דובר אמת! צו הגנה לחושף שחיתות באיגוד ערים לכבאות


להאזנה לתוכן:

מבקר המדינה הוציא צו הגנה קבוע לדובר איגוד ערים לכבאות אשקלון ואשדוד, רשף/מ משה עמר, זאת לאחר שגילה שוועד העובדים באיגוד הכיבוי, הוא שעומד מאחורי ההחלטה לקחת לעמר את תפקיד הדובר, זאת על רקע שחיתות שחשף בעבר. עמר: " אני שמח שהצדק יצא לאור, ומבחינתי הסיפור מאחורי"

לפני קצת יותר מחצי שנה, בחודש דצמבר 2010, הופסקה באופן מפתיע עבודתו של רשף משנה משה עמר, כדובר איגוד ערים לכבאות אשקלון - אשדוד. באיגוד טענו שתפקיד זה נלקח מעמר בעקבות לחץ של עבודה שנופל על כתפיו, למרות שזה מעולם לא התלונן על עומס עבודה, ועשה עבודתו בכל תפקידו מעל ומעבר וזכה לשבחים רבים. 

עמר נמצא בתפקידו כדובר מאז שנת 2007, תפקיד אותו הוא מבצע בהתנדבות מלאה, במקביל לשאר תפקידיו. מי שקיבל עליו את האחריות להפסקת עבודתו של עמר כדובר, היה רשף יחיאל ממן, מפקד תחנת הכיבוי באשדוד, ומי שכיהן כממ"ק מפקד השירות (במקומו של דני ששון שהתפטר מתפקידו). רשף ממן דחה טענות על כך שהוא נכנע לתכתיבי ועד העובדים, וטען שקיבל את ההחלטה בעצמו. במקומו של עמר כדובר, מונה הכבאי אלקנה ביטון, המוכר לכולנו מתוכנית הטלוויזיה "מאסטר שף".

רשף/מ משה עמר פנה באמצעות עורך דינו נדב דלומי – מומחה לדיני עבודה, אל נציב תלונות הציבור ומבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, וטען שהפסקת עבודתו כדובר הייתה על רקע שחיתות שחשף לפני שנים אחדות. הוא טען בפני הנציב שההחלטה התקבלה בעקבות לחץ שהפעיל ועד העובדים של האיגוד, זאת לאחר שגילו שהוא היה שותף לחשיפת מעשי השחיתות (אחד העובדים צולם בהלך עבודתו עוסק בעניינים פרטיים, בזמן שדיווח שהוא עוסק במניעת דליקות) , בגינם הועמדו יו"ר הועד יצחק בן אבו ועובד נוסף לדין משמעתי.

בעקבות הפניה הוציא מבקר המדינה צו הגנה זמני, שהחזיר את עמר לתפקידו כדובר, עד לסיום בירור תלונתו.

השבוע, לאחר יותר מחצי שנה של בדיקה מקיפה שערכו צוות משרדו של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, קיבל רשף משנה משה עמר, צו הגנה קבוע שמונע כל פגיעה בעמר ובתפקידיו באיגוד.

בדוח הבדיקה בן 15 העמודים, מעלה לינדנשטראוס את ממצאיו וחושף התנהלות קשה באיגוד ערים לכבאות אשקלון, כאשר ועד העובדים לוחץ להדיח את עמר מתפקידו ולמעשה הועד הוא מי ששולט בנעשה באיגוד. באיגוד טענו בפני צוות הבדיקה מטעם המבקר, שמי שקיבל את ההחלטה להפסיק את עבודתו של עמר כדובר היה ממ"ק מפקד השירות, רשף יחיאל ממן, זאת בשל עומס עבודה וההחלטה נבעה משיקולים מקצועיים. באיגוד דחו על הסף את טענת עמר שוועד העובדים הוא זה שעומד מאחורי ההחלטה. בדיקת הנציב דוחה את טענות יו"ר האיגוד, בני ועקנין, ראש עיריית אשקלון, על כך שההחלטה התקבלה על ידי ממן בלבד. "ממן נשמע על ידי גורמים באיגוד כמי שאומר שההחלטה להדיח את המתלונן מתפקיד הדובר, כלל לא התקבלה על ידו", נכתב בדוח הבדיקה. עוד מצוין בדוח שועקנין שלח לעמר מייל יום לאחר התפטרותו של ששון, על כך שהוא לא משמש עוד כדובר האיגוד, והיה למעשה הראשון שהיצר את צעדיו של עמר.

מה שיכול אולי לשפוך אור על מעמדו של הועד באיגוד, אלה הדברים שמבקר המדינה ונציב תלונות הציבור כותב על מהלך בירור התלונה: "יצוין כי רבים מהאנשים אליהם פנה צוות הבירור, הביעו חשש למסור מידע וחלקם אף סירב לשוחח עם צוות הבירור פן יבולע להם, והם יסבלו מהתנכלויות הוועד עקב כך". יו"ר הועד באיגוד, איציק בן אבו, מצוטט בדוח הביקורת כמי שאומר: "לא אגיד שממן מעורב בהכול או פותר בעיות, אבל להבדיל מקודמו (דני ששון – ע.א.) – הוא לא מפריע". 

כדי לעמוד בתנאי סעיף 45א לחוק מבקר המדינה, יש להראות כי המתלונן חשף מעשי שחיתות והודיע על כך לממונים עליו. אנשי משרד המבקר שבדקו אם עמר חשף שחיתות, כתבו בדוח הבדיקה: "האיגוד ואנשי הוועד ניסו בשלבים שונים של הבירור לטעון כי המתלונן כלל לא היה מעורב בחשיפת מעשיהם של בן אבו ולחיאני, ומכל מקום, לא מדובר במעשי שחיתות אלא לכל היותר בעבירות משמעת. ואולם נמצא כי המתלונן היה שותף פעיל וחיוני לחשיפת המעשים שבגינם הועמדו אנשי הוועד לדין משמעתי (להלן – מעשי שחיתות) וכך הוא נתפס בידי אנשי האיגוד". 

באיגוד טענו בתגובה לטיוטת דוח הבדיקה שנשלחה אליהם, כי היות וממן פרש מתפקידו כממ"ק מפקד השירות, אין עוד מניעה שעמר ימשיך בתפקיד הדובר, ולכן לא נדרשת התערבות המבקר. בתגובה לדברים אלה, נכתב בדוח הבדיקה: "אין בידינו לקבל טענה זו: אף שממן אינו מכהן עוד כמפקד השירות, חברי ועד העובדים המעורבים בהתנכלות למתלונן, ממשיכים באיגוד ולתפוס בו מקום מרכזי ובעל השפעה. הדברים מקבלים משנה תוקף למקרא תגובת הוועד לממצאי הבירור. התגובה, אשר כללה הכפשות והטלת דופי במתלונן ובגורמים אחרים שהביעו עמדה שלא תאמה את עמדתו של הוועד, התאפיינה בהצגת עובדות שהתבררו כבלתי נכונות ומטעות".

בתגובה לצו ההגנה הקבוע, אומר רשף/מ משה עמר: "מבחינתי ממצאי המבקר והצו שבא בעקבותיו מדברים בעד עצמם, וכל מילה מיותרת. אני מקווה שמי שצריך לעשות חשבון נפש, יעשה אותו. אני מבחינתי עם הפנים קדימה והסיפור מאחורי. אני רוצה להודות למבקר המדינה וצוות משרדו בכלל ועו"ד הגר הר צבי מנדלוביץ' - עוזרת למנהל נציבות תלונות הציבור בפרט, שבדקו את הדברים לעומק, ושמח שהצדק יצא לאור".

עו"ד נדב דלומי שייצג את עמר בהליך הבדיקה: "מאוד עצוב שבמדינה מתוקנת, ועד עובדים עושה דברים שכאלה נגד העובדים. אני שמח שהבדיקה היסודית של המבקר, הוציאה את האמת, וכעת צו ההגנה ישמור על עמר".

איציק בן אבו, יו"ר ועד העובדים באיגוד אשקלון, מסר בתגובה: "הצטערתי לשמוע כי חבר לעבודה הודה כי יצא לעקוב ולצלם חבר לעבודה, שכן חז"ל לימדונו "שאין אדם משים עצמו רשע". אני בחרתי לשים סיפור זה מלפני 4 שנים מאחור, ולהתמיד בעשיה לטובת חבריי לוחמי האש, ובפרט בעת זו של מלחמה על הבית. אציין עוד כי רק לפני מספר ימים נבחרתי על ידי כבאי הארץ, לכהן כחבר הארגון הארצי (קדנציה 4). כמדומני שזו הוכחה להערכה וההוקרה לייצוגם ההולם של חבריי לוחמי האש". 

 
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה