תשעה ירחי לידה - ראשת מחוז דרום במכבי בראיון חגיגי תשעה חודשים מפתיחת אסותא

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('32ec650f-d1ea-415a-88be-9922d4c86f43','/dyncontent/2024/3/10/d666082b-1e2d-4310-a54a-51b66018a2ce.gif',17601,'אלדן אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('32ec650f-d1ea-415a-88be-9922d4c86f43','/dyncontent/2024/3/19/08f1124b-66b0-4b70-8f17-5dd7ae679819.gif',17617,'מכבי אסתטיקה אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('32ec650f-d1ea-415a-88be-9922d4c86f43','/dyncontent/2024/2/21/19022398-7ad1-43fb-980e-4729804bbbee.gif',17526,'הילה אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('32ec650f-d1ea-415a-88be-9922d4c86f43','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('32ec650f-d1ea-415a-88be-9922d4c86f43','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,20074,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

בראיון ערב החג, קרן שכטר אזולאי, ראש מחוז דרום במכבי שירותי בריאות מסכמת כמעט שנה לפתיחתו של בית החולים אסותא באשדוד. על חבלי הלידה, על הקשר בין בית החולים לקהילה ועל יישום התפיסה שהמטופל מעל הכל. "כשחלמנו על הקמת בית החולים הזה הייתה החלטה בקבוצת מכבי שאנחנו חייבים לעשות רפואה אחרת"

קרן שכטר אזולאי, ראש מחוז דרום במכבי שירותי בריאות

קרן שכטר אזולאי, ראש מחוז דרום במכבי שירותי בריאות  הגיעה למכבי מהמערכת העסקית היא בעלת תואר שני בהצטיינות בניהול מערכות בריאות של אוניברסיטת בן גוריון, ילידת גבעתיים, שרוב חייה גרה בערד. היום היא מתגוררת עם בעלה ושלושת ילדיה בישוב עומר בדרום. 

את הראיון הקודם קיימנו ביולי 2017, ארבעה חודשים לפני פתיחתו של הבית החולים אסותא בנובמבר האחרון. תשעה חודשים לפתיחה, האם השת"פ בין בית החולים ושירותי הקופה פועלים במתכונת מלאה?

"99% מהשירותים עובדים ופתוחים, אין ספק שביה"ח נמצא במלוא המנועים בפונקציית השירות שלו. בחודשים הקרובים יפתחו טיפולים אונקולוגיים עם טכנולוגיות מתקדמות, יחידות איי.וי.אף שכרגע מתחילות בהרצה, הכל עובד ואפילו בתפוסה מלאה".

רבות דובר על המחסור ברופאים, האם היה קושי בגיוסם לבית חולים שנמצא במחוז הדרומי ולא במרכז הארץ?

"אירוע של פתיחת בי"ח מהיסוד, מאפס, זה דבר עצום. מדובר על אלפי מטרים של צוותים שמאיישים אותם וצריכים ללמוד לעבוד ביחד. זה לא בי"ח שכבר עובד עשרות שנים ופותחים עוד בנין או מרחיבים צוותים קיימים ויש תמיד את הותיקים שקולטים את החדשים. פה זה לקחת המון אנשים שלא עבדו ביחד מעולם, שבאו ממערכות שונות עם הרגלים שונים ולראות אותם עובדים כצוות למשל בטיפול נמרץ, מצילים חיים ביחד זה לא פחות ממדהים. אם יש הישג לבית החולים ,זה ההצלחה להביא את מיטב המומחים מכל הארץ. רופאים ברמה בינלאומית ודור צעיר ורענן של רופאים ומנהלי מחלקות עם אש בעיניים.

כאמא לילדים קטנים וכבת לאבא מבוגר זה ממלא אותי אופטימיות, אנחנו ערב פסח וזה סימבולי, כי היו 40 שנה של מדבר בנסיון להביא רופאים, רופאים פשוט לא רצו לבוא לדרום. היום לאשדודים ולתושבי הסביבה יש בי"ח שלתל אביבים אין כזה. זה פאר היצירה וכשבונים בשנות האלפיים שמים את הטכנולוגיה של שנות האלפיים ועם מרכז מצויינות רפואי בסדר גודל כזה, הצליחו לגייס רופאים שלוקחים את המערכת למחר לא לאתמול.

כראש מחוז דרום אני רואה באשדוד עיר אסטרטגית וחשובה, אבל אני גם אחראית על עוד 200 ערים וישובים מקו רחובות יבנה ודרומה עד מצפה רמון ובזכות בית החולים הזה נוצרה תנועה של רופאים מהמרכז דרומה וקל לי היום הרבה יותר להביא את המומחים לתושבים, לקהילה".

קרן שכטר אזולאי

מה מייחד את בית חולים אסותא מלבד היותו הכי מודרני, הכי דיגיטאלי, הכי משוכלל?

"לפני ארבע שנים הייתי מנהלת אסטרטגיה ארגונית בלשכת המנכ"ל של מכבי, ומתוך תא הטייס של התכנון האסטרטגי, היה צריך לתכנן בכל המישורים, מה יקרה עוד ארבע חמש שנים, וכשחלמנו על הקמת בית החולים הזה הייתה החלטה קבוצתית אסטרטגית שאנחנו חייבים לעשות את זה אחרת. אין כמעט בעולם, מלבד שני מרכזים בארה"ב, שמקיימים את המודל, שמכבי עושה עם אסותא בעיר אשדוד, לפיו אין חומות ואין גבולות בין בית החולים לקהילה.

כשמטופל דואג וחרד במיטת ביה"ח בפיג'מההוא בדרך כלל מבוהל ומודאג ואנחנו משדכים לו את הבירוקרטיה, אנחנו מפשטים למטופל את מערכת הבריאות הכל-כך מורכבת וזה מה ששונה במכבי בעיר אשדוד".

 ואיך מיישמים את זה הלכה למעשה בבית החולים?

"כשאת מטופלת של מכבי ונכנסת לבית החולים יחידה מיוחדת שלנו מקבלת התראה, שהתפקיד שלה זה לתת לך יחס של וי.איי.פי. ולדאוג שלא נהייה לבד מול הבירוקרטיה מול הקופה ונלך לאיבוד, כי ברגע שאת רגישה ופגיעה את לא צריכה את כל הבירוקרטיה ושם אנחנו נכנסים, זה מה שמיוחד.

זו השקעה אדירה כדי  למנוע זיהומים מקרי מוות ופעולות רפואיות מיותרות, זו בשורה אדירה, אשדוד נמצאת בחזית הרפואה הקהילתית בעולם. רק שמונה אחוז מהתושבים בכל עיר גדולה מגיעים לבית חולים. 92 אחוז, גם האונקולוגים, הקשישים והחולים המורכבים מקבלים לרוב טיפול בקהילה. לביה"ח מגיעים במקרה שאין יכולת לסייע קרוב לבית ושם תפקידנו לפתוח את השער. ביטלנו אישורים, סחבת וטופס 17, ובזה אנחנו מאמינים.

עכשיו למשל עלה שוב לכותרות עניין הזיהומים בבתי חולים. 4000 איש בשנה נפטרים מזיהומים בבתי חולים. לבית החולים צריך להגיע רק כשחייבים רק כשאין ברירה, כשנמצאים במצב חמור, ורוב הזמן מי שדואג שלא תגיע למצב הזה הוא נהקשר והרצף של יחידת מיוחדת כזו בין ביה"ח לקהילה.

אצלנו במכבי לא צריך טופס 17 ואישורים פשוט קובעים תור ולמה? כי אני סומכת על בית החולים שיקבל אותך רק אם באמת צריך וזה סיכון כלכלי אדיר, זה חסר תקדים. אף קופה ואף בי"ח בארץ לא לקחו זאת על עצמם, אבל אנחנו בונים את האימון הזה, אנחנו לא מגלגלים אותו על הגב של החולה. בכל בית חולים אחר בארץ מגלגלים את זה על הגב שלי ושלך.

את יוצאת מהמיטה בבית החולים, כאובה ותשושה, אחרי ניתוח וצריכה ללכת לקבוע תור לרופא המשפחה שלך כדי להמיר מרשם כי לא יקבלו את המרשם של בית החולים בקופת החולים שלך, או בכל קופה בארץ. אנחנו ביטלנו את זה. אותה יחידת וי. איי.פי דואגת לאפס בירוקרטיה כל המעברים של בית חולים וחזרה הביתה, חלקים. המטופל לא צריך לקחת על הגב שלו את הבעיות של מערכת הבריאות. מערכת הבריאות צריכה לפתור אותן, זה הדגל שאנחנו מניפים!

אנחנו רוצים שכולם ילמדו מאיתנו. אם מחר בבוקר כל קופת חולים אחרת שתרצה להקים יחידת וי.איי.פי בתוך בית החולים, הם יתקבלו בברכה. על קופות החולים וביה"ח בארץ להתעלות מעל שיקולי תחרות ואינטרסים עסקיים ולשים את טובת המטופל ורצף הטיפול בין מיטת ביה"ח, לפיזיותרפיסט שיגיע לשקם אותו בבית, זה נמצא בראש סדר העדיפות. ולזה נדרשת מנהיגות, לקחת סיכונים, לשפר מערכות מידע תקשורת. אבל בעיקר לסגור למטופל תורים ושירות לו הוא זקוק לאחר השחרור עוד שהוא במיטה בביה"ח. ואני מאד גאה להיות חלק מהפרויקט הזה לראשונה בארץ. יש פה סיכונים כלכלים לקחת יש לאתגר את הרגולטור בנושא אבל טובת המטופל צריכה להיות מעל הכל".

ספרי לי איך עובדת יחידת ה- וי.איי.פי

"היחידה כוללת רופאה בכירה שמצויה בקשר הדוק עם מנהלי המחלקות ביה"ח ועם רופא המשפחה או הילדים שמכיר אותנו כל חיינו במרפאה השכונתית. והיא פותרת כל אישור, כל שאלה כל קושי עבור המטופל שרופא המשפחה מבקש או הרופא ביה"ח מבקש. ודואגת שיהיו בקשר במידת הצורך. היחידה הזו בביה"ח מקבלת התראה על כל מטופל מכבי שנכנס.

הוא מקבל טלפון "שלום אנחנו הנציגים של הקופה שלך מה שלומך?" ואז יוצרים קשר עם המחלקה, בודקים מה המטופל הזה צריך, אם הוא צריך להשתחרר - האם הוא גר לבד? הבית שלו עם מעלית או בלי מעלית? האם הוא צריך הליכון מ"יד שרה"? את ביטוח לאומי? או אולי את מחלקת הרווחה בעירייה. כל המבט של 360 מעלות מסביב למטופל כדי לטפל בו נכון מתבצע וזה המודל הייחודי בעולם שאנחנו מדברים עליו".

בי"ח אסותא אשדוד

אנחנו תשעה חודשים אחרי הפתיחה הרשמית של בית החולים, ערב חג הפסח שבו קרו לא מעט ניסים, לפתוח בית חולים חדש בסדר גודל כזה בדיוק בזמן שייעדו לו, יכול להחשב בגדר נס 

"כמו בכל לידה, יש חבלי לידה. לבנות כזה מערך מורכב של טיפול נמרץ, חדרי לידה, חדרי ניתוח, עם הטכנולוגיות הכי משוכללות זה דבר אדיר. זה קורה אחת לארבעים חמישים שנה בכל מדינה מודרנית. להצליח להקים כזה מערך של בכירים, של רופאים ושל אחיות זה בהחלט נס ונעשה מתוך תחושת שליחות של כולנו.

נפגשתי עם דודו דגן המנכ"ל החדש של בית החולים ושאלתי אותו למה באת? למה לפה? יכולת לקבל תפקידים יותר נוחים, יותר קרובים לבית והוא ענה לי: אני מפריח שממות, באתי להפריח שממות!

וזה משפט שאני מוצאת עצמי אומרת שנים. לנהל שירותי בריאות בחלקה הדרומי של מדינת ישראל זו משימה מאד אתגרית תקציבית, אתה חייב להיות מנהל נחוש וחזק לפתוח שירותי רפואה חיוניים גם כשהם הפסדיים. גם שמדברים על מחסור בתקציב וגרעון. לא באתי להראות רווחים אני פה כדי לפתוח שירותים רפואיים איכותיים ויעילים, לא באתי ליבש ביצות, באתי להפריח שממות.

מנהלי מחלקות ידועי שם הגיעו לכאן כדי לעשות, במקום ש-אין. ארבעים שנה חיכו, זה ממש יציאת מצרים, ארבעים שנה חיכו לבית החולים הזה. ארבעים שנה התעוררו אנשים בעיר הזאת ובסביבתה וראו את המבנים הנטושים ומכבי הבטיחה וגם קיימה".

ובכל זאת איך מתמודדים עם תקלות שקורות בדרך?

"תמיד יש תקלות. אנשים חיכו במיון בסופי שבוע קצת יותר כי יש חבלי עלייה לאויר ורוצים לטפל בכל אחד בצורה בטוחה אז כן, יש תקופת הרצה. היום בכל בית חולים בישראל גם באיכילוב וגם בשיבא, מחכים במיון בין 6 ל-18 שעות, תלוי ביום בשבוע ובעונה, בבית החולים אסותא אשדוד נכנסים תהליכים חדשניים שגם אם בהתחלה יש אירועים, המערכת בנויה לטפל בהם.

אני אספר לך סיפור: אבא שלי בן 70 החליט לפני שנה לעבור למכבי  ויום אחד הוא אמר לי "את יודעת מה ההבדל ביניכם לבין הקופות האחרות? לכם יש יותר מוטיבציה, כשפונים אליכם כשיש בעיה , אצלכם יש יותר תחושה שלכל נציג שירות ולכל מטפל יש מוטיבציה לפתור לך את הבעיה".

בכל מערכת גדולה יש בעיות המבחן הוא כשיש בעיה אם יש לך פרטנר, מי מדבר איתך. יש פה די.אן.איי, יש פה תרבות אחרת. הנייד שלי חשוף אני לא מסתתרת מאחורי פייסבוקים ממלכתיים של יחצנים, הפייסבוק שלי חשוף, אנשים כותבים לי, אני מתמודדת.

אין מצב של אפס תקלות במערכות מורכבות בתת תקצוב עם תחלואה כרונית פורצת, ועוד אתגרים. אבל כשיש בעיה, השאלה  האם יש לך עם מי לדבר, האם הרופא מרים את הראש מהמקלדת ומסתכל לך בעיניים ועוזר לך לפתור אותה? האם מנהל הסניף יחזור אליך? האם נציגת השירות בדלפק מרימה את הראש, ויודעת שהיא יכולה להתקשר לראש המחוז? אם התשובה היא כן, הכל פתיר וזה הבדל מאד גדול בתפיסה. ובזה אני עובדת מבוקר עד ליל".

מה הציפיות לעתיד?

"זו רק השנה הראשונה, יש לנו את כל החיים. השבוע הרמנו בפעם הראשונה כוסית לכבוד החג בבית החולים.

"הבטחנו וקיימנו", הסוגיה הזאת מבחינתי כראש מחוז, היא כל מועד מעבר. כל מועד מעבר לאזרח במדינת ישראל זו לא חתונה קתולית. מותר לעבור קופת חולים שש פעמים בשנה. יש שישה מועדי מעבר וכל מועד מעבר או מצביעים בנו אימון או מפטרים אותנו, זה פשוט מאד.

אבל הציבור כבר לא אותו ציבור נאיבי שלפני שלושים וארבעים שנה. בריאות זו לא חבילת סלולארי. הבריאות של התינוק, של סבתא שלי ושלך זה הדבר הכי חשוב בעולם, ובטח תושבי אשדוד אבל גם תושבי הדרום האחרים הולכים ונהיים מפוקחים יותר ובוחרים.

בעשר הערים הגדולות של כל מחוז הדרום, מכבי היא הקופה הצומחת ביותר, משהו שלא היה שבעים שנה אחורה. באשדוד אנחנו הקופה הצומחת ביותר באלפים כבר שנה שלישית ורביעית. הציבור מבין את הקשר בין קהילה ובית חולים בלי חומות. בין אחריות של רופאים בשכונה ואחריות של מומחים שפוגשים בבית החולים והעובדה שהטובה שלי כמטופל היא מעל הכל. ברגע שרואים כאלה פערים וכזו מגמה, מבינים שהציבור יודע לעשות את הקשר הזה. 

זמינות תורים היא בראש מעייני. פתחנו ארבעה מרכזים רפואיים בשכונות באשדוד, על השבעה מרכזים הקיימים. אחד המרכזים האלה הוא בית למומחים של בית החולים.  אני לא רוצה שרק שהחבר במצב חמור, יפגוש את "המומחה על" של בית החולים אני מביאה את המומחה פעם בשבוע לקהילה, לשכונה ושהוא יטפל בבעיה כשהיא עוד קטנה, עוד לפני שהיא הופכת למצב מסכן חיים. גם רופא המשפחה שיושב בשכונה מרוויח מזה כי פתאום יש לו נוירולוג זמין, מומחה על בתינוקות, מומחה על בהריון בסיכון וזה רק הולך ומתחזק. רק בחודש האחרון נוספו  אורולוגים, רופא ריאות ילדים, שאלה מומחים במחסור לאומי, פסיכיאטר ילדים, וזה מבחינתי הערך הגדול.

הרפואה בשכונה מתעצמת בעקבות הרופאים המומחים שמגיעים לשכונה. בנושא של זימון תורים, לא מזמן התפרסם שתור לבדיקת אם. אר. איי ילדים יכול להגיע לשנה המתנה? הנושא של זמינות תורים היום, בכל מרפאות החוץ של מכבי גם בתחומים הכי קשים בארץ, באסותא אשדוד הזמינות הטובה ביותר למטופלי מכבי. כשמטופל מתקשר למכבי לא אומרים לו "תתקשר לבית החולים", יש את אותו מערך זימון תורים בשיחה אחת, ואם את חולה דחופה ולא הצלחת להשיג את התור, אותה יחידת וי. איי. פי דואגת, כי יש דחיפות רפואית אמיתית, להשיג לך את התור.

זו הדרך להתגבר על כשלים של מערכת בריאות מודרנית לטובת המטופל וזה הדגל שאנחנו מניפים במכבי. ובעיקר לא לתת למטופל להרגיש שהוא לבד. להרים טלפון, ללוות אותו לאורך זמן, לוודא שהכל תפור, לקחת את האחריות הזאת על לנהל את המערכות המורכבות האלה לטובת המטופל.

האשדודים נמצאים בחזית הרפואה והבריאות היום ברמה עולמית , בזכות התהליכים הייחודיים הללו, וכך צריך להיות אין פשרות כשמדובר בבריאות שלנו.

חג שמח ושנהיה בריאים".

 

 
$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('a3a29c9d-2d1d-44c7-bcdd-345d47dada5f','/dyncontent/2017/6/5/ddc064ee-648d-4ba4-ad6e-72da51a98ff7.jpg',1808,'אייטם לוח אשדוד נט 525*60',525,78,true,18157,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('a3a29c9d-2d1d-44c7-bcdd-345d47dada5f','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,true,18157,'Image','');},15]]);})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה