צים דורשת להשתתף בחגיגת הפרטת הנמלים


להאזנה לתוכן:

בעתירה לבית המשפט מבקשת צים (של משפחת עופר) להשתתף במכרז בהיקף מיליארדי שקלים ובהפעלת הנמלים

חברות הענק מבינות שההפרטה של הנמלים יכולה להיות בוננזהבשבילהם (למרות שראש הממשלה ושר התחבורה סיפרו לנו (כרגיל) שזה יהיה בוננה בשבילנו.

חברת צים (שבבעלות משפחת עופר) ששמה נקשר לאחרונה עם סיפורי קומבינות בסך מיליארדים על כספי הציבור, המשקיעים והמדינה, הגישה עתירה לבית המשפט שגם היא רוצה להשתתף במכרז. אך טוענת מונעים ממנה את השתתפותה במכרזים לניהול הנמלים באמצעות מגבלות שנועדו להדיר אותה מהשתתפות במכרזים.

צים מבקשת מבית המשפט המחוזי בתל אביב לבטל תנאי במכרזים לתפעול ותחזוקה של מסופי המכולות החדשים בצמוד לנמלי אשדוד וחיפה, במסגרת פרויקט תשתית בהיקף מיליארדי שקלים להקמת שני נמלים פרטיים.

הנמלים יופעלו בידי הבעלים הפרטיים במשך 25 שנה משנת 2021.

לטענת צים, התנאי הפסול נוסח באופן המסכל את עקרון השוויון, בחוסר סמכות ומשיקולים זרים, ותוצאתו היא פגיעה קשה בתחרות ובחופש העיסוק שלה.

בעתירה נאמר, כי צים התנאי האוסר לכלול בקבוצת המציעים חברת ספנות או סוכן מקומי של חברת ספנות לא מאפשר לה להתמודד ונותן יתרון מפלה לחברות ספנות זרות המתחרות בה ואשר יוכלו אפילו להיות בעלות השליטה בו.

לטענת צים, באמצעות משרד עורכי הדין ש. פרידמן, שיקולים זרים הם שהובילו לקביעת תנאי זה, וכי חברת נמלי ישראל ביצעה כלפיה סיכול מוקד ולא חוקי.

לדברי צים, ללא ביטול או תיקון מיידי של התנאי הפסול, אין באפשרותה לכלכל את צעדיה ולא יהיה בידה זמן מספק כדי לחבור לגוף מפעיל, דבר העלול לגרום לשינוי מצב, לאובדן הזדמנויות, ולאובדן האפשרות לחבירה לאחד הגופים שנבחרו במיון המוקדם.

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה:

"החברה קיבלה את העתירה והיא לומדת אותה, ואת תגובתה תגיש לביהמ"ש. עם זאת, מכרזי ההפעלה מנוהלים מתוך אחריות ציבורית לקידום ולפיתוח תחרות בת קיימא בענף הנמלים ולטובת המשק.

 

7 מיליארד שקל יושקעו כדי להתחרות בנמלים הקיימים

הקמת נמל הדרום באשדודו המפרץ הינם פרויקט תשתית מהגדולים ביותר שידע המשק הישראלי וחברת נמלי ישראל (חנ"י) מקדמת אותם בהשקעה של מיליארדי שקלים. זאת במטרה להתחרות בנמל אשדוד וחיפה.

במסגרת הפרויקט צפויים להיבנות שני נמלים חדשים – כאשר נמל הדרום באשדוד ייבנה צפונית לנמל הקיים באשדוד.

חנ"י החליטה לפצל כל מכרז לשני מכרזים - האחד מכרז על בניית הנמל, והשני על הפעלתו; ואכן קיימות כבר הזוכות להקמת הנמלים - חברת PMEC, חברה-בת של החברה הממשלתית הסינית "צ'יינה הארבור", היא זו שתקים את נמל הדרום בעלות מוערכת של -3.35 מיליארד שקל; וקבוצת שפיר-אשטרום היא תקים את נמל המפרץ בהשקעה של 3.98 מיליארד שקל.

בנוגע להפעלת הנמלים, נמצאת חנ"י בעיצומם של המכרזים לבחירת מפעילים בינלאומיים לנמלים החדשים. ארבע חברות הפעלה בינלאומיות עברו את שלב המיון המוקדם והוזמנו להגיש הצעות להפעלה של הנמלים החדשים לתקופה של כ-25 שנה. במסגרת ההצעות נדרשות החברות להציג תוכנית עסקית, הצעה כספית, שיטות תפעול בראייה סביבתית (נמל ירוק). שלב זה, שבסיומו צפויות להיבחר שתי חברות הפעלה חדשות לנמלים החדשים, צפוי להסתיים ברבעון הראשון של 2015.

החברות שהוזמנו להגיש הצעתן הן חברת TIL מהולנד שבבעלות MSC, קבוצת EUROGATE הגרמנית, חברת ICTSI הפיליפינית וקבוצת .SIPG- Shanghai International Port (Group) Co מסין.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה