ממצאים חמורים בדוח הביקורת בנושא פינוי רכבים נטושים באשדוד


להאזנה לתוכן:

אחד הממצאים החמורים בדוח מבקר העיריית אשדוד לשנת 2009, עוסק בגרירת כלי רכב נטושים לפני שנת 2008, שנגררו ונמכרו כמתכות באופן בלתי חוקי.


המחלקה שאחראית על פינוי גרוטאות רכבים נטושים היא מחלקת הפיקוח העירוני. במהלך הביקורת שערך מבקר העירייה, הוא הופתע לגלות שבשנת 2008, כאשר נכנס לתפקידו מנהל הפיקוח העירוני החדש, הוא הורה להפסיק את הליך פינוי הרכבים הנטושים, לאחר שהתברר לו שהדבר נעשה באופן לא חוקי. 

הביקורת נפגשה עם הפקחית שהייתה אחראית על נושא זה, ולדבריה הפינוי נעשה על פי הוראות בעל פה שקיבלה ממנהל הפיקוח העירוני הקודם. מתברר שהרכבים היו מפונים ע"י חברת גרירה פרטית למגרש מחוץ לעיר והיו מאוחסנים במגרש במשך 60 ימים. לאחר מכן היו מפורקים הרכבים ונמכרים כפסולת מתכת. אגב, באותן השנים היה ביקוש גדול לגרוטאות ברזל, זאת בעקבות הביקוש הגבוה שהגיע מהסינים, לקראת האולימפידה.

המבקר מצא ממצאים חמורים על הליך פינוי הרכבים בין השנים 2002-2008. הרכבים נגררו שלא על פי חוק העזר העירוני. בניגוד להוראות החוק, העירייה לא קבעה אתר לאחסנת כלי רכב נטושים, ולא פירסמה לציבור את הסדרי האחסנה באמצעות חברת שירותי הגרר שהפעילה.

אם לא די בכך, לא נוהל כל רישום לגבי הרכבים שנגררו באותה העת וכן לא נעשה רישום מסודר של האישורים שנתן מנהל מחלקת הפיקוח העירוני הקודם לגרירת כלי רכב ופירוקם. אין כל מידע לגבי רכבים שנגררו ופורקו מרחבי העיר במהלך השנים הללו. עוד עולה שההתקשרות עם הקבלן נעשתה ללא מכרז וללא חוזה.

בדוח המבקר מצוין שעל פי חוזה משנת 1993, מי שהיה אחראי על פינוי רכבים נטושים היה קבלן פינוי האשפה. מנהל העבודה של הקבלן אישר לביקורת שבעבר עסק גם בפינוי רכבים ישנים מרחבי העיר, אך מסיבה שאינה ברורה לו, הפסיקה העירייה שנים אחדות לפני סיום עבודת הקבלן, להשתמש בשירותיו לצורך פינוי רכבים.

מנהל אגף תפו"ח מסר לביקורת כי לא היה ידוע לו על הסדר אחר לפינוי רכבים נטושים מרחבי העיר, עד אשר מנהל הפיקוח העירוני החדש, מסר לו באפריל 2008 על כך שמתקיים הליך לא חוקי בנוגע לפרוק כלי רכב נטושים.

מנהל הפיקוח העירוני הקודם, מי שהיה בתפקידו בין השנים 2002-2008, מסר לביקורת כי הפסיק להשתמש בשירותיו של קבלן האשפה כיוון שלא היה מרוצה מאיכות השרות. כמו כן טען מנהל הפיקוח  העירוני לשעבר כי מנהל האגף ידע על סדרי העבודה עם הקבלן לגרירת רכבים נטושים.

בסיכום כותב המבקר: "לא הובהר לביקורת מדוע לא המשיכה מח' הפיקוח להשתמש בשרותיו של קבלן פינוי האשפה שביצע את פינוי הגרוטאות במשך שנים רבות כחלק מחובותיו עפ"י ההסכם, ומדוע בחרה המחלקה להשתמש בשרותיו של קבלן גרירה אחר, שלא היה לו הסכם עם העירייה. הביקורת רואה בחומרה רבה את פעילותה של מחלקת הפיקוח העירוני במשך שנים רבות בנושא גרירת רכב נטוש, ואת העובדה כי פעילות זו נעשתה בניגוד להוראות החוק".

מאז ביטל מנהל המחלקה החדש בפיקוח העירוני החדש את הנוהל לגרירת כלי רכב בעיר, שכאמור נעשתה בניגוד לחוק, לא מבוצע פינוי רכבים נטושים ומסוכנים מרחבי העיר. על פי בדיקת המבקר, בשנת 2009 התקבלו במוקד העירוני יותר מ- 1000 פניות על רכבים נטושים ומסוכנים ברחבי העיר, בהם שיחקו ילדים. אף לא אחד מהם פונה מהעיר והסטאטוס שלהם במחשבי המוקד עדיין "בטיפול".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה