בשורות מנחמות לבעלי העסקים באשדוד - גם הם יפוצו והפיצויים כנראה יגיעו מהר


להאזנה לתוכן:

משרד האוצר הצהיר כי בעלי העסקים יפוצו על פי מתווה עמוד ענן. זאת בשורה חשובה לתושבי אשדוד הן מכך שגם העסקים בעיר יזכו לפיצוי כספי והן מהסיבה שהנוסחה כבר קיימת והפיצוי יהיה מהר מאוד יחסית.

ד"ר אלי לחמני, רואה חשבון מסביר לנו מהו המתווה ולמה לצפות כפיצוי:

שר האוצר, יאיר לפיד, הנחה את רשות המסים להיערך למתכונת של פיצויים עקיפים לתושבי הדרום, בדומה לקריטריונים שהיו לאחר מבצע עמוד ענן.

מהו אותו "הנזק העקיף" ? איך יפוצו אותם עסקים הנמצאים בטווח הטילים, שחוץ מהאיום הברור מהתופת סובלים גם מפגיעה בפרנסתם באופן בלתי הפיך?

ד"ר אלי לחמני, חבר מועצת העיר, עו"ד ורואה חשבון מוביל באשדוד מסביר:

"נבצע סקירה, לצערנו לא רחוקה, של התנהלות הגופים האמונים על כן מטעם המדינה במבצע "עמוד ענן" שהתרחש בנובמבר 2012.

מבצע "עמוד ענן" התרחש בחודשי החורף במשך 7 ימים. טווח הירי גם אז היה עד 80 ק"מ. הנחיות פיקוד העורף היה "מצב מיוחד בעורף" בטווח 0-40 ק"מ מרצועת עזה. המדינה החליטה לפצות בגין "הנזק העקיף". כלומר, הנזק שנגרם בשל המצב הביטחוני אבל לא באופן ישיר, פיצוי בגין הפגיעה הכלכלית שספג העורף.ד"ר אלי לחמני, רואה חשבון ועו"ד

מנגנון הפיצוי שנקבע על ידי המדינה התחלק לשלושה מסלולים חלופיים על פי בחירתו של העסק:

-

מסלול שכר-
בו אפשרו למעסיק להגיש בקשת תביעה לקבלת החזר בגין שכר ששולם לעובדים שלא הגיעו לעבודתם בהתאם להנחיות פיקוד העורף וכן עבור עובד שנעדר ממקום עבודתו, מפני שהשגיח על ילדיו  הקטנים, מתחת לגיל 14, עקב סגירת מוסדות חינוך בהתאם להנחיות פיקוד העורף. הפיצוי  התייחס אך ורק בגין אחד ההורים והיה בגובה של 132.5% משכר הבסיס של העובד.

-

מסלול המחזורים -

בו אפשרו הגשת תביעה לקבלת החזר בגין ירידה במחזור העסקי בשל המצב הביטחוני, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע"מ.           

הנוסחה הייתה למעשה השוואת מחזורים בין חודש הלחימה (נובמבר 2012) אל מול התקופה המקבילה שנה קודם לכן (נובמבר 2011) כפול מקדם רווח שחושב על ידי חילוק הוצאות פעילות שנרשמו בשנת 2011 כנגד מחזור עסקאות באותה השנה כפול 0.85.

-

מסלול ההוצאות-
ניתנו פיצויים לאלו שהיו להם הפסדים מהפעילות.        

החישוב היה למעשה  מחזור המכירות פחות תשלומי שכר והוצאות שוטפות של העסק
שאלו הוכפלו במקדם רווח של 110%.

בנוסף לאמור, נקבע מנגנון מיוחד לפיצויים לבעלי אולמות וגני אירועים, כמו כן לענף המלונאות. הפיצוי המיוחד נקבע לפי תנאים של ביטול הזמנות ואי ביצוע הזמנות עתידיות בתקופת
מבצע עמוד ענן בהתאם לקריטריונים שנקבעו.

-

לעומת מבצע עמוד ענן שהתנהל במשך 7 ימים. מבצע צוק איתן כבר מתנהל 10 ימים ואין תאריך סיום.

התקופה בה למעשה הוא מתנהל הינה תקופה שמתאפיינת בימים כתיקונם כפריחה כלכלית. הרי מדובר בחודשי הקיץ החמים, בהם הילדים כמו גם המבוגרים מנצלים לחופש, לפנאי ובעיקר לבזבוזים. ישנם עסקים, לעיתים, שחודשים אלה הם ה"בשר" שנותן להם את יכולת ההישרדות להמשך השנה.  אין ספק, כי הפעם מדובר בפגיעה קשה מאוד לעסקים ובהתאם לכך, יש לראות שוני בין המבצעים מבחינת זמן התרחשותם ולפצות את אותם אזרחים שכל בקשתם הינה לכלכל את ביתם בכבוד ובשקט.

אין ספק שיידרש מנגנון פיצוי על ידי המדינה לתושבים אשר עומדים בנחישות ובחוסן אך נפגעים כלכלית, אך לעניות דעתי יידרש התאמה באשר לתקופה בה מתקיים מבצע זה ועל המדינה לספק לתושביה את הביטחון הכלכלי לפחות כמו הביטחון המדיני".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה