השטח הציבורי נגזל מהציבור


להאזנה לתוכן:

דוח מבקר העירייה לשנת 2009 חושף השתלטות של גורמים פרטיים ועסקיים על שטחי ציבור. העירייה, כך על פי הדוח, לא עושה כמעט כלום, כבר שנים רבות, כדי לטפל בהפקרות

מי שאמור לפקח על השתלטות של גורמים פרטים ועסקים על שטחי ציבור זו מחלקת הנכסים של העירייה. אלה שעל שטח שיפוט של 50 אלף דונם, חלקם שטחי ציבור, אמורות לפקח רק שתי מפקחות, אחת מהן בכלל עובדת חברת כח אדם וסמכויותיה מוגבלות.

השבוע הוגש דו"ח מבקר עיריית אשדוד לשנת 2009 לחברי המועצה. הפרק המשמעותי ביותר בדו"ח שחיבר המבקר שלמה בן עזרא עוסק בהשתלטות של גורמים פרטיים על שטחי ציבור בעיר. בדו"ח מופיעות מספר דוגמאות למצבים בהם תושבים סיפחו שטחים לחצרות הבתים שלהם. אחת הדוגמאות עוסקת ברחוב הזית בו פלשו תושבי הרחוב הגובלים עם חורשת גן אלישבע אל החורשה וסיפחו עשרות מטרים משטח הגן הציבורי לשטחי חצרות הבתים. הביקורת לא איתרה דוחות פיקוח או דוחות של מחלקת נכסים נגד הפולשים. הביקורת גילתה מקרים דומים גם ברחוב השקמה, רחוב ההדס.

סוג אחר של השתלטות המופיע בדו"ח הוא של גורמים עסקיים: "הביקורת מצאה מקרים שבהם הוצבו על שטח ציבורי מבנים המשמשים לפעילות עסקית. בעלי עסקים הנמצאים ברחוב העבודה פלשו לשטח הציבורי הנמצא בסמוך וסיפחו לתוך השטחים של העסקים שלהם עשרות מטרים רבועים הדבר היה ידוע למחלקת הנכסים ולמחלקת הפיקוח על הבנייה אך לא נעשה דבר". הביקורת מתארת מקרה של מסעדה שהוקמה ברחוב מקס נורדאו כאשר מפעיל המסעדה תפס כמאה מטרים רבועים על חשבון הגן הציבורי הסמוך. העירייה לא טיפלה בהשתלטות על השטח הציבורי. בדוח מופיעות דוגמאות של השתלטות מוסדות חינוך על שטחי עירייה בעיקר מוסדות חרדים ודתיים. כמו כן אותרו מקרי השתלטות על שטחים ששייכים למינהל מקרקעי ישראל לרבות גן אירועים.

המבקר מסכם: "במהלך עבודת הביקורת אותרו עשרות רבות של מקרים שבהם השתלטו גורמים שונים פרטיים ומוסדיים על שטחי ציבור בניגוד לחוק. הביקורת מצאה כי ברוב המקרים העירייה לא פעלה בכל הדרכים החוקיות שעמדו לרשותה. מאחר וברוב המקרים ארעה ההשתלטות לפני שנים רבות, ייתכן שבמקרים מסוימים יהיה קושי להחזיר את המצב לקדמותו".

בהערותיו של ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי לדו"ח נאמר בין היתר בהקשר זה: "אחד מעקרונות המדיניות המרכזיים שקבע ראש העיר הוא לשמור על המרחב הציבורי ועל נכסי הציבור בכל הדרכים האפשריות העומדות לרשות העירייה. ראש העיר הורה לכל הגורמים הנוגעים בדבר להילחם באופן בלתי מתפשר בכל מקרה של השתלטות שלא כדין על שטחי ציבור. ראש העירייה הנחה את מהנדס העירייה למפות את המקרים הידועים שבהם ישנו שימוש שלא כדין בשטחי ציבור".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה