באשדוד לא מחכים לפתרונות של ביבי


להאזנה לתוכן:

כנס לדיור בר השגה יתקיים באשדוד ביוזמת צל"ש - צעירים למען שינוי. בכנס ישתתפו ראש עיריית אשדוד, מנכ"ל איגוד הקבלנים באשדוד, חברי כנסת ואישי ציבור מאשדוד, מהמגזר החילוני והחרדי

לצד מחאת האוהלים הצוברת תאוצה ולאחר הפגנת ההמונים שהתקיימה ברחבי הארץ במוצאי שבת יתקיים באשדוד כנס בנושא מצוקת הדיור בעיר במסגרתו ידונו בפתרונות דיור אפשריים.
הכנס שכותרתו "דיור בר השגה- מתי?" ייערך ב-2 באוגוסט ביוזמת ארגון צל"ש (צעירים למען שינוי) הקורא לראש העיר לסרי לזרז את מימושה של התוכנית העירונית לדיור בר-השגה. הכנס יתקיים במרכז שבלול, (בקניון לב אשדוד).

בכנס ישתתפו ראש העיר מר לסרי, וכן חברי כנסת, ובהם מירי רגב (ליכוד), יוחנן פלסנר (קדימה), דוד אזולאי (ש"ס), ואילן גילאון (מרצ). כן ייטלו בו חלק נציגי הקואליציה הארצית לקידום דיור בר-השגה, וכן אנשי ציבור ברמה המקומית ואנשי מקצוע מתחום הבנייה, זאת במטרה למצוא פתרון הולם לדיור בר-השגה ברמה המוניציפאלית, ולבנות פורום עירוני רחב שיפעל לקידום הנושא.  

בשנים האחרונות, אשדוד מאבדת מידי שנה אוכלוסייה צעירה, לטובת ערים דרומיות בהן מחירי הדיור נמוכים יותר. חברי קבוצת "צל"ש" מאמינים כי בעזרת שיתוף פעולה ניתן להתגבר על מצוקת הנדל"ן באשדוד. דוברת צל"ש, ג'ני ריינדוביץ מציינת: "מחקר שנערך בשנת 2010 מצא כי בשנת 2009 יצאו מאשדוד 6,194 תושבים ונכנסו אליה רק 4,848 תושבים. נתון זה מצביע על הגירה שלילית גדולה, שמשמעה אבדן של כ- 1,346 נפש בשנה לעיר. המחקר מצא כי ההגירה השלילית בעלייה: הנתון המקביל בשנת 2007 היה רק 445 נפש". ע"פ הנתונים המצויים בידי צל"ש, אשדוד מאבדת את טובי הצעירים לטובת אשקלון, גן יבנה ועוד. רוב ההגירה מתבצעת מרובעים א', ג', י"א, ד', י,סיטי וט"ו. ההגירה לאשדוד מגיעה בעיקר מירושלים ובני ברק, בפרט מקהילות חרדיות. ואולם, ההגירה לעיר נמצאת במגמת ירידה, ונראה כי העיר הולכת וננטשת, הולכת ומדלדלת.

דוברת צל"ש ג'ני ריינדוביץ מוסיפה: "כיום קשה למצוא בעיר דירה בת ארבעה חדרים בפחות מ- 1.4 מליון שקלים. עליית מחירי הנדל"ן בשיעור של כ- 45% בארבע השנים האחרונות הינה בעיה ארצית, אך בפריפריה היא מורגשת בחדות. זוגות צעירים באשדוד אינם יכולים לרכוש דירה לנוכח מחירי הדירות הגבוהים, שאינם תואמים כלל את השכר הממוצע בפריפריה". 

לדברי מקס שטרנברג, מראשי צל"ש, "התוצאה של האמרת המחירים חמורה: זוגות רבים נאלצים לגור תקופות ארוכות בבתי ההורים, בתקווה לחסוך כסף. לחלופין, זוגות אלו בוחרים לעזוב את אשדוד. זוג הבוחר להישאר בעיר- משלם משכנתא בסכומי עתק, ומשועבד לה משך שלושה עשורים. חלק מהזוגות למדו על בשרם, כי פיטורין או ירידה בשכר עלולה לגרום לאבדן הדירה והכסף כאחת". 

לפני כשנתיים הציג ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי תכנית לקידום 900 יחידות דיור בר השגה אשר נתקלה בהתנגדות עזה מצד קבלני הבניין. לטענת ארגון הקבלנים, מדיניות זו של הועדה המקומית חורגת מסמכות ומנוגדת לדין, לא ייתכן כי יכפו עליהם לבנות לצעירים במחירים אשר נקבעו מראש, ללא הסדרה חוקית של דיור בר השגה. גם היועץ המשפטי של משרד הפנים, עו"ד זמרת קבע כי בהיעדר הסדר ועיגון בחוק להקצאת דיור בר השגה, "לא ניתן, ככלל, לקבוע הוראות לפיהן דירות מסוימות יוקצו על ידי בעליהן לטובת מתן זכות מגורים לגורם פלוני או אלמוני. ובכלל זאת, לא ניתן לקבוע הוראות לגבי שיעור התמורה או התנאים בהם יימכרו הדירות שיוקמו לפי התוכנית". 

קבוצת צל"ש הינה קבוצת צעירים הפועלים בהתנדבות לקידום פתרונות דיור עבור צעירים במישור הארצי ובזירה המקומית. צל"ש הצטרפה למחאה הארצית ולוקחת חלק בעצרות ובפעילויות המחאה המתקיימות בעיר ובאזור, זאת במקביל לפעילותה ברמה המקומית על מנת  לקדם פתרונות בסיוע הרשות המוניציפאלית.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה