להאזנה לתוכן:

הנה יום זה יום קדוש ביותר, ז' באדר, יום פטירת משה רבנו והכח ביום זה הוא מהגדולים בימות השנה.

ומשה שפיר כאמר ובכל תלמיד חכם יש בו חלק ממשה רבנו. והנה אין יום ראוי יותר מיום זה לחזק בנפשנו את אשר חייב האדם לחזק בנפשו "והיו עיניך ראות את מוריך", כל אדם חייב ליצור מול עיניו את דמות רבו ובכל צעד בחייו לשקול את מעשיו: אם רבי היה רואה אותי נוהג כך או מתנהג כך מה דעתו הייתה על דרכי.

וכך ניצל יוסף הצדיק מאשת פוטיפר, ראה מול עיניו את אביו שהיה רבו יעקב אבינו ובכח זה ניצל מאשת פוטיפר.

והנה מצאנו בנביא (מלכים ב' ב' א'):"ויהי בהעלות ה' את אליהו בסערה השמים וילך אליהו ואלישע מן הגלגל" ואליהו אמר אל אלישע: "שאל מה אעשה לך בטרם אלקח מעמך ויאמר אלישע ויהי נא פי שנים ברוחך אלי ויאמר הקשית לשאול (ואי אפשר לתת יותר ממה שיש בידי) אם תראה אותי לקח מאתך יהי לך כן ואם אין לא יהיה" ( לפני שאליהו עלה בסערה השמימה תלמידו אלישע ביקש ממנו שישפיע עליו מגדולתו פי שנים, אמר לו אליהו: איני יכול להשפיע עליך כח אשר אין בי אך אם תראה אותי בשעה ובזמן שאני עולה לשמים תוכל לקבל את מבוקשך).

והנה קשה, מה הפרוש של דברי אליהו: אם תראה אותי בשעה שאני נלקח לשמים תקבל את בקשתך פי שניים ברוחי?

והנה בפרוש המצודות פירש ואמר שבשעת מיתתם של צדיקים מעלתם מתגדלת ועולה לדרגות גבוהות ביותר ולכן אם יראה אותו בשעת עליתו לשמים יזכה פי שניים ברוחו.

ואפשר לבאר ולאמר דהנה כשהאדם גר ליד רבו הכח של רבו משפיע עליו מאוד וכך נמנע האדם מכל רע. וכך מצאנו אצל שלמה המלך (ברכות ח'): לעולם ידור אדם במקום רבו שכל זמן ששמעי בן גרא קיים לא נשא שלמה את בתיה בת פרעה. וזה מוסר גדול, שלמה המלך אשר חכמתו הייתה רמה והגיע להשגות גדולות ביותר, אף הוא ההשפעה של רבו עליו הייתה עצומה ומנעה ממנו דברים וכשרבו לא היה לצידו ירדה ההשפעה ממנו. ולכן חייב האדם לצייר מול עיניו את רבו "והיו עיניך ראות את מוריך".

זה מה שאמרו חז"ל (בבא בתרא ע"ב): פני משה כפני חמה פני יהושע כפני לבנה. והנה ודאי שלא קם בישראל כמשה עוד וכל מעלתו של יהושע הייתה משום ששם את פני רבו מול עיניו בכל זמן וזה עומק של הלבנה והשמש, הלבנה אין בה כח פרטי של אור כל כוחה בא מן השמש ובלי שמש אין ללבנה אור ויהושע שם מול עיניו בכל עת וזמן את דמות רבו משה ובכח דמות רבו היה מקבל את האור להאיר כלבנה.

ועל פי דברים אלו יובן: אלישע מבקש מאליהו להמשיך לעלות בדרך ה' גם אחרי שרבו לא יהיה עמו, עונה לו אליהו: אם תראה אותי בשעה שאני עולה השמימה תשיג פי שניים. וזה יסוד גדול לאדם כאשר רבו לא נמצא עמו והאדם שם מול עיניו את רבו הכח וההשראה של רבו כפולה ומושפע על האדם שפע מרובה וכח גדול משמים.

ונקשה, מדוע ההשפעה של ציור רבו מול עיניו כפולה וגדולה?. אלא כשאדם רואה ומרגיש יש השפעה גדולה אך כשהכיסופים והמחשבות וזכירת הימים שחלפו והגעגועים גודלים הכח ניהיה חזק ביותר.

נחזק מול עינינו בכל עת וזמן "שויתי ה' לנגדי תמיד" ונזכור ביום זה, יום ז' באדר, את כל הקדושים והצדיקים אבותינו ורבותינו ונצייר בכל עת וזמן ויהיו חקוקים מול עינינו.

ונזכה לאורה ולישועה ואור חדש על ציון תאיר. ונזכה לגאולה שלמה בחודש האורה והשמחה וימשך חוט של חסד ורחמים וגאולה בקרוב ממש.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה