קנס כפול ולא בטוח שממש חוקי


להאזנה לתוכן:

שפת מדרכה בקטע של עשרות מטרים ברחוב הטיילת נצבעה בסימון אדום צהוב, זאת בניגוד לתקנות התעבורה. ומה התוצאה? נהגים רבים מקבלים באזור קנסות כפולים מקנסות רגילים של מאה ₪. הנהגים שנקנסו זועמים, בעלי העסקים כועסים ומישהו מרוויח בגדול מכפל הקנס שניתן

ברחוב הטיילת פינת מרטין בובר, ממש מול חוף מי-עמי, נצבעה שפת מדרכה באורך עשרות מטרים בסימוני אדום צהוב, סימון שמתיר עצירה להורדת והעלאת נוסעים רק לרכב תחבורה ציבורית.

אלה שעיון בתקנות התעבורה מגלה שהסימונים במקום לא תואמים את ההנחיות. משרד התחבורה קובע הנחיות ברורות לצביעת מדרכות לפני ואחרי תחנת אוטובוס. בהתאם להנחיות אלו נמחקו עשרות סימונים מיותרים ליד תחנות ברחבי העיר, סימונים שהגדילו משמעותית את שטחי תחנות האוטובוסים.

אך ברחוב הטיילת הסימון נותר בעינו. "מדובר בקטע ארוך במיוחד, ממש מקצה לקצה, עשרות מטרים שנצבעו באדום צהוב. כל מי שעוצר פה מקבל קנס של 250 ₪!", מספר לנו אחד מתושבי העיר שקיבל במקום קנס לאחרונה.

"יש פה מפרץ ארוך מאוד. לא מבין מדוע יש צורך לצבוע את כולו באדום צהוב. אפשר היה לאפשר חניה למספר כלי רכב, אך במקום זאת, המקום הפך למכרה זהב. במקום לשלם 100 ₪ על קנס חניה, אנשים פה משלמים 250 ₪ על כל קנס. למרות שהם חנו מרחק רב מתחנת האוטובוס".

אחד מבעלי העסקים במקום, שגם הוא זכה לקנס המוגדל במקום, מתרעם אף הוא. לדבריו, לא הגיוני שקטע כל כך ארוך יצבע בניגוד לתקנות, והקנסות יינתנו ביתר שאת. "זה ממש בזיון. מרחיקים לנו את הלקוחות. כל הסימון הזה מוטל בספק".

בדוח מבקר העירייה לשנת 2009, פרק נבחר עסק בנושא הסדרי החניה בעיר. מבקר העירייה חשף ליקויים קשים בהחלת הסדרי החניה בעיר. בדוח מציין מבקר העירייה שיותר ממחצית מהדוח מועבר לקבלן שמעסיק את פקחי החניה בעיר. עוד עולה מדוח המבקר שבחוזה שנחתם עם הקבלן, הוא אמור היה לסמן, לתמרר ולשלט את אזורי החניה המסודרת, זאת בהתאם להנחיות העירייה. בתהליך העבודה הרגיל, ביצוע שינויים בהסדרי חניה בכבישים קיימים נעשה ביוזמת מחלקת התשתיות, המגישה לאישור ועדת התחבורה. אך הביקורת מצאה שבין השנים 2006-2007 בוצעה העבודה בניגוד לנהלי העבודה בעיריה.

בדוח מציין המבקר כי "מחלקת התשתיות מסרה לביקורת כי להפתעתה התברר לה בתחילת שנת 2006 שנצבעו ברחובות שונים בעיר מדרכות בצבעי אדום לבן וכחול לבן. הצביעה נעשתה על ידי קבלן החניה ללא אישור ועדת תימרור, ומבלי לתאם את הסדרי החניה עם מחלקת התשתיות. כך לדוגמא נצבעו בכחול לבן מקומות השמורים למכבי אש ולנכים.

לביקורת התברר שהמחדל נמשך גם בשנת 2008, אז התקשרה העירייה עם חברת מד פארק (קבלן משנה של שוהר) כדי שתשכור יועץ תחבורה שיכין תוכניות להצבת תמרורים ולסימון חניות בתשלום. "לדעת הביקורת, העסקת יועץ תנועה באופן זה נגוע בניגוד עניינים . מטבע הדברים, האינטרס של הקבלן ושל חברת מד פארק הוא להרבות באזורים שבהם החניה כרוכה בתשלום, וקיים חשש שהכנת תוכניות החניה על ידי היועץ התחבורה שנבחר על ידי הקבלן הושפעה מהאינטרס הכספי שלו", כותב המבקר בדוח. 

במחלקת התשתיות של העירייה דווקא מתעקשים שהסימונים במקום תקינים, זאת למרות שבשום מפרץ של אוטובוס בעיר, לא סומן  קטע כביש כל כך ארוך.

תגובת העירייה: "סימוני דרך, אזורי חנייה, תחנות להורדה/העלאת נוסעים ותמרור נעשים בכפוף להוראות החוק ולהנחיות משרד התחבורה, ואלו קובעים כללים להצבת תחנת אוטובוס בתחום עירוני בהתאם. 

תחנה במפרץ – תחנה זו תוצב כך שלפניה יהיה שטח מסומן באורך 58 מ' ולאחריה 2 מ' (בסה"כ 60 מ' שטח מסומן).

אם כן התחנה שבשאלתך שייכת לקטגוריה תחנה במפרץ, והנתיב מסומן כחוק.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה