ביהמ"ש העליון: גביית ארנונה באשדוד על חניות נעשתה ללא סמכות


להאזנה לתוכן:

אחרי מאבק משפטי של למעלה מחמש שנים, קיבל בית המשפט העליון חלקית את ערעור הלן גלבר ו-229 מתושבי אשדוד, שתבעו את עיריית אשדוד בגין שינויים בשטחים לחיוב ארנונה בבתים שנעשו לאחר שנת 2006. בכנס תושבים שהתקיים אתמול בנוכחות גלבר ועו"ד שליוותה את התביעה, דרשה גלבר מראש העיר שיחזיר את הכסף שנגבה בלי סמכות

ניצחון חלקי אך חשוב עבור תושבי העיר. לפני כשש שנים, בשנת 2006 ליתר דיוק, הגדילה העירייה באופן מפתיע את השטחים

המחושבים של בתים באשדוד. בצו הארנונה החלה העירייה לחייב שטחים שבעבר היה להם פטור, כגון: חניות, גגונים, כניסות מקורות, מרתפים וכו'.

בעקבות הגדלת שטחי הבתים החל מאבק תושבים, כאשר מובילה את המאבק הלן גלבר, אז יו"ר ועד רובע י"א וכיום חברת מועצת העיר אשדוד. ביחד עם עוד 229 תושבים הגישה גלבר תביעה לבית המשפט המחוזי לעניינים מינהלים בבאר שבע, כדי שזה ייבחן אם הגדלת שטחי החיוב עבור ארנונה למגורים נעשתה כדין. את גלבר ועוד 229 תושבים ייצגו בהליך משרד עורכי הדין גרינברג - הרמן ושות'.

בית המשפט המחוזי דחה את תביעת תושבי העיר והחליט שלעירייה הייתה הסמכות החוקית להגדיל את שטחי החיוב, שבעבר נהנו מפטור. למרות הזכיה בבית המשפט המחוזי, הודיעה ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, שהעירייה תפסיק לגבות ארנונה על חניות.

בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי לא אמרו גלבר והתושבים נואש. הם הגישו ערעור לבית המשפט העליון.

הדיון בערעור התנהל בהרכב של שלושה שופטי בית המשפט העליון, בראשות כב' השופטת עדנה ארבל. בית המשפט העליון החליט לקבל חלקית את ערעור גלבר ותושבי העיר.

בית המשפט החליט שגביית הארנונה על חניות בבתים צמודי קרקע של המערערים הייתה בניגוד לסמכות שהוקנתה לעירייה ועל כן בטלה. בית המשפט מציין בפסיקתו: "טוב עשתה העירייה כאשר הפסיקה לגבות ארנונה בגין רכיב זה מיוזמתה".

בית המשפט קבע שהעירייה פועלת כדין כאשר היא גובה ארנונה בגין כניסות מקורות, סככות וגגונים, ובית המשפט דחה את טענת גלבר כי  העירייה לא גבתה בעבר ארנונה בגין רכיבים אלו ולכן היא מנועה מגביית ארנונה כיום.

באשר למרתפים בבתי מגורים, בית המשפט העליון ציין כי אין לתת פטור גורף מארנונה למרתפים, וכי על העירייה להחריג משטח המבנה רק מרתפים אשר אינם בשימוש ואשר הינם ריקים בלמעלה מ- 80% משטחם.

בית המשפט אינו קובע בפסק דינו אם על העירייה להשיב את הכספים שנגבו בגין השטחים אלו. בנוסף פוסק בית המשפט שעל עיריית אשדוד לשאת בהוצאות עורכי הדין של גלבר ו-229 תושבי העיר, בסך של 15,000 ש"ח.

אמש (שני) כינסה גלבר את מאות התושבים שהשתתפו איתה בתביעה, הסבירה על פסק הדין שניתן וסימנה זאת כנצחון ברור לתושבים. "אני קוראת לראש העיר ד"ר לסרי להחזיר לכל התושבים את כל כספי הארנונה שנגבו שלא כדין רטרואקטיבית עד האגורה האחרונה. מצער מאוד שעיריית אשדוד, למרות כל הניסיונות הרבים ללכת להליך של הידברות ופשרה בחרה להיאבק כנגד התושבים בהליך משפטי על אף שידעה במפורש  כי היא גובה ארנונה שלא כדין", אמרה אמש גלבר.

בעירייה, בהודעה לתקשורת שהוציאו הבוקר, ציינו כי "ערעור הלן גלבר בבית המשפט העליון נדחה ברובו". עוד מציינים בעירייה כי "בטרם הגשת העתירה ובטרם הדיון בערעור, ניהלה העירייה מו"מ עם נציגות התושבים. במסגרת זו הציעה העירייה הצעת פשרה המיטיבה עם התושבים, אולם נציגות התושבים דחתה את ההצעה".

בעירייה לא ציינו אם בכוונת העירייה לדאוג להשיב לתושבים את הכספים שנגבו מהם ללא סמכות.

וידאו: הצהרת ראש העיר, ד"ר לסרי על ביטול גביית הארנונה על חניות מקורות

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה