כל העיר בתנועה- חשיפה לתנועות הנוער


להאזנה לתוכן:

בתחילת חודש ספטמבר, עברו רכזי תנועות וארגוני הנוער בבתי ספר ברחבי העיר וקיימו "ימי חשיפה" לפעילויות המתקיימות בסניפים וב'קנים' הפזורים ברחבי העיר. המפגשים הללו היוו את הכניסה של החינוך ה"לא פורמלי" אל הפורמלי תוך מתן הסברים ונגישות לילדים ובני הנוער ליצירת רצף חינוכי המשמעותי לבניית אופיים וזהותם של החניכים.

 חינוכה ובנייתה של חברה ערכית ותרבותית כך התווה במדיניותו ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ובאמצעות  החברה העירונית לתרבות הפנאי באשדוד, אפשרית רק במידה ויעניקו לכל ילד וילדה את כל הדרוש על מנת שירגיש ויהיה חלק מקבוצת שווים, בין אם מדובר במחשב, חוג או פעילות בתנועה או ארגון נוער.

יתרה מכך, בהנחייתם של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, הממונה על החינוך בעיריית אשדוד מר אריה מימון ומנכ"ל החברה העירונית מר אורן טואיל, הוחלט כי כל ילד שירצה לקחת חלק בפעילות בתנועה או ארגון נוער בעיר אך משפחתו לא תוכל לאפשר זאת מבחינה כלכלית (המחירים לפעילות שנתית נעים בין 150-550 ₪, לא כולל טיולים) יקבל הנחות מסובסדות  לפי תקנון קבוע הכולל הגשת טפסים והתרבות ישירה של תחום הנוער הפועל בעיר במידת הצורך.

פעילות בתנועות וארגוני נוער מעניקה לילדים ערכים, מעודדת פיתוח כישורים חברתיים מגיל צעיר, דווקא לדור הטכנולוגי ("דור ה-Z") ושימת דגשים על חוויות ילדות שההורים נהנו מהן בילדותם, כגון: קשירת חבלים, הדלקת מדורות, ניווטים וכיו"ב, כשכל אלו מביאים את הילדים ובני הנוער לפיתוח תחושת מסוגלות, קיום דיונים על נושאים אקטואליים העולים על סדר היום ולחברויות שנרקמות מחוץ למסגרת הבית ספרית. תנועות וארגוני הנוער חשובים במיוחד בחברה הישראלית כיוון שהן שמות 'על השולחן' את כל מה שנדמה שכבר נשכח או הפך לנוסטלגי.

מה גם שהמדריכים הפועלים בהם, תורמים מרצונם את זמנם ומשקיעים בדור הבא על מנת ליצור קשרים אישיים עם הילדים כשהמטרה העיקרית היא לגרום  לשינוי חברתי, בניית מרחב חברתי קבוע בו הילד לומד להיות חלק מקבוצה וחש אליה שייכות. למפגש מיוחד בין רכזי התנועות יחד עם עומר גדג' – האחראי על תנועות וארגוני הנוער בתחום הנוער של החברה העירונית לתרבות הפנאי באשדוד, הגיעו בשבוע שעבר רכזי תנועות הנוער הפועלות בנוער.

אם בעבר נדמה היה כי ישנן התנגשויות ותחרות סמויה או פוליטית בין הארגונים והתנועות השונות, כיום שיתופי הפעולה בין התנועות והארגונים ניכרים ביותר וכולם פועלים מתוך מטרה אחת: ליצור חברה טובה יותר. תתפלאו לגלות שרכזי תנועות הנוער הפועלות בעיר אשדוד מגיעים במיוחד מישובים וערים שונות ברחבי הארץ על מנת לקדם את הפעילויות השבועיות. 

בואו ונכיר את רכזי תנועות הנוער בעיר אשדוד:

גיא (25)- רכז עירוני באשדוד ובמחוז מרכז מזה כשנתיים בתנועת "המחנות העולים" הפועלים ברבעים ט"ו ו- א' במרכזים הקהילתיים ובבתי ספר בעיר. הוא בוגר התנועה, ועבר מסלול בנח"ל ובמהלכו התגורר ב'גרעין'- חיים בקבוצה דרך חיל החינוך. במקור הוא מקיבוץ רמת יוחנן ומתגורר כעת בראשון לציון ומגיע בין 2-3 פעמים בשבוע לאשדוד. "המחנות העולים" הינה תנועה חלוצית- ציונית שהוקמה בשנת 1926 ואחת מבין שלוש התנועות הכחולות שהיו משויכות בעבר לתנועת העבודה, אולם כיום לאף תנועה מביניהן אין שיוך פוליטי.כיום ישנם כ- 210 חניכים בשני מוקדים בעיר אשדוד.מחנה א'- רח' קדש 8
מחנה ט"ו- שד' רוטשילד 1- ביה"ס אופק.

יאיר (27) רכז עירוני של תנועת "השומר הצעיר" מזה כחמש שנים. במקור מירושלים. התגורר במשך ארבע שנים בכפר מנחם בקיבוץ מחנכים כחלק מהתחדשות מעגלי החיים של בוגרי התנועה. חניכי התנועה מוזמנים לעשות שנת שירות בתנועה ולאחר השירות הצבאי מתנדבים בעשייה חינוכית תוך מגורים בקבוצה. בימים אלו מנסים להקים קיבוץ מחנכים של ממש.
התנועה מתעמקת במתן "ביקורת חברתית", לרוב כלפי הממשל וגופים עצמאיים. למשל: במחאת האוהלים בלטה נוכחותם של חניכי התנועות הכחולות והשומר הצעיר בפרט. בשנה האחרונה נחנך מבנה מיוחד שהוקם כבית לחניכי התנועה. כיום ישנם כ- 230 חניכים בשני מרכזים ברובעים ד' ו- י"ב: צפון- רח' ראשון לציון 4- מרכז קהילתי ט', קן העוגן- רח' הר חרמון 3- מקיף ו'.

הלל (22)- רכזת עירונית של סניפי "בני עקיבא" באשדוד, במקור מתגוררת ביד בינימין ומגיעה פעמיים בשבוע לאשדוד. התנועה פונה לבני נוער דתיים- ציוניים ואחד הסניפים- "שלהבת" פונה לבני העדה האתיופיים. האג'נדה של התנועה היא שילוב של דתיים וחילוניים שומרי מסורת בשימת דגש על תודעה וחשיבה בכל הנוגע ל- עם, תורה וארץ.כיום ישנם שלושה סניפים וכ- 430 חניכים.

מור- רכז עירוני באשדוד של תנועת "הנוער העובד והלומד" זו השנה השנייה. מתגורר בבאר שבע ובמקור מראש העין. התנועה פועלת בשלושה מוקדים ברבעים א', סיטי, ורבע - י"ג (מקיף ח'). אחד הדגשים אליהם מתייחסים בתנועה הוא לנוער עובד- תוך ניסיון למנוע ככל הניתן ניצול, בעיקר בחודשי הקיץ. פעילים במקיפים בעיר, במרכזים הקהילתיים ושמים דגש על ניסיון ליצור חווה שיוויונית וצודקת.כיום פעילים כ- 400 חניכים.:קן צ'יטה—רח' סיני 25- מרכז קהילתי עוזיאל,קן מרכז- רח' העצמאות 60- מקיף ז',קן דרום- רח' ברק בן אבינועם 10- מקיף ח'.

עודד- רכז אזור דרום, במקור מקריית מלאכי, נשוי+ 2 ומתגורר בגבעת וושינגטון ולירן- רכז עירוני ושל ההדרכה באזור הדרום בתנועת "עזרא", במקור מאשקלון וכיום מתגורר ביישוב אדם (ליד ירושלים)- מקיימים פעילות בסניף "מברת" לבני העדה האתיופית ובסניף נוסף ברובע ו' בעיר. פועלים בתוכנית "עוצם"- שימת דגש על ערכים, ציונות ופיתוח מנהיגות לקראת גיל בר המצווה והכנה של ילדים ובני נוער לחיים הבוגרים בעולם הגברי- יהודי. בתנועה מתקיימת לרוב פעילות נפרדת לבנים ובנות. התנועה חרטה על דגלה באופן ייחודי רף תורני וערכי. התנועה הוקמה בשנת 1919 והיא הותיקה ביותר מבין התנועות הדתיות.כיום פעילים כ- 150 חניכים: סניף מברת—רח' חטיבת הנגב 7- אמי"ת ג',סניף ו'- רח' מיכאלשווילי 17 – ביה"ס שילה.                       

עוגן (18) מתנועת בית"ר- רכז התנועה באשדוד, גר בשנת שירות בבאר שבע. התנועה פועלת רק כשנה וחצי בעיר אשדוד. האג'נדה- חינוך בני נוער על פי אידיאלים ימניים (זאב ז'בוטינסקי), בניית נוער חלוץ ומתנדב, ציונות ואהבת הארץ. כיום פעילים כ- 70 חניכים:האצ"ל 7- מרכז קהילתי "אחווה".
תנועת "הצופים" היא תנועה מוכרת ברחבי הארץ. רכז התנועה העירוני באשדוד אבירם, מנהל שלושה שבטים: דותן, הנחל ושבט אביב. שימת דגש על ערכים, משפחה, קהילה וחברות, תוך פעילויות למען הקהילה:שבט דותן- רח' הציונות 111,שבט הנחל- הצוללים 3- מקיף ג',שבט אביב- רח' ראשון לציון 4- מרכז קהילתי ט'.

לדבריה של מזל שאלתיאל,ראש תחום ילדים ונוער ,"פעילות בתנועת נוער היא הזדמנות נהדרת לפעילות חברתית שחוויות רבות לצידה ,פעילות ערכית עם  צוות מדריכים מנוסה.מובטח לכל בני הנוער, שימצאו באחת מהתנועות פעילות שתתאים לעניין האישי שלהם". אז למה אתם מחכים ?



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה