בלב שכונת מגורים הוקמו הוסטלים לנוער פוסט אשפוזי – השכנים זועמים


להאזנה לתוכן:

שתי וילות צמודות ברובע י', הוסבו לאחרונה להוסטלים לנוער פוסט אשפוזי עם בעיות התנהגות ואלימות. לשכנים, שהבחינו בשיפוצים הנרחבים בוילות, סיפרו שמדובר בגני ילדים, עד שלפני שבועיים הם גילו שהשקט שאפיין את הרחוב, מופר ללא הפסקה בצעקות וקללות רמות. תושבי הרחוב זועמים: "הכל פה התנהל כמו גנבים בלילה. השקט שלנו הופר וממשיך להיות מופר כל יום ולילה. נראה את יפה הנפש חיים כמו שאנו חיים כעת"

לפני שבועיים נפתח ברובע י' באשדוד הוסטל לנוער פוסט אשפוזי. מדובר בבני נוער אשר סובלים בין היתר מהפרעות התנהגות קשות , בעיות אורגניות קשות ותפקוד אינטלקטואלי גבולי, שיש בהן לעיתים סיכון עצמי ושל האחרים.

מטרת ההוסטל לשמש מסגרת שיקומית ייחודית לבוגרים לאחר אשפוז פסיכיאטרי או כחלופה מניעתי לאשפוז פסיכיאטרי. החלופה לחיים בהוסטל הוא אשפוז פסיכיאטרי לאותם הצעירים. במשרד הרווחה, באמצעות חברות פרטיות, פותחים הוסטלים שכאלה ברחבי הארץ, כאשר החברה הפרטית למעשה מפעילה את ההוסטל, ואילו משרד הרווחה הוא המפקח על פעילותה התקינה של החברה.

כאמור, לפני שבועיים נפתח הוסטל כזה ברובע י', והוסטל נוסף אמור להיפתח ממש בצמוד אליו. שתי וילות הושכרו לצורך פתיחת ההוסטלים, עברו שיפוצים מקיפים, הוצבו מצלמות מעקב, נבנו גדרות גבוהים שנעטפו בברזנטים ופרוז’קטורים גדולים הוצבו סביב הבית. "ממש בנו שם מבצר", אומר לנו בני, המתגורר בסמוך להוסטל. "יום אחד ראינו את הפעילות הרבה בבית הזה. התחילו שיפוצים מסיביים, פתאום גדרות שלא מתאימות בכלל לנוף של השכונה, מצלמות וכו'. שאלנו את בעל הבית מה קורה, והוא בתגובה אמר שבונים גני ילדים", מספר לנו בני.

שכנה אחרת, רונית, מספרת: "ביום ראשון לפני שבועיים פתחו את המקום. ראינו איך מביאים את הילדים, היו צרחות נוראיות, בשלב מסוים הזמינו ניידת טיפול נמרץ למקום. הבנו ששיקרו לנו. לא מדובר בגני ילדים, אלה בנוער בעייתי מאוד". 

שכנים נוספים מספרים שניסו לדבר עם המדריכות במקום, אך לדבריהם, המדריכות אמרו להם שהן מנועות מלדבר. "ניסו לומר לנו שמדובר בנוער יתום ולא נוער עם הפרעות התנהגות קשות. אם באמת זה היה מקום ליתומים, לאף אחד לא הייתה בעיה. אבל מדובר פה בפגיעה קשה באיכות החיים של כול השכנים", אומר לנו בני.

אחת השכנות המתגוררת בצמוד להוסטל, לוקחת אותנו לביתה. היא מכניסה אותנו לגינה שטיפחה במשך השנים. "תראה איך הציבו פה גדר גבוהה. סגרו לי את כל השמש והאוויר לבית... אני מרגישה בבית סוהר בתוך הבית שלי", היא אומרת כעס.

השכנים המתוסכלים פנו לעירייה וביקשו לדעת כיצד קיבלו בעלי הבתים אישור לשמוש חורג, שכן מדובר בהוסטל או מעון לנוער זה. "ניסו לפני כמה זמן לפתוח פה גן פרטי באחד הבתים. באו ושאלו את כולם אם מתנגדים או לא, ובסוף לא אישרו את הגן בגלל הפגיעה באיכות חיי התושבים. אבל הוסטל כזה, ש-24 שעות 7 ימים בשבוע, אנו סובלים מצעקות, קללות, ותנועה של אמבולנסים למקום, את זה כן מאשרים ועוד מבלי לשאול אותנו".

לדברי התושבים הם שיגרו מכתב למהנדס העיר, שלמה נער, אך לא זכו לכל מענה. "ביום שישי האחרון היו פה צרחות אימים. הבת שלי, רק בת 14, רצה אלי בפחד ושאלה אם מישהו נרצח שם. למה אני צריכה לגדל ככה את הילדים מהיום?", שואלת אותנו שכנה נוספת במקום.

מה הפיתרון? לאשפז את הנערים אשפוז פסיכיאטרי? אנחנו מנסים להקשות על השכנים.

"העירייה או משרד הרווחה צריכים להעתיק את ההוסטל למקום שלא יפריע לקהילה. הנערים האלה זקוקים לעזרה וסיוע, אבל למה זה צריך להיעשות על חשבון השקט שלנו? למה אנחנו צריכים לשלם מחיר? כל אותם יפי הנפש שאומרים שצריך לשלב אותם בקהילה, האם הם מתעוררים באמצע הלילה מצרחות וקללות שבוקעים מההוסטל שצמוד לביתם? אני מאוד בספק. פגעו פה במרקם החברתי. אנחנו אנשים עובדים, באים בערב מחפשים שקט, כמו גם בשבתות, אבל עכשיו אנחנו יכולים לשכוח מזה, ואין עם מי לדבר. שראש העיר יבוא לפה, שיחיה איתנו רק יומיים וייווכח כמה הטענות שלנו אמיתיות", אומרים השכנים הזועמים והמתוסכלים.

תגובות
"המגזין" פנה לעיריית אשדוד עם טענות התושבים, כפי שהועלו בכתבה זו, אך שם התנערו מכל אחריות, וציינו כי "מדובר במסגרת פעילות המופעלת ע"י ובאחריות משרד הרווחה, באמצעות חברה מקצועית המפעילה מסגרת זו בערים נוספות בישראל. הנושא לא קשור לעירייה וגם לא מתואם עימה אלא מופעלת כאמור ע"י משרד הרווחה". בעירייה לא הגיבו לטענות התושבים על היתר שימוש חורג לבתים, על הקמת הגדרות הגבוהות ועל זכותם של התושבים להביעה התנגדות לפני שקובעים עובדות בשטח.

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה כי " מדובר בפנימייה פוסט – אישפוזית של משרד הרווחה. פתיחת המסגרת התבצעה בהתאם לכל הנהלים הנוגעים לפתיחת מסגרות חדשות ולאחר שנבדקו כל מאפייני השכונה וצרכיה. מדובר במסגרות הנותנות מענה מיטבי עבור הילדים הנעזרים גם בשירותים בקהילה ובכך יכולים להשתלב ולהשתקם בחברה הישראלית. נציין כי חלק מהילדים הנמצאים במסגרות  מגיעים גם מהעיר אשדוד. בעיר זו פועל מערך משפחתונים של משרד הרווחה בהצלחה רבה. מבחינת מרקם היחסים עם הקהילה, מניסיוננו עולה שמתפתחים קשרי קהילה טובים. מדובר במסגרת קטנה, של 30 ילדים, ב-2 הוילות יחד. נדגיש כי משרד הרווחה מאמין שזכותם של אנשים בעלי צרכים מיוחדים לגור בכל מקום בקהילה ומאמין בשילובם של אנשים בעלי צרכים מיוחדים בקהילה וכן ימשיך לפתוח מסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים בקהילה" .

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה