המדוזות באות המדוזות באות


להאזנה לתוכן:

להקות של מדוזות גדולות נמצאות 300 מטר מחופי אשדוד וצפויות להתקרב בימים קרובים. חלק מהמדוזות שנצפו הן בגודל של 60 ס"מ. שימו לב

מדוזות שנתפסו על טורבינות בתחנת הכח "אשכול".אם אתם מחפשים מפלט מהחום הכבד שצפוי בימים הקרובים, כדאי שתדעו שלהקות של מדוזות נצפו מול חופי אשדוד, במרחק של 300 מטר מהחוף. את הנתונים מסר המכון לחקר הימים והאגמים, שצפה במדוזות הגדולות, חלקן בגודל 60 ס"מ.


כיצד נצרבים ממדוזה?
למדוזות זרועות צייד המצויות בתחתית הסוכך שהוא בצורת פעמון. על גבי זרועות אילו אלפי תאי צריבה. תאי צריבה מיקרוסקופיים אילו נראים כקפסולה (כמוסה) מיניאטורית ובתוכה צינור המגולגל בצורת קפיץ וקצהו האחד בעל חוד דומה למחט של מזרק. בממ"ר מצויים כ- 2000 תאי ארס כאלה. חשוב לציין, שחלקי זרועות הצייד של המדוזות ועליהם תאי ארס לאלפים צפים בסביבת המדוזה, מגיעים אף למרחקים לא מבוטלים ונשארים זמן רב (עד לשבועיים) במים במצב של "היכון", תופעה שמסביר כיצד ניתן "לחטוף" צריבת מדוזה גם במקום, ש"אין" מדוזות.


הפגיעה בעור והטיפול:
צריבת הארס של המדוזה דומה לצריבת סרפד. בתחילה חשים תחושת כאב וצריבה, שעצמתה תלויה בכמות החומר ש"הוזרק" לעור (מספר תאי הארס שהתפוצצו). במקום הצריבה יופיע אודם ובצקת שנשארים מספר דקות עד שעות. לאחר מכן תגבר בצקת העור המקומית ויופיעו רבדים אדומים, מורמים, עפ"י רב בצורת פסים, ולעתים שלפוחיות ובועות, בדומה לכוויה.

הטיפול בצריבת המדוזה: 
בשלב הראשוני יש להשתדל למנוע "התפוצצות" תאי ארס נוספים ומתוך כך חדירת ארס נוסף לעור. כאשר אדם בא במגע עם זרועות הארס רק חלק קטן מתאי הארס המצויות על הזרועות יתפוצצו, ועל העור יישארו חלקים של זרועות עמוסות בתאי ארס שלא הופעלו. את אותם תאי הארס יש לנטרל ולהרחיק. יש הרואים בחומץ מטבח את תכשיר הבחירה. תכשירים ביתיים כגון חומץ ביתי או אבקת סודה לשתיה, חומצה בורית או חומצות אורגניות חלשות אחרות יכולים לעזור. אסור בתכלית לשטוף במי ברז רגילים היות כיבן שהדבר יביא להתפוצצות המונית של תאי ארס. ניתן לשטוף בעדינות במי ים לצורך הורדת תאי הארס שנותרו על העור.


בשלב שני, אחרי שפתרנו את בעיית תאי הארס שנותרו על עורנו נטפל ע"פ המצב העורי. בד"כ קומפרסים של מים קרים (עכשיו כבר מותר) וקרם הרגעה שניתן לרכוש ללא מרשם רופא (כמו קרם אלוורה, פניסטיל גל או משחה הנקראת CORTIZONE המכילה קורטיזון ואלוורה) יספיקו. במקרים קשים יותר יש להיוועץ ברופא עור, ובודאי במקרים עם תופעות כלליות.

 

בתמונה: מדוזות שנתפסו על טורבינות בתחנת הכח "אשכול".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה