מהנדס העיר: הפתרון למצוקת הדיור גם במחיר של פגיעה בטבע


להאזנה לתוכן:

מהנדס העיר דורון חזן יצא לשליחות שעיקרה שכנוע הצעירים כי הבנייה על חולות אשדוד היא רע הכרחית. במפגש שנערך עמו במרכז "כיוונים" הוא הסביר כי הפתרון למצוקת הדיור ולמחירים הגבוהים טמון בהפשרת קרקעות, גם במחיר של פגיעה בטבע. תכניות נוספות שעל הפרק: הקמת תחנת רכבת נוספת באזור ניר גלים

צילום: אבי רוקח

מהנדס העיר אשדוד, דורון חזן, נפגש השבוע עם עשרות צעירים במרכז "כיוונים" למפגש בלתי אמצעי, במהלכו ניסה לשכנע אותם בצדקת הבנייה בשיפולי הדיונה הגדולה, שם מעוניינת העירייה להקים את רובע המגורים י"ד. חזן דיבר גם על פרויקט התחבורה הירוקה, שהעבודות עליו מכעיסות חלק ניכר מהציבור, על בניית כבישים ומחלפים וכן על הרעיון להקים תחנת רכבת נוספת.

מצוקת הדיור באשדוד החמירה בשנים האחרונות עם היעדר קרקעות פנויות לבנייה. הירידה בהיצע הביאה לעליית מחירים מטאורית וצעירים רבים שרצו לרכוש דירה נאלצו לעזוב את העיר. במפגש שנערך ביום שני ניסה חזן לטעת בצעירים תקווה כי בעתיד יוכלו לרכוש דירה משלהם בעיר. לדבריו, הדבר יתאפשר רק במידה ויופשרו שטחים לבנייה. חזן כיוון בדבריו בעיקר לחלקה הדרום-מזרחי של העיר, באזור פארק החולות, שם מעוניינת העירייה להקים פרויקטים של מגורים בשני מתחמים - הרובע המיוחד ורובע י"ד.

התכניות של העירייה מעוררות התנגדויות מצד הגופים הירוקים בשל הפגיעה בשטח הבתולי, אותו הם מעוניינים להפוך לשמורת טבע. חזן הסביר לנוכחים כי ניתן יהיה לבנות בשטחים הללו אלפי דירות חדשות ולפתור את מצוקת הדיור. חזן הציג את מפת העיר וסימן את מיקומי הפרויקטים שייבנו, בין היתר באזור נחל לכיש, ברבעים ו', ח', בחלק הדרומי של העיר, ברובע המיוחד וברובע י"ד. "בתכנית הכוללת יהיו 30 אלף יחידות דיור במסגרת תכנית הגג, שתיתן מענה הולם ופתרון למצב הנדל"ן הקשה של אשדוד", אמר.

"רגע, המקום הזה הוא לא שמורת טבע?", תהה אחד הצעירים לגבי רובע י"ד והרובע המיוחד. חזן השיב לו: "המקום הזה ממש לא הוכרז בתור שמורת טבע". נציין שלגבי הרובע המיוחד יש הסכמות עקרוניות בין העירייה לארגונים הירוקים, לגבי רובע י"ד המחלוקת רחוקה מפתרון.

"התכנית הכוללת היא להשלים את הבנייה בשיפולי רובע י"ז, לבנות ברובע י"ד ולבנות ברובע המיוחד", אמר חזן. "באותו אזור נבנה בית החולים, שבנייתו נשלמת בימים אלו, וייבנה אזור הייטק. לכל המקומות האלו יש כבר תכניות מאושרות. היו המון חוות דעת מקצועיות בעניין הדיונה, שיש מחיר לבנייה בה. במקרה זה כל חרק נדיר שיש במקום יצטרך לזוז כמה סנטימטרים לכיוון ניצנים. היחס של הדיונה באשדוד ביחס לכל חולות ניצנים שבין אשדוד לאשקלון הוא בערך עשירית. השאלה הנשאלת היא האם שווה לבנות בעשירית מהשטח, להציף את העיר ביחידות דיור או לתת מקום לערכי הטבע שנמצאים בחצר האחורית שלי".

בהמשך השקיע המהנדס בשיווק פרויקט נוסף שנוי במחלוקת - הרחבת הנתיבים לתחבורה ציבורית: "אין שום סיבה שתושבים ייסעו ברכב הפרטי בתוך העיר. מערכת התחבורה החדשה תקשר בין כל חלקי העיר, תסיע את התושבים ממקום למקום במהירות רבה, ויהיה מיותר ולא משתלם להשתמש ברכב. אנשים מפספסים את המהפכה האדירה שקורית באשדוד. יש לנו עם מפונק, בכל בית יש שתיים-שלוש מכוניות".

חזן סיפר כי גם הוא משתמש בתחבורה הציבורית: "אני מתגורר בירושלים ומעדיף לנסוע פעמיים בשבוע באוטובוס מאשר להפעיל את הרכב הפרטי שלי. הנסיעה הזו נוחה, זולה ומשתלמת. כל הנסיעה היא 70 דקות ואני במשרד באשדוד".

חזן הפתיע כשהודיע שבצפון העיר תוקם תחנת רכבת חדשה, השנייה באשדוד. "הבעיה היא שהתחנה הנוכחית באשדוד נחשבת לתחנה כפרית ויש לא מעט בעיות ביורוקרטיות בעניין הזה", הוא אמר. "ברגע שהיא תוגדר בתור תחנה עירונית המצב יהיה עדיף. מה שברור הוא שהתחנה הנוספת תהיה עירונית ולא כפרית ותהיה ממוקמת באזור ניר גלים". 

חזן: "אין שום סיבה שתושבים ייסעו ברכב הפרטי בתוך העיר. יש לנו עם מפונק. בכל בית יש שתיים-שלוש מכוניות"

לדירות חדשות באשדוד לחצו כאן 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה