נחתם ההסכם להקמת מתקן ההתפלה באשדוד


להאזנה לתוכן:

שר האוצר ושר התשתיות הלאומיות חתמו היום עם "מקורות" על הסכם להקמת מתקן התפלה באשדוד. עם השלמת הקמת המתקן באשדוד, יספקו כלל מתקני ההתפלה כ-75% מצריכת המים הביתית

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו ויו"ר "מקורות", אלכס ויז'ניצר, חתמו היום על הסכם הזיכיון לפרויקט ההתפלה באשדוד עם חברת 'מקורות פיתוח וייזום', חברה בת של "מקורות" שתתכנן, תקים ותתפעל את המתקן. המתקן באשדוד צפוי להפיק 100 מיליון קו"ב בשנה. חברת 'מקורות פיתוח וייזום' נבחרה, בכפוף למתן פטור ממכרז, בהמשך להחלטת הממשלה מנובמבר 2008. מחיר רכישת המים נקבע על 2.40 ₪ למ"ק. 

מתקן ההתפלה באשדוד עתיד לספק 100 מיליון קו"ב בשנה החל משנת 2013, שיהוו כ- 15% מסך צריכת המים הביתית בישראל. המתקן, המתוכנן לפעול בשיטת האוסמוזה ההפוכה, צפוי להיות מתקן ההתפלה החמישי שיוקם בישראל, לאחר הקמת המתקנים באשקלון (120 מלמ"ק), בפלמחים (45 מלמ"ק), בחדרה (127 מלמ"ק), ובשורק אשר עתיד להתחיל לספק מים גם כן בשנת 2013. החל מסוף שנת 2013, חמשת המתקנים צפויים לייצר יחד כ- 540 מלמ"ק, המהווים כ – 75% מצריכת המים  הביתית. במקביל, מקדמת ועדת המכרזים הליך להרחבת מתקני ההתפלה הפועלים כיום. 

מתקן ההתפלה באשדוד, כמו המתקנים באשקלון, בחדרה ובשורק, יוקם בשיטת ה- BOT, במסגרתה הזכיין מתחייב לתכנן, להקים ולתפעל את מתקן ההתפלה במשך תקופה כוללת של 26 וחצי שנים, אשר בסופן עובר המתקן לבעלות המדינה. החברה הזוכה התחייבה להקים את המתקן בתוך תקופה של 27 חודשים לכל היותר ממועד הסגירה הפיננסית, כאשר כבר לאחר 24 חודשים יספק המתקן מחצית מהתפוקה הכוללת. כמו כן תנאי ההסכם כוללים תמריצים כלכליים לקיצור בלוחות הזמנים להקמה. 

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, אמר כי "היום אנו עושים צעד חשוב נוסף להבטחת יכולת אספקת המים של המשק הישראלי. עם השלמת המתקן באשדוד, בישראל יהיו חמישה מתקני התפלה, כאשר אחד מהם הוא מהגדולים בעולם ויחד הם יספקו כ-75% מצריכת המים הביתית. התפלת מי ים התיכון כתחליף לשאיבת מי הכינרת היא הכרח עבורנו ואנו נמשיך לפעול להרחבת תפוקת המתקנים הקיימים."

שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, אמר "הטקס הזה מתקיים באיחור של יותר משנה וחצי. המתקן היה צריך להיות כבר בשלבי הקמה מתקדמים. אנו חותמים על ההסכם יותר מעשר שנים לאחר החלטת ממשלת ישראל על הקמתו. ההקמה הייתה כרוכה במאבק קשה על מנת לאפשר לחברת מקורות להקים אותו. התעקשנו על מעורבות ממשלתית בתחום ההתפלה ואני גאה לומר שהצלחנו. בעידן שבו רבים מהפרויקטים נמצאים בידי המשק הפרטי, בפרויקט תשתתי כל כך חשוב, לממשלה ולעם צריכים להיות יד על מנת לשמור על הידע הטכנולוגי והיכולות הביצועיות. המתקן באשדוד יצטרף למתקנים אותם הקמנו בחדרה, אשקלון, פלמחים ושורק ובסופה של מהפכת ההתפלה בשנת 2020 יותפלו 750 מיליון קו"ב בשנה." 

יו"ר מקורות, אלכס ויז'ניצר, אמר כי " "מקורות" תשקיע את מלוא המאמצים בהקמת המתקן בזמן שיא של שנתיים ותספק, כבר בשנת 2013, עוד 100 מיליון מטר קו"ב מים מותפלים למשק המים. מדובר בפרויקט תשתית בעלות של 1.5 מיליארד ₪ שיתרום לצמיחה במשק. עם סיום הקמת המתקן תשלים "מקורות" גם את הקמת "המוביל הארצי החדש" שיקלוט את המים מכל מתקני ההתפלה ויביא למהפכה בכיוון אספקת המים בישראל – ממערב למזרח וליתר הכיוונים. התבססות משק המים על מים מותפלים תאפשר גם את שיקום מאגרי המים הטבעיים של ישראל."  
 
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה