.

שאלה:

מהם דיני תשעת הימים שהתחילו בא' באב (יום שישי)?

תשובה:

setImageBanner('2f87fc20-20fd-4c0d-9af2-1f05f857edf4','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'',510,80);

עיקר האבלות מתחיל מראש חודש אב, וכנאמר בהלכה: "משנכנס אב ממעטים בשמחה", והכוונה היא שאין שמחים כלל. מכל מקום, חכמים הוסיפו גדרים מסוימים כדי לבטא את האבלות.

אין בונים בניין של שמחה. הכוונה היא לבניין של הרווחה, שאין בו צורך של ממש, דבר שאינו מצוי כל כך בימינו, בפרט בארץ ישראל. אבל נהגו שלא לצבוע את הבית ולא לסייד אותו.

אכילת בשר ושתיית יין

א. נוהגים שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין בימים אלה, למעט בשבת, אז אין נוהגים מנהגי אבלות. הספרדים מתחילים במנהג זה רק אחרי שבת (בשבוע שחל בו תשעה באב). בשר לענייננו הוא כל סוגי הבשרים: גם עוף ויין מתייחס לכל סוגיו, לרבות מיץ ענבים. מאכלי דגים מותרים, ובמשקאות – מותרים בירה, שֵׁכר וכדומה

ב. בסעודות מצווה כגון ברית מילה, פדיון הבן או סיום מסכת, מותר לבעלי השמחה לאכול בשר, וכך גם לקרוביהם המשתתפים עימהם.

ג. חולים, הזקוקים לבשר למען בריאותם, מותרים אף הם באכילת בשר (בימינו הצורך פחוּת, משום שיש הרבה תחליפים מן הצומח ומן הדגים).

הבדלה

מבדילים על יין. הספרדים נוהגים שהמבדיל עצמו שותה את היין. האשכנזים מחמירים ונותנים לילד שהגיע לחינוך לשתות מן היין, ובבית שאין בו ילדים - ישתה המבוגר.

כביסה

אין מכבסים בימים אלה, גם לצורך הימים שלאחר תשעה באב. ואולם בבית שיש בו תינוקות המלכלכים את בגדיהם תדיר - מותר לכבס את בגדיהם.

רחצה

אסור לרחוץ רחצה של תענוג. חולה וילדים קטנים מותרים ברחיצה. בימינו, שנוהגים לרחוץ מדי יום ביומו והרחיצה היא מטעמי בריאות, ובפרט בימים החמים שבארץ - אפשר להקל להתקלח בכל יום, רצוי שלא במים חמים. אולם אסור לרחוץ ולשחות בים ובבריכה שלא מטעמי בריאות (משיב: הרב שמואל שפירא).

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: [email protected]