ההשקעה בנחל לכיש נותנת אותותיה


להאזנה לתוכן:

שיפור דרמטי בחודשיים האחרונים בתוצאות דיגום המים של נחל לכיש. בשתי הקריאות האחרונות, התקבלו תוצאות נמוכות מאוד של קולי צואתי, נמוכות אף מתוצאות הדיגום בנחל הירקון, בו מתקיים שייט. האם בקיץ הבא נזכה לשוט בנחל?

לפני קצת יותר מחודשיים, דיווחנו על מצבו של נחל לכיש. בכתבה "החלום ושברו", הבאנו תוצאות דיגום מהנחל (עד 22.6), שהצביעו על קטעים בהם עדיין היו זרימות ביוב לנחל. אך מאז אותה הכתבה, לא הרבה מים זרמו בנחל, אבל תוצאות הדיגומים האחרונים, מצבועות על שיפור דרמטי באיכות מי הנחל.

אם לפני מספר חודשים, תוצאות הדיגום במרכז הצפרות היו 88,000 חיידקי קולי צואתי לכל 100 מ"ל מים, התוצאות האחרונות מצביעות על 10 חיידקי קולי צואתי בכל 100 מ"ל מים. התקן שקבעו משרד הבריאות ועיריית אשדוד לקיום שייט בנחל, עומד על 1000 חיידקי קולי צואתי, פי 100 יותר ממה שהתקבל בשני הדיגומים האחרונים.

ד"ר ענת רוזן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה באשדוד וחבל יבנה, ציינה בכתבה האחרונה שלנו על מצבו של נחל לכיש, את הפעולות הרבות שנעשות כדי למנוע את זיהום הנחל. בין השאר אמרה לנו ד"ר רוזן: "לאחר השלמת הקמת כל תחנות איסוף אלה (תחנות הקיץ למניעת זיהום הנחל –ע.א.), אנו צופים שיפור נוסף באיכות מי התהום המגיעים לנחל דרך מוצאי הנקזים, ושיפור נוסף באיכות הכללית של מי הנחל. עיריית  אשדוד אימצה תקנים מחמירים ביותר והשיט יתאפשר כאשר יעמדו בתקנים".

עיריית אשדוד החלה בהקמת תחנות הקיץ באזור חודש מרץ, ולאחרונה הושלמו עוד מספר תחנות קיץ ברחבי העיר. ההשקעה בהקמת תחנות אלה עומדת על כ- 6 מיליון ש"ח, כאשר מטרת תחנות הקיץ הוא לאסוף ביוב שגולש ברחבי העיר, ולמנוע ממנו להגיע בסופו של דבר לנחל לכיש.

כמו כן הוקמה סיירת פקחי איכות הסביבה, שמתוקף תפקידה היא מסיירת לאורך הנחל ובאזורי תעשייה במטרה לתפוס מזהמים.

בנוסף לאלה, הוקם צוות מיוחד בראשותו של מנכ"ל העירייה, בו שותפים גם הארגונים הירוקים. הצוות התכנס כבר פעמים רבות, ומעביר דיווחים שוטפים לראש העיר על התקדמות הפעולות למניעת זיהום הנחל. 

לפני חודשיים, בעקבות הכתבה על התוצאות שלא מאפשרות שייט בנחל לכיש, ציינו בפנינו גורמים בארגונים הירוקים ששיתוף הפעולה לו הם זוכים מצד העירייה, לא היה מעולם טוב יותר. לדבריהם, נעשה מאמץ אדיר מצד כל הגורמים, והתוצאות לא יאחרו לבוא. 

האמת, היינו סקפטיים מהאמירות והמעשים. אחרי שנים רבות שמרחו את תושבי אשדוד בהבטחות וכל מיני אמירות על שיקום, לא האמנו ששיפור יהיה, ובטח שלא שיפור דרמטי שכזה. אבל תוצאות הדיגום של החודשיים האחרונים הוכיחו ההיפך, וכפי שזה נראה כעת - "תחנות הקיץ" מצליחות לעשות את העבודה שלשמם נועדו. 

בדקנו את שתי תוצאות הדיגומים האחרונים שהיו נחל. התוצאות מצביעות על ריכוז נמוך במיוחד של הימצאות קולי צואתי בנחל לכיש כ- 10 קולי צואתי ב-100 מ"ל מים. השווינו את התוצאות האלה לתוצאות הדיגום האחרון בנחל הירקון, שם מתקיים שייט. בירקון נמדדו בין 40 ל-310 קולי צואתי, גבוה יותר מאשדוד.  



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה