תחקיר: הסינים בתהליך השתלטות על הכלכלה הישראלית, להערכתנו, יזכו גם בהקמת הנמל החדש


להאזנה לתוכן:

הסינים עושים מאמצים גדולים לשים יד ורגל בישראל, אולם מספיק אצבע סינית כדי להשתלט על המשק הישראלי. מבול של חברות סיניות משקיעות ומתעניינות בתקופה האחרונה בהשקעות בישראל. הם מבקשים להשתלט על תנובה כמו על חברות אסטרטגיות גדולות בישראל ועכשיו גם להקים נמל באשדוד.
מתוך 3 החברות שניגשו - צ'יינה הארבור הסינית תזכה כמעט בוודאות במכרז להקמת אחד הנמלים בישראל (אשדוד או חיפה). הסינים (בעידוד ממשלתם) נכנסו להשקעות אסטרטגיות בישראל ורוכשים עוד ועוד חברות בכל התחומים, כולל כאלו שהכי מזוהות עם המדינה (תנובה, שת"פ עם הטכניון ועוד ועוד).
תחקיר אשדוד נט על החדירה הסינית לישראל. האם זה טוב או רע ליהודים?

הסינים החליטו אסטרטגית לחדור עם מיליארדי דולרים לשוק הישראלי - שוק קטן יחסית אך עטיר בידע, שוק שקל מאוד להשתלט עליו עם הכסף הסיני הבילתי מוגבל! 

הכסף הסיני מעוור את אנשי הכלכלה בישראל ועדין אף אחד לא עורך בדיקה, האם זה טוב או רע ליהודים שחברות סיניות ישלטו במשק הישראלי?!

המכרז להקמת שני נמלים יצא לדרכו ביוני האחרון לאחר הכרזה של רה"מ בנימין נתניהו, שר
התחבורה כץ ושר האוצר יאיר לפיד על הקמת שני נמלים חדשים בישראל, אחד בחיפה והשני באשדוד. עלות הקמת כל נמל נאמדת בכ-1.1 מיליארד דולר. הנמלים אמורים להכיל כ-1.5 מיליון טונות מכולות ולהעמיד את הענף בפני תחרות.

הסינים יזכו, ברמת ודאות גבוהה מאוד, להקים את אחד משני הנמלים בישראל. האם עובדים סינים יהיו פועלי הנמל הבאים? אף אחד לא מתחייב אחרת.

הרצון שלהם לבנות כאן נמל,  הינו חלק מאסטרטגיה כוללת ותופעה שצוברת תאוצה אדירה בתקופה האחרונה - מבול של חברות סיניות משקיעות ומתעניינות בהשקעות בישראל.

הסינים משקיעים בישראל בכל התחומים:
נדל"ן, חברות טכנולוגיה, הייטק, ביוטק, חברות מזון, אנרגיה, כימיקלים, תקשורת, מוסדות אקדמאיים, הקמת תשתיות וחברות פיננסים.
הסינים אף מבקשים להשתלט על החברה הלאומית, תנובה ואף הגישו הצעה רשמית שכנראה תתקבל.

הם יוצרים קשרים פוליטים ועסקיים ענפים, מחבקים את ראשי המשק והפוליטיקה ומפעילים בעלי קשרים שיתווכו, כמו דובר צה"ל לשעבר, תת אלוף (במיל) אבי בניהו, שעסוק בימים אלה בחיבור בין חברות ישראליות לבין יזמים סיניים.

הסינים משקיעים הרבה כסף בטכניון בחיפה - המיליארדר הסיני לי קה־שינג תרם לטכניון 460 מיליון שקל, כדי שיקים שלוחה בסין. זאת הייתה התרומה הגדולה ביותר של תורם יחיד שניתנה לטכניון מאז הקמתו, ואחת הגדולות שניתנו לאקדמיה הישראלית.
בשלוחה שתיבנה צפויים ללמד דוקטורנטים וחוקרים סינים שיוכשרו בטכניון בישראל, לתארים שיינתנו על ידי המוסד.

חברת ענק מסין (טוגה נטוורקס, חברת סטארט־אפ אנונימית שהוקמה לפני חצי שנה, היא למעשה מרכז פיתוח של חואוויי, חברת ציוד התקשורת הגדולה בסין)  הקימה בארץ מרכז פיתוח חשאי.

ברייט פוד הסינית אמורה לרכוש את תנובה לפי שווי של 8.3 מיליארד שקל. מאיר שמיר, שותף המיעוט בתנובה, אמר לאחרונה בפומבי: "תנובה איננה עוד חברה. היא מעסיקה באופן ישיר ועקיף עשרות אלפי אנשים במדינה, ומהווה את מערכת ההפצה הגדולה בישראל. בחברה כמו תנובה יש ערכים שהם מעבר לתשואה ולמספרים.."

ממשלת סין מעודדות את ההשקעות:

השקעות סיניות שמגיעות מהממשל הסיני ומחברות ממשלתיות סיניות, פועלות מתוקף תוכנית החומש ה-12 של סין (לשנים 2011-2015).

לצורך קידום יעדים אלו מעמידה ממשלת סין סכום של 2 טריליון דולר.

בנוסף, חברות סיניות שאינן ממשלתיות וכן משקיעים סיניים פרטיים, פועלים באופן מואץ בשנים האחרונות ומשקיעים בפרויקטים וחברות מחוץ לסין.

גורמים בממשל הסיני מקיימים קשר ישיר עם המוסדות הישראליים, משרד החוץ ומשרד התמ"ת, ומעודדים השקעות סיניות בישראל.

ביקורים של משלחות מסין נערכות מידי כמה חודשים, וקשרים עסקיים נרקמים בין המשקיעים

תופעה זו נובעת מעידודה של ממשלת סין, שמחייבת חברות סיניות להוציא מט"ח בצורת השקעות בחו"ל.

לאחרונה נחתם הסכם שיתוף פעולה בין הרשות לניירות ערך בישראל ומקבילתה הסינית. מטרת ההסכם לסייע באכיפת חוקי ניירות ערך ומקלה על פתיחת שוק ההון הישראלי להשקעות של משקיעים מוסדיים סיניים, ואת פתיחת שוק ההון הסיני בפני משקיעים מוסדיים מישראל.

מאות אנשי עסקים סינים הגיעו בשנה האחרונה לישראל במטרה לבחון השקעות בחברות ישראליות. כגון משלחת של חברת ההשקעות “זזיאנג אוריינטל קפיטל”, חברת השקעות ענקית שרווחיה ב־2012 הגיעו ל־8.3 מיליארד דולר. בחיפה נערכו בשנה האחרונה שני כנסים בהשתתפות כמאתיים אנשי עסקים מסין.

נתניהו מאוהב בשיתוף הפעולה עם הסינים:

ממשלת ישראל הולכת רחוק מאוד כדי לקדם השקעות סיניות בישראל ונשאלת השאלה מה המחיר שאנחנו צפויים לשלם על השתלטות הכלכלית מהמזרח?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שב ומדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה עם סין. בזמן האחרון אין כמעט נאום שהמילה סין אינה מוזכרת בו.

 “נתניהו מעניק עדיפות ליחסים עם סין”. נכתב לאחרונה בעיתון ”סאות’ צ’יינה מורנינג פוסט”.

חודש אחר כך נתניהו נסע עם משפחתו לביקור בסין, אף שלפי דרישת הממשלה הסינית נאלץ לוותר על עדות של איש ביטחון ישראלי במשפטם של קורבנות ישראלים שתבעו בנק סיני בארצות הברית, שלפי החשד שימש צינור להעברת כספים לפעולות טרור. במהלך הביקור נתניהו הגדיר את יחסי סין ־ישראל כחיבור בין שקע לתקע.

בפורום קיסריה בנובמבר הוא דיבר על הצורך בפתיחת שווקים חדשים, לרבות סין. בעת ביקור באיטליה בחודש דצמבר הודיע בכיר בפמליית ראש הממשלה שישראל אינה יכולה לסמוך רק על ארצות הברית ופועלת להרחיב את שיתוף הפעולה עם סין ורוסיה. במהלך ביקורו של וואנג יי, שר החוץ הסיני, בישראל לפני שבועיים, שוב קרא נתניהו לשיתוף פעולה בין סין לישראל בתחומים מגוונים והציע לשלב את יתרונות הטכנולוגיה הישראלית וההשקעות הסינית להגדלת המסחר המשותף בין שתי המדינות.

סיני זה אח

"זו ברכה למדינת ישראל", אמר על כך שר הכלכלה, נפתלי בנט. הוא נשאל על הסטיגמה של סין כשודדת טכנולוגיה ללא מתן זכויות יוצרים למפתח האמיתי. "זה נכון שבעבר הדברים היו מאד פרוצים אבל עם חלוף הזמן סין ומערכת המשפט הסינית תהיה יותר ויותר מערבית באוריינטציה ומכבדת חוק. כל משרד הכלכלה יודע שסין היא יעד מרכזי עבורנו.

בביקור שלי בסין בחודש יולי נדהמתי מהצורה שבה הסינים מעריצים את החדשנות הישראלית. הבאתי לשרים מתנה את ספרי ‘אקזיט’, וכל אחד מהשרים ביקש עוד מאתיים עותקים. אם בעבר רוב ההון הזר שהושקע בישראל הגיע מהמערב, היום העושר מגיע מהמזרח”.

השקעות הסינים בישראל:

אין נתונים מדויקים על היקף ההשקעות הסיניות בישראל. על פי הערכות הסינים השקיעו בישראל כ־12 מיליארד שקל, אולם במשרד הכלכלה אין מאגר נתונים על היקף ההשקעות הזרות.

לעתים הסינים רוכשים חברות ישראליות תחת רישום של מדינה אחרת, מסבירים במשרד הכלכלה את הפער, לכן אי אפשר לדעת את ההיקף האמיתי של ההשקעות הסיניות בישראל. ההערכה היא שהיקף הסחר בין ישראל לסין מגיע לשמונה מיליארד דולר (כולל יבוא)  והוא רק יגדל.

אנחנו ננסה להציג מגוון השקעות אסטרטגיות של הסינים בישראל :

חברת האצ’יסון הייתה בין החברות הסיניות הראשונות שהגיעו לישראל. ב־99’ התחילה האצ’יסון להפעיל את חברת הסלולר “פרטנר.  בעשר השנים שבהן החזיקה בשליטה בפרטנר הרוויחה האצ’יסון 7.2 מיליארד שקל, בעלי החברה משכו דיווידנדים בסכום של שני מיליארד שקל (מהישראלים בלבד).

“ערוץ 10” חתם  על הסכם לשיתוף פעולה עם הערוץ הסיני “סי.סי.טי.וי”. לפי ההסכם רצועות שידור של הערוץ הסיני ישודרו בערוץ 10 ובהמשך יפיקו שני הערוצים תוכניות משותפות.

באוקטובר הודיעה קרן ההשקעות הסינית "אברברייט”, כי תשקיע בשנים קרובות כ־300 מיליון דולר בישראל.

בספטמבר תרם לטכניון לי קא שינג, איש עסקים סיני, 130 מיליון דולר.

באוגוסט נחתם הסכם לשיתוף פעולה עם חברת התשתיות הסינית “סי.סי.סי.סי”. החברה בונה את קו הרכבת בין איראן לארמניה ומגלה עניין בבניית קו הרכבת לאילת. החברה הסינית אמנם נמצאת ברשימה השחורה של מדינת אילינוי, אולם לאחרונה אושר תוואי הרכבת לאילת ושר התחבורה ישראל כץ הודיע שהממשלה הסינית תהיה מעורבת בפרויקט שעלותו תגיע ל־15 מיליארד שקל.

באפריל רכשה חברת “שנגחאי פוסון” את החברה הישראלית להסרת שיער, “אלמה לייזרס”, ב־240 מיליון דולר.

בנובמבר 2012 רכשה חברת “האצ’יסון” את החממה הטכנולוגית “כנרות” והודיע כי תשקיע בחברות החממה מאה מיליון שקל. האצ’יסון אף שותפה במתקן התפלה שורק שיספק כחמישית מצריכת המים בישראל.

באוקטובר 2011 רכשה חברת “כימצ’יינה” שליטה בחברת “מכתשים אגן” הישראלית תמורת 2.4 מיליארד דולר, ובאפריל 2010 הקימה חברת “חוואווי” מרכז פיתוח בישראל תחת מעטה של סודיות. מרכז פיתוח סיני נוסף הוקם לאחרונה בישראל.

ביוני פנתה חברת הנדל”ן הסינית “בי.סי.אי.ג’י” לנתניהו והציעה לו לבנות כמה עשרות אלפי דירות בישראל. את המימון, כשלושה מיליארד שקל, הבטיחה החברה להביא מסין.

בנובמבר, הציע יאיר לפיד לשגרירת סין בישראל, גאו יאנפינג, להביא לישראל חברות שיבנו 30 אלף דירות בפרויקטים להשכרה.
יצחק מויאל, יושב ראש הסתדרות עובדי הבניין והעץ, סבור שזו תהיה טעות: “לאן ילכו מאה אלף עובדי הבניין הישראלים שיפוטרו בעקבות העסקתם של הסינים.  הבעיה של מחירי הדיור בישראל היא זמינות הקרקע ואת זה החברות הסיניות לא יכולות לפתור”.

ברייט פוד הסינית אמורה לרכוש את תנובה לפי שווי של 8.3 מיליארד שקל.

צ'יינה הארבור הסינית תהיה אחת הזוכות הודאיות בהקמת נמל נוסף באשדוד או חיפה במימון של 1.1 מיליאד שקל מהמדינה.

 אוטובוסים מסין במקום ממפעלים בישראל בעידוד שר התחבורה

עד לאחרונה קיימו חברות התחבורה הציבורית בישראל מכרז בין המפעלים הישראלים ("הארגז" ו""מרכבים"), אשר היו מרכיבים את האוטובוסים על בסיס שלדות מיובאות מחו"ל. בעתירה שהגישה "הארגז" נטען כי משמעות ההחלטה תהיה "פגיעה קשה בתעשיית הרכבת האוטובוסים בישראל ובאלפי העובדים בה". לפי החברה, המהלך יוביל לפיטורי מאות עובדים במפעלי החברות הישראליות, אשר רובם ממוקמים בפריפריה.

בנוסף טוענים העותרים כי משרד התחבורה הקל את התקן הישראלי המחמיר לבטיחות בדרכים אשר נדרש מהאוטובוסים החדשים, בכדי לאפשר ייבוא של אוטובוסים מוזלים מסין. לדבריהם, "כדי לאפשר ייבוא של אוטובוסים של יצרנים שלא מעוניינים או מסוגלים להתאים את תוצרתם לתקן הבטיחות הישראלי, מוותרים השר כץ ומשרד התחבורה על דרישת בטיחות חיונית מאין כמותה. משרד התחבורה, אשר אמון בראש ובראשונה על בטיחות הנוסעים, התפשר וביטל תקן ישראלי מחמיר".

בחברת "הארגז" אף רומזים כי המניעים להחלטות אלו אינם לגמרי כשרים. על פי העתירה, ביטול התקן הישראלי ביחד עם שינוי מדיניות "עידוד התוצרת המקומית" בתחום הביאו לעלייתו של שחקן חדש בשוק האוטובוסים - חברת "צ'יינה מוטורס", אשר החלה לאחרונה לייבא אוטובוסים זולים מסין. בעלי החברה הוא יצחק קויפמן - חבר מרכז הליכוד ופעיל מפלגה. על פי העתירה, החברה "מייבאת אוטובוסים מסין אשר כמובן לא עמדו בתקן הבטיחות הישראלי שבוטל על ידי משרד התחבורה".

בתמונות, שר התחבורה מקבל כבוד מהחברה הסינית בתיווך חבר מרכז הליכוד.

כבדהו וחשדהו

עוזי ארד, בעבר היועץ המדיני של נתניהו אומר: “המדיניות שלנו כלפי הסינים צריכה להיות מכוונת ולא פתוחה בלי חשבון. חשוב לדעת מה מדריך אותם ולהיות מפוכחים במגעים איתם. הם לא באים לישראל ממניעים ציוניים. אפשר להיכנס לפרויקטים עם שווי כלכלי בכפוף לבקרות ולזהירויות ולהתחשבות באינטרסים השונים”.

גם דני יתום, בעבר ראש המוסד, סבור שצריך להפעיל שיקול דעת במגעים הכלכליים עם הסינים. אין בעיה בכך שהם יבנו את קו הרכבת לאילת, אבל לא הייתי נותן להם חזקה על שדה התעופה או על נמל ימי.

"היכן שאפשר לשמור על איזונים אפשר לעבוד איתם, איפה שאנחנו יכולים ליפול כבני ערובה רצוי להתרחק מהם”.

“לאנשי עסקים ישראלים יש חשש מהשתלטות החברות הסיניות על השוק הישראלי”, אומר עמוס יודן. “לסינים יש תדמית שלילית של גונבי טכנולוגיות לא נאמנים. הישראלים מעדיפים את האמריקאים

פרופסור יצחק שיחור מהחוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטה העברית:
“העולם כולו מתמודד עם החשש מפני הסינים, הם מפוזרים בכל העולם, הכלכלה האמריקאית כולה היא בת ערובה של הסינים, יש להם טריליון דולר באגרות חוב אמריקאיות. הם השתלטו על הכלכלה הטורקית בצורה כל כך קשה שיש שם בדיחה שאומרת שעל כל אונייה סינית שנכנסת לנמל טורקי מפעל טורקי אחד נסגר.

ישראל נחשבת לשוק קטן. ההשתלטות של הסינים היא תהליך שקשה למנוע וצריך להסתגל אליו, אי אפשר למנוע חדירה שלהם. זאת באמת בעיה”.
 שיחור מכיר את הבעיה מקרוב. הוא נכנס לרשימה השחורה של הסינים בעקבות השתתפותו בפרויקט מחקר בארצות הברית שעורר את התנגדות הסינים.

סין ואיראן

סין היא הסוחרת הזרה הגדולה באיראן עם 70 עסקים פעילים, סין היא ספקית נשק גדולה לאיראן, טילי הפאג’ר פותחו באיראן בסיוע סיני, אינספור עסקאות נשק נחתמו בין סין לאיראן, חברות סיניות סייעו לאיראן לבנות מתקן לייצור נשק כימי ומפעלים לייצור גזים קטלנים. על פי האתר “צ’יינהביז” סין מכרה נשק לרבות ממדינות האזור. היא העבירה לטליבאן באפגניסטן טילים ומערכות הגנה, התניעה את תוכנית הגרעין הסורית כשמכרה לסוריה כור גרעיני קטן, סיפקה חומרים כימיים למפעלי גזים קטלניים שבנה קדאפי, בנתה כור גרעיני באלג’יריה, ייסדה את תוכנית הגרעין הצבאית של פקיסטן ומכרה לה טילים.

עוזי ארד, לעומת נדאי, סבור שהקשרים של סין עם איראן צריכים להילקח בחשבון. “יש לסינים כאן אינטרסים מורכבים ואנחנו צריכים לשקול את האינטרסים האלה כשאנחנו מאפשרים להם להיכנס לישראל”.

דני יתום חושב שאולי דווקא הסינים יצלחו לשכנע את האיראנים, בזכות הקשרים הטובים בין שתי המדינות, שלא להתקדם בתוכנית הגרעין. “אני לא מוטרד מהקשר שלהם עם איראן, צריך לחזק את הקשרים עם סין למרות הקִרבה שלהם עם איראן מפני שסין היא מעצמה כלכלית עצומה”.

הלקח האפריקאי

האלוף דני יתום מזכיר  שאנחנו צריכים ללמוד מאפריקה ולהפעיל שיקול דעת נרחב במגעים שלנו עם סין. “הסינים קנו באפריקה כמעט כל דבר, וכשהאפריקאים התעוררו הם הבינו שכל המרבצים שלהם נמצאים בידי הסינים. לא היינו רוצים שזה יקרה גם לנו”.

פרופסור ברוורמן, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת:
באפריקה הסינים השתלטו על כל המחצבים. בדרום אמריקה הם ביצעו רכישות ענק על משאבי חקלאות כדי להבטיח לעצמם את אסם התבואה והסויה. ברוב המדינות בעולם כבר מבינים את הסכנה ועוצרים את התהליך".

לסיכום:

יכול להיות שההקעות הסיניות יהיו נפלאות למדינה ויביאו עימם פריחה, אך יש סיכון שבטווח הבנוני גם להשתלטות בלתי חוזרת שתביא עימה לפיטורים המוניים ולפגיעה אנושה בכלכלה. במדינת ישראל שהפכה בשנים האחרונות ליותר ויותר קפיטלסטית המתפשרת על טובות האזרח, הסכנה להיות נשלטת ע"י מדינה  שהרגש הוא לא התחום החזק שלה, בלשון ההמעטה, הנו מסוכן.

כל שיש לישראל הוא הידע, משאב ידע זה מניע את הכלכלה הישראלית והוא הנכס הגדול ביותר שלנו. ברגע שמשאב הידע יעבור לסינים...נשאר בלי היתרון היחסי שלנו.

ניתן לפתוח דלת לסינים אך להקים מנגנוני פיקוח לשמירה על זכויות האזרחים בישראל (הסינים אלופי העולם בגניבת ידע והעברתו ליצור במפעלים בסין). המטרה של השלטון הסיני הוא ליצר עבודה למיליארד הסינים כדי לשמור על שלטונם ולכן הם זקוקים לידע שאיתו יוכלו להמשיך ולשווק לעולם בתחומים נוספים ומגוונים. כך הם רוצים גם לשלוח סינים לרחבי הגלובוס לעבודה ועדין לשמור על שליטה מלאה בהם.

בנתיים לא נראה שמישהו נוקף אצבע כדי לבצע פיקוח בסיסי.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה