כמה צריך האדם להיזהר מן השמיעה הלא טובה


להאזנה לתוכן:

"ראה אנכי נותן לפניכם היום את הברכה ואת הקללה את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה' אלוקיכם והקללה אם לא תשמעו"
וקשה, מדוע התורה הקדושה נקטה בלשון אשר "תשמעו", היה צריך לומר אשר "תקיימו" ולא אשר תשמעו ?.

אלא צריך ללמוד יסוד גדול כמה צריך האדם להיזהר מן השמיעה הלא טובה וכמה רע השמיעה יכולה לגרום לאדם וכן להפך כמה טוב השמיעה הטובה יכולה לגרום ולהביא את האדם למקומות הגבוהים והמיוחדים והנעלים ביותר. ומסופר על הבעל בני ישכר, הרב צבי הירש מדינוב זצוק"ל, אשר היה ידוע כקדוש עליון ומקובל גדול, אשר היה יושב עם נכדו הקטן והיה מלמד אותו ענייני קבלה גדולים ונשגבים, באחד הימים באו ואמרו לו: רבנו הקדוש מדוע אתה מסכן כך את הנכד שלך ומלמדו דברים נשגבים כאלו הרי עדיין חומש ומשנה לא למד, מדוע ללמדו דברים נשגבים כאלו.

ענה ואמר להם: המשנה אומרת המלמד ילד קטן למה הוא דומה לאדם אשר כותב על נייר חלק שכל מה שהילד שומע נחרט בנפשו כאדם הכותב על נייר חדש ולכן אמר להם אני מלמד את נכדי דברים קדושים ונשגבים אפילו שאינו מבין אבל בנפש שלו כל הלימוד הזה נחרט לזכר עולם וביום מן הימים כל התורה הזאת תתעורר בנפשו.
וכן מצאנו בתורה הקדושה: מי הזיק את חברו בשן או בעין או בכל אבר בגופו יש תשלום אשר התורה חייבה את המזיק, שן תחת שן עין תחת עין וכו', אבל הדין במי שחירש את חברו שונה, אין חיוב של אוזן תחת אוזן אלא על נזק האוזן מחויב לשלם דמי כולו.  
וקשה מדוע החיוב באוזן אינו כשאר האברים אשר עליהם נאמר שן תחת שן ,עין תחת עין?.
אלא באוזן טמון כל מהות האדם וכוח השמיעה גדול ביותר ולכן צוותה אותנו תורתנו הקדושה אשר תשמעון ולא אשר תעשון, משום שלשמיעה יש ערך עליון גדול ביותר.
 
ולכן ביותר בימים אלו אשר נכנסים לימי חודש הרחמים והסליחות, כמה צריכים לעבוד על עצמנו לתקן את השמיעה ואוי לו למי ששמע לשון הרע על תלמידי חכמים, פוגם פגם קשה בנפשו ומשריש את הפגם הזה לזרעו אחריו.
ומצאנו בבן סורר ומורה אשר הוריו מוסרים אותו להריגה. אשר דין זה קשה ביותר, נער פחות מגיל 13 שנים אשר אוכל בשר ושותה יין וחייב שהבשר הזה יהיה כשר וחייב שהיין יהיה כשר מוציאים אותו להריגה, מדוע?. משום שהוריו אומרים בננו זה אינו שומע בקולנו, שורש הרע של הבן הזה אינו שומע בקולנו, לשמיעה יש כוח להביא את הנער לדין בן סורר ומורה. כל רשעי ועוכרי עם ישראל התדרדרו והגיעו לבאר שחת מחוסר שמיעה.
מי שלא יודע לשמוע תוכחה וחושב שהצדק תמיד איתו ומשקר ומשכנע גם את עצמו בצדיקותו ואינו כלי קיבול לקבל תוכחה סופו סוף מר ועצוב ומאבד את כל העולמות.
הנה ימים אלו הם ימים אשר כל אדם ישתדל לסיים בהם את כל העבר הלא טוב ולהיכנס לתקופה חדשה בחיים, לפני שיכנס חודש אלול, את ימי הרחמים והסליחות נשתדל למלאם בזיכוך הנפש ועידון הנשמה.
 
אחרי שנים של סערה גדולה ומלחמה לה' במעשי עמלק, אשר עליו נאמר "אשר קרחה בדרך ויזנב בך כל הנכשלים אחריך", נכנס לימי אלול בנפש חפצה ונראה ישועת ה'. ונתחזק באמונה ברה וצרופה ונדע ונודיע "ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד" ובמופלא ממך אל תדרוש, תמים תהיה עם ה' אלוקיך. ונדע שישנם זמנים שעליהם נאמר וראית את אחוריי ופני לא יראו.
נשתדל בכל כוחנו לחזק ולעשות רצון יריאיו וחסידיו וביום המיוחד והמיועד להשתטחות על ציון רבנו אליעזר פפא זצוק"ל, אשר הבטיח שכל מי שיקבל ממנו טובה יחזיר, ליתן עוז לאלוקים ולגדל כבוד עבדיו הנביאים.
ונזכה יחד עם שאר ישראל לישועה גדולה ולהודות לה' על הטובה אשר חננו.
"מה אשיב לה' כל תגמולהי עלי נדרי לה' אשלם".
ה' עוז לעמו יתן.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה