מאבקים, ויכוחים, הפחדות והאשמות הדדיות סביב מתקן ההתפלה הענק המתוכנן לקום באשדוד


להאזנה לתוכן:

 ממשלת ישראל שוב דחתה את  ההכרעה בשאלת מתקן התפלת המים הגדול שאמור לקום באשדוד ואמור לספק חלק משמעותי ממשק המים העתידי של ישראל.

במקורות מביעים את החשש כי הקמת מתקן ההתפלה יצא למכרז פרטי, שמשמעותו בפועל הוא -  הפרטת משק המים של ישראל.
לטענתם, אי הקמת מתקן ההתפלה באשדוד על ידי מקורות משמעותו, שהמדינה מכרה לטייקונים לא רק את ים המלח - כי אם גם את הים התיכון.
תגובת האוצר: מקורות נכשלה בתפקיד שהוטל עליה כבר לפני עשר שנים
 
 
פרויקט התפלת המים באשדוד, נחשב משמעותי מאוד מבחינת משק המים בישראל ולכן מקורות קיבלה לאחריותה את הקמת את המתקן כבר לפני כ-10 שנים, במטרה לאפשר למדינה דריסת רגל במשק ההתפלה בישראל.
ידוע כי אנשי עסקים גדולים מתעניינים מאוד במכרז התפלת המים באשדוד כגון האחים עופר ויצחק תשובה, שכבר שולטים היום על חלק גדול ממפעל ההתפלה בארץ ומכאן שהם נהנים מיתרון משמעותי.
יצחק תשובה שולט בתחום באמצעות חברת הנדסת התפלה (IDE) והאחים עופר מחזיקים כיום עם שותפים בשלושה מתוך ארבעת מתקני התפלה הקיימים והמתוכננים לקום – באשקלון ובחדרה ובשורק.
IDE כבר הודיעו על רצונם לקחת חלק בהקמת המתקן באשדוד, תוך הבטחות כי זמן ההקמה שלהם יהיה קצר מהזמן של מקורות וכי יוכלו גם לספק מחיר נמוך יותר מזה שמציעה מקורות.
את השאיפה לקחת חלק במתקן באשדוד הביעו גם חברת GES - מקבוצת גרניט הכרמל, שיכון ובינוי, שפיר וברן אשר כבר הגישו בעבר עתירות נגד מכרז ההקמה.
המתקן באשדוד נחשב לנתח חשוב מאוד ממשק המים העתידי של ישראל. הוא יבוסס ברובו על התפלה. על פי התכנון, המתקן צפוי לספק למשק המים כ-100 מלמ"ק מים בשנה, כמות המספיקה ליותר ממיליון תושבים - כמעט כמו במתקן הקיים בחדרה, שהוא הגדול ביותר מסוגו בעולם.
כיום מתנהל ויכוח בין משרד האוצר למקורות על תעריף המים. במקורות הסכימו לתעריף של 2.4 שקלים למ"ק אך באוצר מבקשים שהתעריף ירד ל 2.36 ₪ למ"ק (פער של 4 אגורות למ"ק מים) ובינתיים לא מסתמנת הסכמה בין הצדדים.הפער בין הצדדים מונע את התקדמות המכרז.
 
הטענות של מקורות
החשש של מקורות שמתקן ההתפלה המיוחל באשדוד עשוי לחמוק מידיה של חברת המים הלאומית  ולהגיע לשוק הפרטי. המשמעות של  הפרטת כל משק המים המותפלים היא שהמדינה תאבד את אחיזתה במוצר הבסיסי והאסטרטגי ביותר שלה  - המים.
 במקורות טוענים כי המדינה מאפשרת לבעלי ההון להרחיב את מתקני ההתפלה הקיימים ולמכור למדינה מים במחיר יקר בהרבה מהמחיר שהם מציעים:
מחיר המים במתקן באשקלון כיום עומד על 2.9 שקלים, בפלמחים 3.2 שקלים ובחדרה 2.6 שקלים למ"ק. רק בשורק המחיר נמוך יותר ועומד על 2 שקלים.
יו"ר מקורות, אלכס ויז'ניצר, טוען כי על ראש הממשלה לקבל החלטה מיידית ולהקים את ועדת ששינסקי 2 לבדיקת הריכוזיות במשק התפלת המים, הנשלט בעיקרו על ידי שתי משפחות וזאת כתוצאה מהתנהלות האוצר.
לטענתו, אי הקמת מתקן ההתפלה באשדוד על ידי מקורות משמעותו, שהמדינה מכרה לטייקונים לא רק את ים המלח - כי אם גם את הים התיכון.
 
טענות האוצר
לטענת משרד האוצר הפער במחירים נובע מכך שכל מכרז היה בתקופה שונה והמכרז האחרון בשורק שהסתיים לפני שלושה שבועות במחיר של 2 שקלים לקוב מים, הוא למעשה הקובע.
עוד טוענים באוצר כי מקורות נכשלה בתפקיד שהוטל עליה:
לטענתם מקורות קיבלו פטור ממכרז על בסיס התחייבותם להקים את מתקן ההתפלה באשדוד שלא יאוחר מדצמבר 2011  וכן התחייבו לעמוד במחירי השוק.
אולם, מקורות לא עומדת בלוחות הזמנים שנקבעו ולא במחיר שקבעה ועדת המכרזים.
אם הם ייכנעו לדרישתם, אזי את הפער בין המחיר שמציעה מקורות לבין המחיר שקבעה ועדת המכרזים
יספוג למעשה הצרכן.
 
טענות IDE
חברת IDE אינה חוסכת ביקורת על חברת המים הלאומית ועל המחירים שנקבעו. היא מטילה ספק ביכולות ההקמה שלה. בהזדמנויות רבות טענה החברה כי המחיר שמוצע באשדוד גבוה מדי וכי הצרכנים יהיו אלה שישלמו אותו באופן לא מוצדק. 
החברה מבטלת את הטענות בדבר ריכוזיות משק המים המותפלים בישראל. לטענתם הם סיפקו מים למדינה במחירים הנמוכים ביותר בעולם.
לטענתם - האפליה היחידה שיש כאן היא לטובת חברה ממשלתית וזה מתבטא במחיר מים גבוה לצרכן.
 
 
 
 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה