חונקים לנו את האוויר לנשימה


להאזנה לתוכן:

תלונה וערנות של תושב העיר, שהתלונן בפני גופי האכיפה של איכות הסביבה, הביא להפסקת זיהום אוויר קשה ברחבי העיר אשדוד. פסולת וצמיגים שהובערו במושבים שסמוכים לאשדוד, חנקו את האוויר לתושבי אשדוד, שנאלצו לבלות את הלילות האחרונים עם ריחות עשן וזיהום אוויר קשה

 

ריחות עשן וקשיי נשימה ליוו את חיי תושבי העיר, בעיקר ברובעים המזרחיים, בלילות האחרונים. תושב העיר, מירון ברשדסקי, שמאס בריחות הקשים והפגיעה הקשה באיכות חייו, פנה בתחילת השבוע למוקד העירוני בתלונה. אך הוא לא הסתפק רק בתלונה למוקד העירוני ועותק מתלונתו הוא שלח אף אלינו.
 
"בתחילת השבוע, כאשר הייתי בדרך לביתי מרובע ה' לרובע ו' הרחתי ריחות עזים של שריפה. פשוט בלתי נסבל, למזלי אני לא סובל מאסטמה אחרתהייתי מת ברחוב. הגעתי הביתה סגרתי את כל החלונות והתקשרתי למוקד העירוני. הבחורבמוקד העירוני אמר שידוע להם שזה קורה בשכונות הדרומיות של העיר", מספר מירון בתלונתו.

למחרת בבוקר הזיהום ממשיך, אך שינוי כיוון הרוח מקל במעט על הריחות בעיר. כך נמשך לו הזיהום בכל יום מערבי השבוע. "המצב הזה כבר נמשך יותר משנתיים. זה פשוט מטורף, העיר אשדוד הפכה לפח אשפה", הוא אומר לנו בזעם.

אבל תלונתו אינה היחידה בתקופה האחרונה. גם אנו לא התקשינו להריח את ריחות השריפה בתקופה האחרונה, בעיקר בלילות. בכל בירור מול מוקד כיבוי האש באשדוד, נענינו שלא ידוע על שריפה באזורינו. אך מירון ברשדסקי שפנה אלינו, לא מסתפק רק בפניה למוקד העירוני, שמאוחר יותר מתברר שהתייחסו לתלונתו במלוא הרצינות והעבירו לטיפול איגוד ערים. הוא פונה מיוזמתו לאיגוד ערים לאיכות הסביבה, למשרד להגנת הסביבה ולמשטרה הירוקה. לכולם הוא מתאר את קשיי הנשימה והזיהום הכבד שפוגע קשות באיכות החיים של תושבי העיר.
 
באיגוד ערים לאיכות הסביבה מסבירים לו שידוע להם על שני מפגעים עיקרים באזורנו: אתר פסולת לא חוקי בבצרון, במקום קיימת שריפה תת קרקעית של זבל (ריח שריפה שלפלסטיק וכוו') וכן מפעל שמנים בצומת הד-הלום בשם טית-בית שפוגע בעיקר בתושבי רובע ט"ו. מדובר בשני מפגעים קשים שלאיגוד ערים לאיכות הסביבה באשדוד אין את הסמכות לפעול נגדם, שכן הם נמצאים מחוץ לאזור השיפוט שלו.
 
ד"ר ענת רוזן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד- חבל יבנה, מציינת בפנינו שאכן בתחילת השבוע התקבלו מספר פניות במוקד העירוני ובמשרדי האיגוד. ד"ר רוזן:" לאחרונה שבו מטרדי הריח לפקוד את השכונות הדרומיות- מזרחיות באשדוד מקור ריחות אלה הוא ככל הנראה בבעירת פסולת אזור המושבים שדה עוזיהו ושתולים. כיוון ועוצמת הרוח בשעות האמורות, וכן אופי מטרד הריח -  מצביעים על מקור: חקלאי / עם או בלי פלסטיק / צמיגים".
 
באיגוד יוצרים קשר עם תברואן מ.א. באר טוביה שיוצא למקום ומזהה את הפסולת הבוערת. לדבריו, הוא הכיר את מוקד הבעירה ואף טיפל בו בשבוע החולף. באיגוד דורשים מהתברואן להביא סוף לזיהום ולהביא שופל (טרקטור גדול) כדי לכסות ולחנוק את האש.
למחרת, גד עפר מאיגוד ערים באשדוד, מברר אם התברואן אם טיפל במפגע ומתברר שאכן דאג לכיבוי הבעירות במקום. בירור העלה שמדובר בבעירת צמיגים מתמשכת במקום ושתברואן מ.א. באר טוביה דאג לכבותה. אך בשטח עוד נותרים צמיגים רבים (4-5 משאיות, לטענת התברואן) שנראה שתושבי המושבים מבעירים אותם כדי לקחת את הברזל שבהם.
 
לעת עתה יכולים תושבי אשדוד לנשום במעט לרווחה בעיקר בזכות אותו תושב העיר שהתלונן בכל מקום שרק אפשר כדי לעצור את זיהום האוויר של כולנו.
 
במשרד להגנת הסביבה מציינים בפנינו שתלונות בעניין זה אכן הגיעו למשרד וכעת הנושא נבדק ע"י פקחי המשרד.
 
אם גם אתם נתקלים במפגעי איכות הסביבה, קחו יוזמה, יש למי לפנות:
מוקד עירוני אשדוד 106
איגוד ערים אשדוד יבנה 08-8563167
גב' איילת בסקינד, משרד לאיכות הסביבה, מחוז דרום 08-6264037
משטרה ירוקה: 08-9788888
מוקדחירום של המשרד לאיכות הסביבה 6911*

קישורים:
 
 
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה