המאבק על שרותי הרפואה הפרטיים בבית החולים באשדוד עולה שלב


להאזנה לתוכן:

אגודה לזכויות האזרח בישראל, קבלו השבוע מכתב מחברת אסותא אשדוד, המאיים בתביעה של "מאות מיליוני שקלים", אם היא תעתור לבית המשפט בדרישה לבטל את שרותי הרפואה הפרטיים המתוכננים בבית החולים החדש שמתכננת אסותא להקים באשדוד.
אם איום זה יתממש, הוא עלול למוטט את האגודה לזכויות האזרח שהיא גוף דל תקציבים.
אך הפרט המפתיע ביותר בפנייה שקיבלו היה השם שהתנוסס בתחתית המכתב: המפתיע הוא, שמי שחתום על מכתב האזהרה הוא - עו"ד אליעד שרגא, כנציג המשפטי של אסותא, אותו עו"ד שרגא אליעד הוא גם מייסד ויו"ר התנועה לאיכות השלטון בישראל.

עו"ד שרגא נמנה גם על רשימת 100 משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל והוא מזוהה עם מאבקים נגד שחיתות שלטונית. הוויכוח על שרותי הרפואה הפרטיים בבית החולים המתוכנן לקום באשדוד, הוא נושא הנחשב לחם במערכת הבריאות. בגלל הסעיף המאפשר לזוכה, אסותא, לקיים פעילות של רפואה פרטית בכותלי בית החולים בהיקף של 25% מההכנסה השנתית שלו. זאת בניגוד לבתי החולים הממשלתיים, שבהם אוסר הבג"ץ לחלוטין להפעיל שרותי רפואה פרטיים, ואף בניגוד לעמדה המוצהרת במשך שנים רבות של משרד האוצר נגד שרותי הרפואה הפרטיים.  
ההחלטה הזאת גרמה לסערה רבתי בבתי חולים בארץ, בקרב אנשי אקדמיה וארגונים חברתיים. כמו כן, פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות,  יצא באופן גלוי נגד ההחלטה. שעשוייה לפגוע אנושות, לטענתו ברפואה הציבורית.   בעתירתה, טוענת האגודה לזכויות האזרח טוענת כי: "הקמת בית החולים באשדוד הכולל הפעלת שירות רפואי פרטי, מנוגדת להחלטת בג"ץ ופותחת פתח לשינוי מן היסוד של מערכת הבריאות הציבורית, ולפגיעה לא מידתית בעקרונות שעליהם מושתתת מערכת הבריאות בישראל, כפי שהוגדרו בחוק: צדק, שוויון ועזרה הדדית".  

עוד הם טוענים כי "מסלול הרפואה הפרטית יעניק עדיפות טיפולית לחולים בעלי אמצעים כלכליים באופן שהרופאים הבכירים יטפלו באוכלוסייה העשירה - על חשבון איכות וזמינות הטיפול הרגיל".  
האגודה דורשת ממשרד האוצר ומהממשלה לבטל את היתר לשרותי הרפואה הפרטית באשדוד, ומאיימת כי לעתור לבג"ץ אם לא יעשו כן.   תגובת אסותא לדרישה זו הייתה: כי היא נגשה למכרז תוך התבססות על הזכות להפעיל שרותי רפואה פרטיים וכי היא רואה בהפעלתם כמקור הכנסה קריטי ותמריץ לגיוס רופאים בכירים למוסד. עו"ד שרגא הצהיר כי אם תוגש עתירה היא תידחה על הסף מאחר שתנאי המכרז פורסמו לפני יותר משנתיים ואסותא, שזכתה בו לפני ארבעה חודשים, כבר החלה לפעול למימוש הזכייה.
עוד הוא טוען כי בג"צ אמנם אסר הפעלת שרותי רפואה פרטיים בבתי חולים ממשלתיים, אולם הוא התיר את המשך הפעלת שירותים אלו בבתי חולים ציבוריים הנמצאים בבעלות פרטית, כמו הדסה בירושלים. בסיום מכתבו מאיים עו"ד שרגא: "היה ועתירתכם תתקבל ולמרשתנו ייגרמו הנזקים האמורים, תיאלץ מרשתנו להגיש תביעה נזיקית וכספית על נזקים של מאות מיליוני שקלים, הן נגד הממשלה והן נגד האגודה לזכויות האזרח, כדי להיטיב את הנזקים שנגרמו לה.
אנו מפצירים בכם לשקול ברוב זהירות את המשך צעדיכם, כדי שחלילה לא ייגרמו נזקים בלתי הפיכים.
אם תגיש האגודה עתירה מנהלית, תיאלץ מרשתנו לבקש מבית המשפט לעניינים מנהליים להורות לכם להפקיד ערבויות גבוהות ביותר לכיסוי הנזקים שיגרמו כתוצאה מן העיכוב בהליכי מימוש הזכייה".  
עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה מגיב: " איום בתביעות ענק שהאפקט שלהן הוא להשתיק ביקורת ומחאה נגד גורמים כלכליים עתירי כוח וממון, היא תופעה מסוכנת מאוד. לדבריו, זה מצער עוד יותר כאשר זה מגיע מעורך דין שבא מאיתנו, והוא מעלה טענה חסרת שחר משפטית ובלתי ראויה ציבורית".    
עו"ד שרגא מגיב לטענות אלו: "באתי לברך ויצאתי מקלל. רק רציתי למנוע מאנשים לעשות טעות. הם עומדים לנסות לעצור מכרז של מאות מיליוני שקלים שאנשים זכו בו בדין, לפני שנתיים.
הם באמת חושבים שאם יגרמו נזק לגוף שהשקיע כל כך הרבה כסף לא יתבעו מהם את הנזקים? שלא יטען שמאיימים עליו כשאני רציתי רק לעזור. פניתי אליהם בצורה מכבדת וחברית ואמרתי - היזהרו.
רציתי להציל אותם מטעות איומה ועכשיו אני מותקף".  
מאסותא נמסר בתגובה: "אסותא ניגשה למכרז להקמת בית החולים באשדוד בתום לב וזכתה בו כחוק. כל טענה, מפי כל גורם, יכלה להיטען במשך שנתיים של עבודת המכרז. טענות המועלות בשלב זה, שבו הושקעו כספים ומשאבים רבים בהקמת בית החולים, מסבות נזק רב לאסותא. אנו מצפים מהאגודה לזכויות האזרח להבין יותר מכל אחד אחר שגם לאסותא יש זכויות, וחוק יש לקיים".  
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה