תעריפי המים זינקו - תאגיד המים יובלים סיים את הרבעון הראשון ברווחים גדולים


להאזנה לתוכן:

לאחר שסיים תאגיד המים את שנת 2009 בהפסדים של כ- 14.5 מיליון ₪, רושם התאגיד רווח נאה מאוד ברבעון הראשון של שנת 2010 . עיקר הרווח נובע בעקבות העלאת תעריפי המים ע"י רשות המים הממשלתית, דבר שהוביל לעליה חדה של 20% בהכנסות משירותי המים והביוב שנגבו מאיתנו

הדוח הכספי לרבעון הראשון לשנת 2010 שפרסם תאגיד המים "יובלים", יכול לעורר קנאה אצל חברות רבות, שהיו שמחות לרווחים ולתזרימי המזומנים המדווחים בדוח.

"יובלים" סיימה את הרבעון הראשון ברווח נקי של 5.1 מיליון ₪, זאת לעומת הפסד של 3.3 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה. את שנת 2009, סיימה יובלים בהפסד של 14.57 מיליון ₪. יש לציין שכל התאגידים שהציגו את הדוח הכספי לרבעון הראשון של 2010, הציגו רווחים נאים מאוד של מיליוני שקלים, לאחר שגם הם סיימו את שנת 2009 בהפסדים ניכרים.

הנתונים אינם מתייחסים להשפעת "היטל הבצורת", שכן ההיטל לא הונהג בתקופות המדווחות, ובכל מקרה, מרבית ההכנסות מההיטל הועברו למשרד האוצר, כשהתאגידים משאירים בקופתם רק עמלת גבייה.

מהנתונים בדוח עולה שההכנסות ברבעון הראשון של 2010 משירותי מים וביוב, עמד על קצת יותר מ-26 מיליון ₪, זאת לעומת 21.6 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר על עליה של 4.5 מיליון בהכנסות ממים וביוב.

כיצד התאפשר המעבר החד מהפסדים כבדים לרווח נקי (אחרי כל ההוצאות)? הסיבה העיקרית היא העלאת תעריפי המים לצרכנים הביתיים בעיקר. העלאה שכל אחד ואחד מאיתנו הרגיש היטב בכיסו. בינואר הקרוב צפויים מחירי המים לעלות שוב, ובכך להגדיל פעם נוספת את הרווחים של תאגידי המים בכל הארץ, גם של יובלים.

למה בעצם צריכים את תאגידי המים?

תאגידי המים הן חברות ציבוריות שהוקמו כדי להפריד את שירותי אספקת המים מהרשויות המקומיות. הן הוקמו ביוזמת משרד האוצר, שחשד שהרשויות המקומיות אינן מנהלות את חשבונות המים כשורה, אינן גובות את התשלומים באופן שוויוני ובחלק מהמקרים אינן שומרות על ההפרדה הנדרשת בין תשלומי המסים העירוניים לתשלומי המים. 

במקביל להקמתם, העלתה רשות המים את מחירי המים בשיעורים של כ-50% בממוצע, בנימוק שמפעל ההתפלה ייקר את המים המסופקים לצרכן. עוד נטען שמחירי המים שנגבו עד כה מהתושבים לא שיקפו את עלותם האמיתית ועל התאגידים החדשים לממן השקעות נרחבות בשיקום תשתית המים. 

כמה שילמנו וכמה אנחנו משלמים?

ב-1 לינואר 2008, עמד מחיר המים שאותו סיפקה לנו הרשות המקומית על 3.8 ₪ ל- 8 מ"ק ראשונים. בעד 7 מ"ק נוספים, עלה המחיר ועמד על 5.31 ₪. כל מ"ק מעבר לכך עלה לנו 7.39 ₪.

וכמה עולה לנו היום לשלם על מקור החיים – המים שאנו צורכים? עבור הכמות המוכרת (5 מ"ק לנפש לחודשיים) נשלם 8.63 ₪. כל כמות החורגת מהמכסה המוכרת תעלה לנו 12.47 ₪ לכל מ"ק.

בנוסף לכל אלה, יש הוצאות של ביוב שעלינו לשלם על כל כמות המים שצרכנו כ- 2.89 ₪ לכל מ"ק.

בכמה חברת "מקורות" מוכרת את המים לתאגיד יובלים?

עבור הכמות המוכרת משלמת יובלים לחברת "מקורות" 2.22 ₪ למ"ק (להזכירכם שמאיתנו גובים 8.63 ₪). עבור כל צריכה של צרכן ביתי מעבר לכמות המוכרת, משלמת יובלים 5.277 ₪ לכל מ"ק (מאיתנו גובים 12.47 ₪).

עכשיו, אחרי ההסבר הזה, קשה שלא להבין כיצד הפכו תאגידי המים, ביניהם תאגיד יובלים שלנו, לחברה רווחית ביותר עם תזרים מזומנים שחברות רבות מקנאות בו. מדובר בתאגידים בניהול ציבורי, שאינן כפופות לרשות המקומית, והן מקבלות הנחיות מרשות המים הממשלתית, שגם אחראית על העלאת תעריפי המים הפרועה וחסרת הפרופורציה בכל הארץ.

בחינת הדוח הכספי בעין מקצועית

ביקשנו מאלי לחמני, רואה חשבון ועו"ד, שהיה עד לאחרונה גם חבר מועצה, לתת את חוות דעתו על הדוח, שלנו לא אמר הרבה.

גם לחמני סבור, כמונו וכמו רבים אחרים במדינה, שהמדינה עשתה עלינו "קומבינה" עם תאגידי המים. "המדינה, כביכול במעטה של הגנת התושב, החליטה כי מכיוון שהרשויות המקומיות לא מפרידות את הרווחים מהמים מהתקציבים השוטפים, יקימו את תאגידי המים, ובדרך המדינה תרוויח (העלאת תעריפים, מע"מ, מיסי חברות, מיסים על משכורות ועוד), והצרכן האידיוט, כמו תמיד – ישלם!!!"

לעצם ניתוח הדוח, אומר לחמני: "ההכנסות ממים וביוב עלו בשיעור חד של 20%. מבחינת תזרים המזומנים, מכיוון שישנה הפרשה לשיקום עתידי של קווי מים שהמדינה מכירה בה בכול שנה בכ-18 מיליון ₪ + הפרשה לחובות מסופקים, הרי העודף הממשי ברבעון מסתכם ב- 11.3 מיליון ₪ ובתרגום שנתי 45 מיליון ₪!!!"

בנוסף מציין לחמני שבתאגיד מפרטים הוצאה שנתית של 11.8 מיליון ₪ עבור הוצאות הנהלה שכולל: משכורות, משרדיות ועוד. "האם הוצאות העירייה במערך גביית המים והביוב ירדו באותו הסכום בשנים 2009-2010? בוודאי שלא".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה