המשבר בנמל הוקפא - הסטייקים לא. חוזרים לעבודה ולמסעדה


להאזנה לתוכן:

בית הדין לעבודה קבע היום כי נוהל התמריצים שבמסגרתו ניתן מדי חודש שובר לארוחה בשרית לעובדי נמל אשדוד שעומדים ביעדים לא יבוטל, לפחות עד הדיון הבא בנושא. בית הדין קבע כי הדיון הבא ייערך ב-2 ביוני.

בתוך כך נודע כי התלושים המפורסמים הם לכמה מסעדות באשדוד, אך בפועל עיקר המימוש הוא במסעדה אחת - מסעדת סינטה. לפי רשם החברות, בעליה של המסעדה הם ישי אבוחצירה, משה אזריאל ושי אזולאי. ב-2009, לפי דו"ח מבקר הנמל, שולמו תלושי סטייקים לעובדים בסכום של 720 אלף שקל - 470 אלף שקל מתוכם מומשו במסעדת סינטה.

על פי הסיכום - עובדי נמל אשדוד יחזרו לאכול ארוחות צהריים מסובסדות, ויפסיקו את ההאטה המכוונת של העבודה בנמל.

הסתדרות העובדים ועובדי נמל אשדוד הגיעו להסכמה עם ההנהלה ומשרד האוצר, לפיה התמריץ אשר ניתן לעובדים, שובר לארוחה במסעדה, ימשיך להיזקף לזכותם בשבועיים הקרובים עד לתאריך ה-1 ביוני. העובדים אמנם לא יקבלו שוברים בפועל, אבל שווי התמריץ ייזקף לזכותם.

עד לתאריך זה, התחייבו העובדים לחזור לעבודה סדירה, ומקביל יקיימו מו"מ על מנת ליישב את המחלוקת. במידה ולא יגיעו הצדדים להסכמה - יכריע בית הדין לעבודה בנושא.

החל מיום 2.5.11 ביצעו העובדים בנמל אשדוד, הלכה למעשה, שביתות האטה ועיצומים, שמתבטאים בעבודה איטית ומכוונת לרמת תפוקה הנמוכה ביותר מזה זמן רב, הגם שלטענת העובדים הם 'עובדים לפי הספר'. בעקבות האטת קצב העבודה, נוצרו בנמל עומסי תנועה קשים של אוניות ומכליות הממתינות לפריקה וטעינה. יצוין, כי גם העברה של האוניות לנמל חיפה אינה מסייעת, מאחר ונמל חיפה נסתם אף הוא לפריקה וטעינה כתוצאה מהעומס הרב עליו", כותבים בהתאחדות התעשיינים בעתירתם.                        

בהתאחדות מוסיפים וטוענים כי "העיצומים שנוקטים עובדי הנמלים פוגעים פגיעה משמעותית בייצוא ובייבוא סחורות ובשחרור סחורות בנמלים" וכי העיצומים גרמו לירידה בתפוקת הנמל וכתוצאה מכך נגרם למגזר העסקי נזק כספי המוערך בכ- 2 מיליארד ש"ח. "זאת בנוסף לנזקים כספיים עקיפים, הנובעים מתשלום דמי אחסנה במהלך ימי השביתה, גידול בעלויות המימון, עיכוב משלוחי יצוא, פיצוי לקוחות וספקים בשל אי עמידה בלוחות זמנים, הפסד עסקאות ואובדן לקוחות בארץ ובחו"ל, ירידה לטמיון של השקעות ארוכות טווח של פיתוח מערכות שיווק, פגיעה קשה במוניטין, ולעיתים אף דרישה מחברות האם הרב לאומיות להעביר פעילות לחו"ל ופיטורי עובדים".                                 

נוכח הנזקים הכבדים ביותר הנגרמים לחבריה, מבקשת התאחדות התעשיינים, כי בית דין זה יקבע "דיון דחוף ביותר, עוד היום"; כי יורה "בצו לעובדים שלא לשבש את העבודה, להפסיק את העיצומים ו/או השיבושים החל למחרת יום הגשת בקשה זו ולחזור לעבודה תקינה", וכי יוסיף ויורה "על קיום מו"מ רצוף בין משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, חברת נמל אשדוד וההסתדרות הכללית החדשה במטרה למצוא פתרון הולם לסוגיה".                                       

נהג משאית: "אנחנו נלחמים להביא פת לחם, ואלה נלחמים על סטייקים ומשביתים את הנמל, איפה הצדק בארץ הזאת"                                                                                                  

אמש קיימו המובילים (נהגי המשאיות), שביתת מחאה ולא פקדו את הנמל. בקרב נהגי המשאיות היו מומרמרים רבים שעיצומי העובדים פגעו בהם קשות. לדברי אחד הנהגים: "היום בארץ אנשים נלחמים על פת לחם. הרבה מנהגי המשאיות חיים מהיד לפה, אבל אותם לא מעניין דבר, העיקר שימשיכו לספק להם את הסטייקים. איפה הצדק?"              

הדיון בבית הדין הארצי לעבודה, בניהולה של נשיאת בית הדין, השופטת נילי ארד, בעניין העיצומים בנמל אשדוד, הסתיים (יום ד', 18.5.11) בהסכמה של ההסתדרות והעובדים עם הנהלת הנמל ומשרד האוצר.

על-פי ההסכם, התמריץ שקיבלו העובדים, בדמות שוברים לארוחה במסעדת סטייקים באשדוד, ימשיך להיזקף לזכותם בשבועיים הקרובים, עד ל-1 ביוני. ההנהלה לא תיתן להם שובר בפועל, אלא תרשום ותזקוף לזכותם את התמריץ, כך שהם יקבלו אותו בצורה כלשהי בעתיד.

עד ל-1 ביוני יחזרו העובדים לעבודה סדירה והצדדים יקיימו משא-ומתן על-מנת ליישב את המחלוקות ביניהם. במידה ולא יגיעו להסכמה, יכריע בית הדין בעניין.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר בתגובה: "אנו מברכים על החלטת בית הדין לעבודה. העובדים יחזרו לעבוד כאילו הם מקבלים את התמריץ".

הדיון בבית הדין לעבודה היום התנהל בעקבות עתירה לקבלת צווי מניעה שהגישה התאחדות התעשיינים נגד העיצומים בהם נקטו עובדי הנמל. העובדים, שנקטו ב"שביתה איטלקית" גרמו לעיכוב של עשרות אוניות בשבועות האחרונים, מצב שיצר עומס רב על הנמל בחיפה. בעקבות הירידה בהיקפי העבודה, השביתה אתמול מועצת המובילים את עבודת נהגי המשאיות הפועלים בנמל כצעד מחאתי. הבוקר עוד המתינו לפריקה מחוץ לנמל אשדוד 11 אוניות. במקביל, קשיים לוגיסטיים בנמל חיפה, הנובעים מהמשך הטמעתה החל ממוצאי שבת האחרון של מערכת ניהול המכולות, הקשו על העבודה הסדירה שם
בתוך כך חושף היום האתר הכלכלי "דה מרקר", פרטים מדוח מבקר נמל אשדוד, אשר העביר ביקורת על "תמריץ הסטייקים" הנהוג בנמל. " תקציבים של כנסים וטקסים שימשו למימון סטייקים לעובדים", מציינים בדה מרקר.

עוד מצוין בדוח שנחשף באתר דה מרקר,  שלפני שנה, התמריץ לעובד היה 300 שקל בחודש (שווי של ארוחת סטייקים אחת בחודש). אלא שמאז גדלו מאוד התפוקות בנמל - בגלל התמריץ ובגלל מנוף חדש שהוכנס לשימוש, מבלי שנורמת התפוקה עודכנה לשימוש במנוף החדש - וכיום הגיע התמריץ כבר לאלף שקל בחודש לעובד.

התלושים הם לכמה מסעדות סטייקים באשדוד, אך בפועל עיקר המימוש הוא במסעדה באשדוד אחת - מסעדת סינטה. לפי רשם החברות, בעליה של המסעדה הם ישי אבוחצירה, משה אזריאל ושי אזולאי. ב-2009, לפי דו"ח מבקר הנמל, שולמו תלושי סטייקים לעובדים בסכום של 720 אלף שקל - 470 אלף שקל מתוכם מומשו במסעדת סינטה.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה