבודה, שלוש ארבע שעות ביום, ובשאר ילמדו תורה, ילמדו מעשים טובים, גמילות חסד האחד עם השני. יהיו חיים פוריים וגשמיים כאחד". 

אתה צופה שיהיה ראש עיר חרדי?

"זה פוליטיקה. בפוליטיקה אני אפס".

ולסיכום כבוד הרב, אנחנו בפתחו של יום כיפור, תרצה להעביר מסר לתושבי העיר?

"יום הכיפורים מכפר על סוגי העבירות, אם נעשית תשובה כמובן. יש שני סוגי עבירות: בין אדם למקום ובין אדם לחברו. אדם פגע בכבוד חברו, בממונו או ביזה אותו, עשה לו נזק או בייש אותו ברבים. עבירות אלה לא נמחלים ביום הכיפורים, עד אשר יפייס את חברו. הקדוש ברוך הוא מאוד מקפיד על האחדות שתהיה בין יהודים. אם יהודי חלילה פגע בחברו, מתרחק מחברו, נמנע מלעזור לחברו, הקדוש ברוך הוא לא סולח, עד שיתפייסו שני החברים.לכן אם מישהו יודע, שאולי הוא פגע במשהו קטן בחברו, ישתדל לפגוש אותו, לבקש ממנו סליחה ולפייס אותו. כשהאחדות שוררת בעם ישראל, הכח שלנו גדול יותר. אני מברך אתכם, תושבי אשדוד היקרים, שכל אחד ואחד יצליח לעורר רחמי שמיים. שהקדוש ברוך הוא יכתבכם ויחתימכם לחיים טובים ומאושרים, וכך גם את כל עם ישראל ומדינת ישראל, לחיים טובים ולשלום מוחלט. שנוכל לשבת בשקט ובשלווה בבתינו. ששונאינו לא יוכלו להפיל משערות ראשנו, ונזכה בע"ה שיתקדש שמו של הקדוש ברוך הוא, ונחייה חיים יהודיים שקטים ושלווים בארצנו הקדושה לאורך ימים, עד ביאת המשיח". 
 

תמונות באדיבות: "אשדוד בכותרות".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה