עליה של 54% במספר ניצולי השואה באשדוד שאותרו לקבלת סיוע סיעודי ורפואי


להאזנה לתוכן:

82 ניצולי שואה אותרו ואושרו לקבלת סיוע עם שחרורם מביה"ח 'קפלן' בשנת 2010, זאת לעומת 54 ניצולי שואה בשנת 2009

 
השבוע צוין בעולם ובישראל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, כי זהו היום שבו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ בידי הצבא האדום. תכנית הכשרה מקיפה של עובדות סוציאליות בבית החולים קפלן לאיתור וטיפול בניצולי שואה הביאה לתוצאות מרשימות: בשנת 2010 היתה עלייה של 54% (לעומת שנת 2009) במספר מאושפזים ניצולי השואה שאותרו ע"י הצוותים הרפואיים ואושרו לקבלת עזרה סיעודית בתום אשפזם, כגון: סיוע סיעודי של הקרן לניצולי שואה, מענקים להוצאות על טיפולי שיניים, מכשירי שמיעה, תרופות ואחוזי נכות.

בית החולים קפלן מעניק שירותים רפואיים ליישובים גדולים בהם קיים מספר גבוה של ניצולי שואה, כגון רחובות, אשדוד ויבנה. בשל כך, הוחלט בבית החולים להציב את תכנית הסיוע לניצולי שואה כנושא מרכזי בשנת 2010. לי מויאל, עובדת סוציאלית המרכזת את התכנית, הסבירה כי קפלן נערך לזיהוי ואיתור ניצולי השואה כחלק מתהליך הקבלה הסיעודית של האחיות ולקיחת אנמנזה רפואית, כל זאת באמצעות המערכת הממוחשבת. "כל חולה המתקבל לאשפוז שנולד לפני שנת 1945 נשאל האם הוא ניצול שואה", היא מסבירה. "אם כן, עובדה זו מצוינת בתיקו הממוחשב ונתון זה מסייע לעובדות הסוציאליות לבדוק האם הוא או היא מקבלים עזרה מביטוח לאומי והאם זכאים לסיוע הסיעודי מקרן ניצולי השואה". 

אסתר הלוי שריקי, מנהלת השירות הסוציאלי בבית החולים אומרת כי תהליך איתור וזיהוי ניצולי השואה בבית החולים כולל, בין השאר, הדרכה מקיפה לצוות הרופאים והאחיות להגברת המודעות והחשיבות של איתור ניצולי שואה וטיפול ייחודי בהם, חלוקת פליירים למאושפזים ובני משפחותיהם וקבוצות הדרכה למשפחות מאושפזים על ידי עובדת סוציאלית, פיזיותרפיסטית, מרפאה בעיסוק ואחות. "בזכות העובדה שכל ניצול שואה אשר נכנס בין כותלי בית החולים, כולל במכוני ההמטולוגיה, אונקולוגיה ונפרולוגיה, מקבל ביקור ושיחה אישית עם עובדת סוציאלית המתעניינת במצבו ומקשיבה לו, היתה עלייה משמעותית בשנת 2010 במספר ניצולי השואה שאותרו לקבלת סיוע סיעודי, רפואי וכלכלי לאחר שחרורם הביתה". 

דורותיה מדוסקר (81), תושבת אשדוד, העובדת בספריה במועדון הדס, הוכרה כניצולת שואה למרות שעלתה מאודסה, אוקראינה. "בגיל 11 ברחתי בכל מאודי מרדיפת הנאצים לאוזבקיסטן בשל העובדה שאבי היה קצין בצבא. הגעתי לארץ לעיר מעלות ולאחר מכן הגעתי לעיר הנפלאה אשדוד, שם אני מתנדבת בספריה לפנסיונרים ניצולי שואה". דורותיה ביקשה לציין את האדיבות והרגישות של הצוותים הרפואיים בקפלן. "אני יושבת איתם שעות רבות ומספרת את סיפור חיי. השאיפה שלי היא לצאת מקפלן ישר לרחבת הריקודים...". 

פרופ' יעקב יהב, מנהל בית החולם קפלן, מסביר כי בשל העובדה שמדובר בדור ההולך ונכחד, קיבל פרויקט זה חשיבות רבה ביותר. "הגברנו את כושר האיתור כך שגם עולים מארצות שונות, כגון ברה"מ, שאינם מגדירים עצמם כניצולים, מאותרים ומקבלים זכויות כספיות וסוציאליות. בנוסף, ולא פחות חשוב מכך, הצוותים מגלים רגישות רבה לצרכים הייחודיים של הניצול המאושפז ברמה הרגשית, המעשית והתפקודית ומחזקים את מעגלי התמיכה. זוהי חובתנו המוסרית כלפי דור ניצולי השואה". 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה