החלום ושברו: נחל לכיש ממשיך להיות מזוהם


להאזנה לתוכן:

שנתיים אחרי הכרזת ראש העיר על תחילת השייט בנחל לכיש, הנחל ממשיך להיות מזוהם, ואפילו יותר מאשר בשנתיים האחרונות. בשנת 2011, באחת הנקודות היו כבר 19 בדיקות מזוהמות באי קולי צואתי, זאת מתוך 22 בדיקות שנערכו. הבדיקה האחרונה שנערכה לפני כשבועיים, מצאה רמת זיהום גבוה בנקז בזק ובמרכז הצפרות, זאת כתוצאה מזרימת ביוב מוגברת לנחל דרך נקז בזק. ראש העיר הבטיח שייט? גם הקיץ ההבטחה הזאת לא תתממש

ד"ר לסרי על גדות נחל לכיש"מפעל שייזהם את הנחל, אני אסגור אותו", כך הבטיח ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, לפני שנתיים (6/7/2009) במסיבת עיתונאים על גדות נחל לכיש. אמירה זו של לסרי, נאמרה בעיצומה של מסיבת עיתונאים, בה הודיע חגיגית על תחילת השייט בנחל לכיש, לאחר שהוא נמצא נקי וראוי לביצוע שייט.

במסיבת העיתונאים היו כל הגורמים האחראים לנושא איכות הסביבה באזורנו. היה שם בועז רענן מהפורום הציבורי , הייתה מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה- ד"ר ענת רוזן, היה סמנכ"ל העירייה שאחראי על איכות הסביבה- דוד הרטום, היה עזר פישלר - סמנכ"ל צלול, אדי בן ליש - מנכ"ל חופית ומנכ"ל העירייה, אילן בן עדי.

כולם היו מאושרים והאווירה הייתה של עידן חדש. "זהו יום חג לחובבי הטבע. אחרי שלוש שנות מאבק אנו מאמינים שהמאבק הגיע לקיצו והנחל חוזר לתושבים", אמר עזר פישלר סמנכ"ל צלול.

אלא שהפיילוט מעולם לא יצא לפועל. הקיאקים היחידים ששטו בנחל בשנים האחרונות, היו אלה של מנכ"ל חופית ושל סמנכ"ל צלול, שלצורך הצילומים נכנסו למים עם כלי השייט שלהם.

מאז אותו אירוע "מכונן", זרמו הרבה מים (וביוב) בנחל, והשייט לא מאושר מהסיבה שהוא אינו עומד בתנאי השייט שקבע משרד הבריאות (1000 קולי צואתי ב-100 מ"ל מים). בעיריית אשדוד טוענים שהם קיבלו על עצמם את התקן המחמיר (בירקון מותר 4000 קולי צואתי), אלה שמשרד הבריאות הוא זה שקבע את התנאי לקיום שייט.

מי שאחראי לדיגום נחל לכיש הוא איגוד ערים לאיכות הסביבה באשדוד. לזכותם נאמר שתוצאות הדיגומים מתפרסמים באתר האיגוד וכל אחד יכול לצפות בהם. 

במהלך שנת 2011 נערכו כבר 22 דיגומים (הבדיקה האחרונה נערכה ב-22.6), אלה שתמונת המצב כלל לא מעודדת. באופן כמעט קבוע במהלך השנה החולפת, מתגלה שוב ושוב זיהום גבוה מאוד באזור מרכז הצפרות. מתוך 22 בדיקות 19 מזוהמות באי קולי צואתי ברמה גבוהה בהרבה מהתקן המאפשר שייט. ממוצע הדיגום עומד על כ- 39,500 חיידקי קולי צואתי ב-100 מ"ל מים, פי 40 מעבר למה שמאפשר התקן כדי לקיים שייט. בבדיקה האחרונה שנערכה באותו המקום ב- 22.6, נמצאו 88,000 חיידקי קולי צואתי בדיגום.

באיגוד ערים דוגמים במהלך השנה במספר נקודות לאורך נחל לכיש. הנקודות שנדגמות: חוות לכיש, מרכז צפרות, גשר אורט ואזור השפך. בנוסף, באיגוד מבצעים דיגום קבוע של אזור נקז בזק, שם התוצאות מצביעות על ריכוז גבוה של חיידקי אי קולי צואתי. בשני הדיגומים האחרונים, עמדה התוצאה על 1,200,000 חיידקי קולי צואתי ל- 10 מ"ל מים.
נחל לכיש
המקור של זיהומים אלה הוא תקלות ביוב. אחת גדולה שכזאת התרחשה לפני כשלושה שבועות והזרימה כמויות גדולות של ביוב אל הנחל והתוצאות לא איחרו לבוא. מספר הקוליפורמים הצואתיים במים זינק באופן משמעותי.

בחודש מרץ השנה דיווחה העירייה על הקמת "תחנת קיץ" באזור נקז בזק, שמטרתו למנוע גלישת ביוב לעבר נחל לכיש מנקז זה. בינתיים נקז בזק, כך על פי תוצאות הדיגומים, ממשיך להזרים קוליפורמים צואתיים לנחל לכיש.

לא ברור מי אחראי להטעיית תושבי אשדוד לפני שנתיים, ובכלל זה להטעיית ראש העיר, כאשר ציירו לכולנו תמונה ורודה והיסטורית של שייט בנחל לכיש, והחזרתו לתושבים. מיותר לציין שגם השנה, לא נראה שנשוט בנחל.

תגובות

סמנכ"ל העירייה דוד הרטום: "היום (יום ג') נערך סיור מקיף של הועדה לתכנון אסטרטגי של נחל לכיש בראשות מנכ"ל העירייה מר אילן בן עדי, נציגי משרדי המשלה, ארגוני הסביבה ואנשי מקצוע וכולם ללא יוצא מן הכלל ציינו את העבודה המרשימה שנעשתה בשנתיים האחרונות בנחל, בעבודות פיסיות, בהסברה ובאכיפה שהביאו לשינויים דראסטיים לטובה באיכות מי הנחל, שרוב ימי הקיץ עומדים אף בתקן המחמיר שאימצה עיריית אשדוד, על פי החלטת ראש העיר, כדי לאפשר שימושים תיירותיים בנחל. לאחרונה נעשים מאמצים משותפים לעירייה ולתאגיד המים והביוב יובלים על מנת למנוע זרימות אסורות לנחל גם במקרים של תקלות. עם השלמת ביצוע "נקזי הקיץ" בחודשים הקרובים, תאפשר החזרת הנחל לשימוש מלא של הציבור הרחב".

תגובת ד"ר ענת רוזן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה: "אינני מסכימה עם קביעתך על תמונת מצבו של נחל לכיש בתחילת 2011. ה "זיהום" הכללי בנחל לכיש אינו חמור, ומאפיין שאריות של תקלות שפכים עירוניות טיפוסיות לעיר גדולה. כאשר אנו בודקים את איכות מי    הנחל לאורך השנה. אנחנו מתייחסים רק לנתונים שהתקבלו לאחר תום תקופת הגשמים. האיגוד בודק באופן שיגרתי פרמטרים רבים, ומפרסם כרגע רק את הפרמטר הרגיש ביותר (קוליפורמים צואתיים), בגלל חשיבות נתון זה לשימושי שיט עתידיים בנחל. כל עוד לא הושלמה מלאכת הקמתן של ה "תחנות לאיסוף זרימות קיציות" בנקזי העיר, יתכנו עדיין "אירועי" זיהום מקומיים.

ככלל, השימוש במונח "זיהום", יש בו כדי להטעות את הציבור, מאחר ואינו מוגדר, וכל אחד מבין את חומרת הדברים בצורה שונה לגמרי. צריך לזכור שבנחל אין זיהום תעשייתי כלל, והוא מלא בדגים חיים בכל עונות השנה.

בנקז בזק זורמים כל השנה בעיקר מי תהום עיליים, החודרים לנקז דרך סדקים. למי תהום אלה מצטרפות מדי פעם גם זרימות קלות של תקלות שפכים בלתי רצויות (ולכן מבחינים בעלייה ברמת חיידקי הקולי הצואתי. בשפכים גולמיים יש מאות מיליוני חיידקי קולי צואתיים ב 100 מ"ל). מקורת השפכים הם בעיקר סתימות במערכת הביוב הביתית המופנות דרך נקזי הגשמים לעבר הנחל. מבנה ייחודי זה של נקז בזק (המוליך גם מי תהום חשובים לנחל, אך גם זרימות בלתי רצויות), הצריך פיתרונות מתאימים לעיר. הפיתרון שנמצא בעיריית אשדוד במסגרת התוכנית האסטרטגית למניעת זיהומים בנחל לכיש הוא: הקמת מס' תחנות לאיסוף זרימות קיציות בלתי רצויות. בנקז בזק:  הוקמו לאחרונה שלוש תחנות לאיסוף זרימות קיציות  , וכעת עומדים בפני הקמתה של התחנה הרביעית. בנקז מטאפיק ובנקז הרצל: יוקמו השנה תחנות שאיבה קבועות, שיפנו זרימות קיץ בלתי רצויות למערכת הביוב.

לאחר השלמת הקמת כל תחנות איסוף אלה, אנו צופים שיפור נוסף באיכות מי התהום המגיעים לנחל דרך מוצאי הנקזים, ושיפור נוסף באיכות הכללית של מי הנחל. עיריית  אשדוד אימצה תקנים מחמירים ביותר והשיט יתאפשר כאשר יעמדו בתקנים".


 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה