אשדוד במקום השני בארץ ביציבות כלכלית


להאזנה לתוכן:

הרשויות עם היציבות הפיננסית הגבוהה ביותר בישראל: ראשון לציון, אשדוד, הרצליה, אשקלון וחולון, כך עולה ממחקר מיוחד של BDI-CODE על תפקוד הרשויות בישראל. אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת COFACE BDI : "את המחיר על אי היציבות הפיננסית של הרשות משלמים התושבים – בין אם על ידי גבייה עודפת של ארנונה או היטלים ובין אם על ידי ירידה ברמת השירותים המסופקים על ידי העירייה"


ממחקר שערכה חברת המידע העסקי BDI במסגרת BDI-CODE , הבוחן את תפקוד הרשויות המקומיות בישראל, עולה כי יציבות פיננסית של רשות מקומית הינה תוצאה ישירה, בין השאר, של הכנסות הרשות, של המצב הסוציו אקונומי של התושבים והיכולת לגבות מהם את מסי העירייה, אך גם  מהתנהלות יעילה של העירייה גם מבחינה תפעולית וגם מבחינה פיננסית. עוד מצא המחקר כי ברשויות מסויימות שכר הבכירים מופרז ללא התאמה לגודל הרשות או לביצועיה 

במקום הראשון בדרוג , כמו במחקר שנערך בשנה שעברה, מדורגת ראשון לציון - העיר הרביעית בגודלה בישראל שמאכלסת כיום למעלה מ- 250,000 תושבים. שיעורי גביית מיסים בעיר עומד על 83%.  במקום השני מדורגת אשדוד, שאף היא הצליחה לשמור על מקומה בדרוג, והיא מצטיינת בשיעור גבייה של 87% ,למרות שהדרוג הסוציואקונומי של תושבי העיר עומד על 5 ( בדרוג נכללו ערים שיש בהן מעל ל- 50,000 תושבים בדרוג סוציואקונמי הנע בין 4 ל- 10). הדירוג הסוציו אקונומי מבדיל בין האוכלוסיות חזקות לבין החלשות על פי נתוני הלמ"ס, ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע של התושבים, אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה.

במקום השלישי מדורגת הרצלייה שהדרוג הסוציואקונומי של תושביה הוא 8 ושיעורי הגביה עומדים על 86%.

המחקר של BDI בחן את כל אוכלוסיית העיריות והמועצות בישראל והתבסס על שימוש ב-3 מקורות מידע: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דוחות כספיים של העיריות והמועצות  ( דוחות מבוקרים לסיכום נתוני שנת 2009 ) ומאגרי המידע של חברת  BdiCoface. על מנת לבחון חוסן פיננסי נבחרו מספר מדדים, המשקפים את יכולתן של עיריות ומועצות לעמוד בהחזר חובות. כמו-כן, נבנה מדד של יעילות פעילות שמשקף את יעילות התנהלות של עירייה או מועצה.  מטרת העבודה היתה לאתר את  המועצות והעיריות בעלות פרופיל של סיכון עסקי, חוסן פיננסי מוסר תשלומים ויעילות הטוב ביותר.  

אייל ינאי , מנכ"ל משותף בחברת COFACE BDI מסביר: "המחקר מבהיר כי לניהול נכון של העיר יש השפעה מכרעת על יציבותה הפיננסית של העיר. את המחיר על אי היציבות הפיננסית של הרשות משלמים התושבים – בין אם על ידי גבייה עודפת של ארנונה או היטלים ובין אם על ידי ירידה בשירותים המסופקים על ידי העירייה" . 

לדברי ינאי, יש גורמים נוספים שיכולים להשפיע על יציבותה של הרשות מלבד הניהול היעיל כמו לדוגמא כמות המפעלים והנכסים המסחריים בתחום העיר וכן ההתפתחות הנדל"נית של העיר. אייל ינאי: "כך לדוגמא העיר אשדוד, עיר שיש בתחומה איזורי תעשייה גדולים התורמים לרמת ההכנסות של הרשות, בנוסף העיר נהנתה בשנים האחרונות מתנופה נדל"נית וקלטה אוכלוסייה חדשה, חלקה אוכלוסיית עולים מצרפת שמעמדם הסוציואקונומי גבוה יחסית" . 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה